Wat kan mij helpen om niet meer te veel op mezelf te letten of ik goed voorkom of niet?

Ik let veel op mezelf hoe ik overkom.En bij alles wat ik zeg of doe,ga ik er bij nadenken en komen er vaak onzekerheden naar boven.Ik heb door gebeurtenissen in mijn leven veel angsten gekend.En heb daar cptsst aan over gehouden (complex post traumatische stress) Ik heb al jaren lang therapie.Maar misschien weet iemand hier meer tips over het probleem die ik net heb voorgelicht.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche

Antwoorden (2)

Het enige correcte antwoord op deze vraag is ''JIJ!''
Wat jij MOET gaan doen is in jezelf gaan geloven.
Ieder mens heeft unieke eigenschappen, VIND die eigenschappen en focus je daar op.
Mensen die tegen jou zeggen dat je het niet waard bent zijn JOU niet waard.
Mocht je toch tijdens conversatie in paniek raken hoe je voorkomt denk dan terug aan jou goede eigenschappen, focus je daarop en laat jou angst niet de controle nemen.
Hoe moeilijk dit in het begin ook is, na verloop van tijd gaat het je beter af.
Terugvallen bestaan altijd alleen zorg dat je daar niet in blijft hangen en zorg dat je de juiste mindset ingeprogrammeerd krijgt.
Praat desnoods met jou therapeut hierover en vraag de mensen dichtbij naar jou goede eigenschappen.
Probeer op slechte momenten altijd positief te blijven en denk dan terug aan wat jou dierbaren ophadden genoemd aan goede eigenschappen.
Hoop dat dit voor je werkt:)

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik kan al een goede eigenschap opnoemen, Je erkent je probleem dus je bent REËEL & je bent EERLIJK!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met je eens, dus een plus!
Je weet niet hoe je overkomt. En je kunt niet invullen hoe een ander jou ervaart. (dus hoe je overkomt) Eigenlijk is dit een (groot) misverstand wat betreft onzekerheden.
Eigenlijk kun je ook niet op jezelf letten, ook dat is een gelijksoortig misverstand. Je let namelijk op de ander, en dat betrek je weer op jezelf.
Besef dat als je een ander vraagt: 'Hoe kom ik over' , dat dat ook weer de interpretatie is van diegene, en hier overigens altijd wel een positief antwoord op zal komen. En zo niet, dan alsnog is dat een projectie van degene weer..

Sta onzekerheden gewoon toe en houd je niet bezig om ervan af te komen. Kans dat je er dan nog af komt ook.. :-)