Is dit typerend voor iemand met een borderline stoornis?

Ik heb een relatie gehad waarin ik enorm werd geclaimd enerzijds, anderzijds enorm werd afgestoten. Alsof ik steeds maar een tandje bij moest zetten om haar bij te kunnen houden. Bij het minste geringste de telefoon erop gooien, weglopen als een klein kind en in grote paniek bij achterdocht. Dan voelde ik de spanning en kon niets goed doen, totdat ik ontplofte en zij weer als een kind wegrende. Verder kwetste me met van alles en gooide tijdens ruzies met net gekregen Valentijn kaarten of sleutels van mijn huis die ik haar als cadeau had gegeven. Ook moest alles op haar manier, zodra ze ergens geen controle over had raakte ze in paniek en vermeed ze die dingen. Denk aan familieaangelegenheden van mijn kant, uitjes samen buiten de deur en tijdens vakanties heel angstig. Verder vroeg ze overal bevestiging om, vroeg ze heel vaak of we wel bij elkaar paste enzo en toen haar moeder ernstig ziek werd stootte ze me helemaal hard af. Is dit allemaal typerend voor een borderliner?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
23K

Het beste antwoord

Voor zover ik bekent ben met het verschijnsel : ja, dit zijn allemaal vrij typerende kenmerken voor iemand met borderline. Het claimen versus afstoten (hechtingsproblemen, verlatingsangst), het kwetsen (uitproberen, grenzen opzoeken, relatie testen) de vaste routine (houvast zoeken, controle houden), de bevestiging (onzekerheid, sociale angsten), ze passen ALLEMAAL in het plaatje.

