Minder lief worden, hoe doe je dat?

Ik ben van nature een zacht en lief persoon. Ik zou best wel wat harder en ongeïnteresseerder willen worden t.o.v gevoelens van anderen, en meer willen reageren vanuit mijn éigen gevoel. Nu houd ik alleen maar rekening met de ander...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
4.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Harder en ongeinteresseerder... hm... zijn er niet al genoeg van dat soort types op de wereld... ? Sterker en assertiever zou misschien een prettigere optie zijn.
IK zou eens wat rondkijken naar zaken als "assertiviteit".
Op internet en in de bibliotheek is hier wel het één en ander over te vinden.
Er bestaan ook trainingen op dit gebied.

Antwoorden (4)

Dat is iets wat (gelukkig) moeilijk te leren valt, je moet ook niet ongeïnteresseerd willen zijn, iets om wel naar te streven is, beter voor jezelf op te komen, minder over je heen laten lopen, leer het woord nee, hardop en luid te leren zeggen en gebruik dat ook, als je het ergens niet mee eens bent, of als je iets niet wil. Dat heeft niets met de gevoelens van anderen te maken, maar met die van jou. Leer dat jij net zo belangrijk bent als anderen, accepteer dat jij dat ook bent. Maar blijf betrokken bij de gevoelens van een ander, toon medeleven als jij dat ook voelt, blijf jezelf, maar met een eigen ik.
Lukt je dit niet alleen, dan is het misschien een optie om een assertiviteitscursus te gaan volgen, maar ook sporten, bijv kickboksen, kan je een enorme kijk op jezelf geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
minder lief worden, dat wil je niet, lijkt mij, niet echt, ik denk dat je minder meegaand / overrompeld wilt worden door anderen die wél voor zichzelf opkomen, die wél zeggen wat ze willen.
je bent van nature zoals je bent, een zacht en meegaand type. je zegt: ik zou wat harder willen worden t.o.v. gevoelens van anderen, dus eigenlijk trek je het je teveel aan, je houdt teveel rekening met anderen.

jezelf veranderen, nee, misschien is wat je wilt, dat je niet altijd toegeeft aan andermans keuzes, ideeën, mening. misschien ben jij zo iemand die ten koste van (bijna) alles ruzie wil vermijden. ik kende zo iemand, die altijd toegaf, inmiddels is ze single en veel gelukkiger en ze doet ook af en toe wat een ander voorstelt, maar meestal haar eigen zin, dat heeft ze nu geleerd door meer aan zichzelf te denken en ze voelt zich goed daarbij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is jou natuur om lief te zijn alleen wordt je dan gebruikt.
Probeer duidelijke grenzen te stellen en vertrouw niet iedereen.
Want de meeste personen willen jou voor hun karretje spannen omdat je zo goed gelovig en lief bent.
Zeg gerust een keertje nee.
Als diegenen die jou gebruiken dan boos zijn dan weet je dat het geen vrienden zijn maar jou zien als gebruiksvoorwerp.
En dan nog iets als je altijd sociaal en lief bent kan dit leiden tot een burn out.
Laat het niet zover komen en stel je grenzen en ben het niet overal mee eens.
Durf je mening te zeggen ook al is het niet wat de ander wil horen.
11 jaar geleden
Vele mensen hebben de neiging om zichzelf te beoordelen volgens hoe men denkt te moeten zijn om aan de normen (van anderen) te voldoen. Dat jij "lief" bent heeft een welbepaalde oorzaak. Je bent niet "lief" geboren. Een baby die honger heeft zal niet denken "oei, ik zal maar lief blijven en niet huilen".
Later, bij de opvoeding, verandert dat. Je bent van je opvoeders (ouders of andere) afhankelijk voor het overleven. Je hersenen leren dan (onbewust) een gedrag aan dat het meest overlevingskans geeft. Bij jou hebben je hersenen geregistreerd "ik overleef als ik lief en zacht ben"
Programmering gebeurt grotendeels onbewust. Het kan bv. zijn dat je "opvoeders" ook geleerd hebben om altijd lief en zacht te zijn en dus subassertief in het leven stonden. Kinderen leren voor een groot stuk door imitatie, dus jij hebt dit meegekregen. Of jullie hadden een regel "gevoel beheers je" en iedereen - ongeacht wat er gebeurde - werd dus verondersteld altijd kalm, lief en beheerst te reageren. Misschien had je een gezinslid met een problematiek (verslaving, chronische ziekte, depressie...). Vaak draait het hele gezin om zo een probleemsituatie, waardoor (andere) kinderen een "reddersinstinct" krijgen. Zij halen dan hun identiteit uit het "zorgen voor..." en verliezen de voeling met zichzelf.
Enkele tips:
- Blijf vaak even stilstaan bij "wat voel ik nu" en aanvaard dat gevoel, wat het ook is (woede, verdriet, euforie...). Je kan onmogelijk meer op jezelf focussen als je jezelf niet voelt of je gevoelens afkeurt.
- Je kan lief zijn en toch nog opkomen voor jezelf! Om dit te bereiken moet je jezelf herprogrammeren, zodat je niet telkens in de automatische piloot "lief ten koste van mezelf" vervalt. Ietwat professionele hulp (bv. assertiviteitstraining) lijkt me hier wel aangewezen. Als je graag leest, zoek aanvullend boeken, bv "Niet morgen maar nu" (W. Dyer). Bedenk dat "jezelf opzij zetten" je veiligheidsdeken is en je dus waarschijnlijk enige innerlijke weerstand zal moeten overwinnen als je op een andere manier leert voelen en reageren. Als je ouders een verslavingsprobleem hadden, wend je dan tot Al Anon.
- je bent niet de redder der mensheid. dit is een onechte identiteit. Je mag mensen teleurstellen door "nee" te zeggen! JIJ bent de belangrijkste mens in je leven. Dus maak je los van schuldgevoel tov anderen!
- keur jezelf goed, ook nu! je bent waar je nu bent. Geef je de tijd om te veranderen als je dat wil, maar doe dit enkel en alleen voor jezelf.
liveisgreat
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Thanks!!! Goeie boekentips :-) ga ik zeker wat mee doen.