Dat wil niet zeggen dat dit genoeg is om een diagnose te stellen, ze kan ook net op het randje (lol) van borderline zitten, want in heel milde mate kennen wel meer vrouwen dit gedrag (waarbij het dan voornamelijk onzekerheid is, maar ook wel een beetje het 'verwende prinsesje'). Maar als het echt problematisch wordt, schadelijk wordt voor de relatie, en vooral ook voor de persoon zelf, heb je inderdaad dikke kans dat het wel eens borderline zou kunnen zijn. En in vrij ernstige mate ook nog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Top reactie! Zij betitelde het altijd als het prinsesje, maar daarvoor is teveel gebeurd wat niet in dat straatje meer past. Helaas heeft ze me zo kapot gemaakt...of heb ik toegelaten.. dat ik alle klachten die zij had nu heb. Onvoorstelbaar. Ik durf niets meer. Zit vol met angst. Maargoed. Dat is hun methode blijkbaar... Iemand leegzuigen en opzadelen met al hun klachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat 'vampiergedrag' kan er inderdaad ook heel erg bij horen. Let wel :hoet HOEFT niet. Het kan wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@leeuwenchris Maargoed. Dat is hun methode blijkbaar… Iemand leegzuigen en opzadelen met al hun klachten. De kenmerken kunnen inderdaad bij borderline horen, maar dit betekent niet dat iedereen met borderline zo is.
De klachten kunnen zich anders uiten, en daarnaast kan iemand met borderline er zelf ook voor kiezen om in behandeling te gaan, zodat je ook met mensen om leert gaan. Ik heb borderline, volg al ajren behandelingen, ik zadel mijn vriend niet op met mijn klachten, en vecht dus heel hard om de problemen die ik wel ondervind aan te pakken, om mensen daar zo min mogelijk mee te belasten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mag ik vragen @RY90 wat jouw klachten zijn? Kun je bijvoorbeeld gedragingen van je opnoemen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@RY90 ; klopt, dat probeer ik ook een beetje duidelijk te maken. Dat die dingen wel bij het ziektebeeld kunnen horen, maar dat niet iedereen die borderline heeft die/alle symptomen (in dezelfde mate) heeft, en dat ook niet iedereen die die gedragingen vertoont borderliner is.
Het leven is nu eenmaal niet zo zwart-wit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Yora, bedankt voor je reactie.
Omdat ik haar stemming nooit kon peilen..... dan angstig, verlegen, dan weer vijandig, dan weer vrij, dan weer afwachtend, dan weer even vrolijk, dan weer chagrijnig...wist ik nooit hoe ik haar nu weer moest benaderen. Raakte erdoor in de war. Het was nooit goed eigenlijk. Dan vroeg ze om aandacht(letterlijk) en dan weer moest ik haar laten. Als ik thuis was bij haar kreeg ze het snel benauwd, moest t allemaal precies zoals zij t wilde.en als ze bij mij thuis was voelde ik altijd de spanning dat ze weer binnen no time iets negatief interpreteerde. Ik voelde gewoon de angst...waardoor ik ook angstig werd. Want weglopen deed ze geregeld. Ik denk wel eens dat ze het beste in haar vel zat op het moment dat we zaten te skypen achter de webcam. Was ze velig en kon ze toch controle houden over wat ik deed.
Weer een lap tekst.....haha. Achja...ik zoek ook constant naar bevestiging nu. Denk dat iedereen die ergens onzeker over is dat doet. Alleen welke bevestiging ik haar ook gaf...ze reageerde er met achterdocht op. Of ze durfte het niet te geloven?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ al is het alleen voor de woordspeling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
leeuwencris ze zijn idd achterdochtig. of je doet aardig om een bepaalde reden, of je bent gewoon tegen ze. zelf zijn ze super onzeker en zoeken continu bevestiging of claimen aandacht (op een negatieve manier is ook geen zeldzaamheid) denk dat veiligheid, afstand en controle erg belangrijk zijn voor een borderliner (hoe dit te bereiken maakt op zich niet uit) voor jou denk ik dat het van belang is dat je beseft dat het niet aan jou lag maar aan de onvoorspelbare reacties van je ex. natuurlijk ben je nu onzeker (het kan zelfs raar zijn als iemand op een normale manier reageert en begrip voor je heeft) en je zou eraan moeten wennen dat het ook op een normale manier kan. kán best lastig zijn (zo had ik een periode dat ik liever voor rotte vis uitgemaakt werdt, dan dat men vroeg naar wat ik dacht.... wtf? haha valt niet mee als je in de 'survival-water-bij-de-wijn-stand' staat die zo eigen is gemaakt) focussen op het pos en je zal zien dat het wel degelijk te veranderen is die onzekerheid. (voordeel is dat je dit soort gedrag erg snel zal herkennen en je op tijd afstand kan nemen) ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ben ik niet helemaal met je eens euca. het ligt niet allemaal alléén maar aan degene die dat etiketje opgeplakt heeft gekregen. Waar er twee kijven hebben er twee schuld. De verantwoordelijkheid ligt niet alleen maar bij diegene. Je weet niet hoe er gereageerd is van beide kanten, je was er niet bij, dus je kunt niet zeggen, "het lag niet aan hem maar aan haar". Dat is het vervel;ende met het verhaal van één kant horen. Haar reactiue is extreem, das waar, maar waar kwam dat uit voort? En werd er rekening gehouden met wat haar nu werkelijk dwars zat? Kun je ook weer wat over zeggen want heeft zij vergeten door haar uitzinnige gedrag hem werkelijk te vertellen hoe zij zich innerlijk voelde?
En door "ZE" te zeggen voelt het of je die mensen allemaal over een kam scheert. Wel er zijn er velen die onterecht dat etiketje krijgen en even zoveel "idioten" die vrijuit gaan omdat ze geen etiketjes krijgen.
Ik denk dat als er vredelievender met mensen omgegaan zou worden onderling en mensen weer echt zouden leren wat liefde was in zijn oorsprong, er straks heel wat minder etiketjes zijn.
zij zou moeten leren op tijd zich terug te trekken als ze voelt dat haar pannetje overkookt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het ook zo bij borderliners dat als ze in de gaten krijgen dat het claimen en manipuleren niet meer werkt ze de relatie beëindigen? Bij mij is het namelijk zo dat ik op het laatst zo weinig lucht nog over had dat ik wel moest kiezen voor mezelf en meer dingen voor mezelf ging doen. Toen voelde ze denk ik dat ze de controle kwijt was. En reageerde ze ook steeds boos en ging ze weer kwetsen met persoonlijke zaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ondanks dat ik de relatie niet wilde stoppen...ik had gewoon ff lucht nodig, zat er doorheen. Maar het is net alsof ze toen nog even de genadeklap wilde uitdelen. Terwijl ik machteloos was. Mocht niet eens even mijn eigen ding doen. Pffff. Is het bij een borderliner echt zo heftig dan dat als je partner eventjes niet doet wat je wil ze meteen boos worden en denkt verlaten te worden??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In mijn geval als ik vanuit mezelf kijk, ligt het eraan hoe je het benadert. Ik heb veel begrip voor iemand die even ademruimte wil en even zijn ding wil doen. Maar een dusdanige onzekerheid creeeren dat je aan de ene kant van alles van plan bent te doen met me, terwijl je aan de andere kant op alle mogelijke manieren laat merken dat het op jouw manier moet en als het niet op jouw manier gaat dan maar helemaal niet ( er dus geen kwestie is van samenwerking en de mening of gevoelens van de "borderliner", narcistisch dus, ja dan kom ik voor mezelf op. Maar dan is het ook logisch dat je de benen neemt. Even lucht is prima, maar iemand met borderline heeft dat gekrgen omdat de vertrouwensband in de vroege jeugd al beschadigd is. Voor iemand met borderline gaat dat makkelijker als iemand dan even aan geeft dat hij/zij weer terugkomt en dat het dan weer leuk is. Het is dan wel aan de geen die de ruimte moet geven, om diegene de ruimte ook te geven en aan degene die de ruitme nodig heeft, het niet zo danig uit te melken dat het voor de ander een kwelling wordt. Dan kan er inderdaad beter gestopt worden, van beide kanten. daar ie niemand happy mee. Niet iederen is goed in onthechting, niet iedereen kan met een ander omgaan zonder te willen bezitten. De meeste mensen kunnen dat niet. daar hoef je geen bordie voor te zijn en ook geen narcist. Maar je kunt wel rekening houden met elkaars gevoelens daarin. Lukt dat niet dan kun je beter niet verder gaan met elkaar, want dan blijf je mekaar pijn doen, en dat kan niet de bedoeling zijn als je van elkaar houdt. Momenteel moet ik zelf om die reden iemand laten gaan van wie ik zielsveel houdt. Simpelweg om de reden dat de hoeveelheid afstand die hij nodig heeft even niet bij mijn pijnverwerking past. Bij elkaar blijven is dan onmogelijk, omdat je mekaar dan teveel spiegeltjes voorhoudt en onbedoeld elkaar kapot maakt. In de toekomst kan ik niet kijken. die houd ik open. Echte liefde is leren loslaten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp je even niet. Ben ik de narcistische man omdat ik haar niet de ruimte gunde?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken jou niet, chris. Dus ik kan daar niet over oordelen. Wel heb ik heel lang een groep gemodereerd met veel mensen met persoonlijkheidsstoornissen, waaronder ook veel mensen met borderline. Degenen die borderline hadden bleken heel vaak het andere uiterste aan te trekken: een narcistische persoonlijkheid. Dan wordt een relatie helemaal rampzalig. Dit overkwam mij ook. IK sprak even vanuit mezelf om jou een voorbeeld te geven. Ik weet niets van de negatieve kanten van jouw aandeel, waarom zij zo reageerde naar jou. wat je zei tegen haar. Dat weet ik allemaal niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En even over de verlating, Dat jan heel heftig zijn. het ligt eraan wat je zegt en hoe.
Ik had anderhalf jaar een zeer hechte relatie met een man die me vaak zei "Als je dit of dat doet of zegt ben je me kwijt". Daarvan sloeg ik echt op tilt. Ik raakte helemaal in paniek en ben gaan uitzoeken hoe dat kwam. Ik weet de reden nu. Later in de relatie werd ik er erg boos over als hij dat zei terwijl ik hem al aangegeven had wat dat met me deed. Ik ben niet iemand die zomaar een ander aan de kant schuift en ik heb er ook veel van geleerd, maar achteraf gezien had ik beter eerder kunnen stoppen ermee, met als uitgangspunt dat je wel kunt leren van het lijden maar niet per definitie hoeft te lijden om te leren. Als iemand last heeft van verlatingsangst, en de andere in de relatie heeft ruimte nodig, vind ik het niet meer dan liefdevol als je daarin reken ing houdt met elkáár... zij niet allen met jou en jij niet alleen met haar. Knive cuts both ways... Als hij dat had gedaan had ik niet zo heftig gereageerd al die tijd niet en waren we nu nog samen geweest. Dat beteknt niet dat hij zijn ruimte dan in zou moeten leveren, maar ipv alleen maar kritiek had hij ook meer liefdevol kunnen reageren. kan wel voorbeelden noemen maar het gaat even om het principe nu hier...

Andere antwoorden (6)

Het lijkt er op maar dat wil nog niet zeggen dat het om borderline gaat. Het verwoest je relatie dat is zeker een echte borderliner die niet onder behandeling wil is een verschrikking. Je bent nooit ergens zeker van alles kan elke seconde anders zijn.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met je eerste zinnetje ben ik 't eens, met de rest niet. Ik ben zelf een borderliner en ken genoeg anderen om te weten dat ze lang niet allemaal een ramp zijn voor hun partner.
ronron1212
12 jaar geleden
Je moet wel goed lezen het gaat om borderliners die niet onder behandeling willen. Als ze worden behandeld is er goed mee te leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wil ook niet onder behandeling. Ben ik nooit beter van geworden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Widar, ik weet dat er veel vormen van borderline bestaan. Ik zit nog met heel veel dingen waar ik geen raad mee kan. Mijn ex was niet extreem van vrolijk naar depri, ze was meer iemand die nooit lachte en alleen sporadisch een oplichting kreeg en op alle foto's lachte ze ook. Verder kreeg ze naarmate de relatie vorderde steeds meer lichamelijke klachten zoals buikpijn braakneigingen en hyperventilatie hoofdpijnen en snel huilen. Zijn dat allemaal tekenen van verlatingsangst? Het klinkt gek, maar eigenlijk was ze continue bezig om van me af te komen. Is dit ook tekenend voor iemand die aan de stoornis lijdt?9
ronron1212
12 jaar geleden
Dat is ook een van de problemen van borderline niet onderbehandeling willen en nee je wordt niet beter maar het leven wordt wel plezierig. Het getrouwd zijn of een relatie hebben met een borderliner die niet onder behandeling is, is voor de partner een zeer zware en vaak onplezierige relatie. Je weet nooit waar je aan toe bent elk seconde kan de woede of agressie toeslaan en je weet niet waarom. langdurige stiltes en afwezigheid waarom het wordt gewoon ontkent. Ik kan zo nog wel heelveel meer vertellen maar ik kan je wel vertellen dat als je er niet tegen opgewassen bent als partner dan ga je er aan onder door. Het is dan een groot verdriet dan je partner niet onder behandeling wil vooral als je gek op haar of hem bent. Maar je kunt de relatie dan niet meer volhouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ron: Ik ben van geen enkele behandeling beter geworden. Ik ben pas beter geworden toen ik mezelf ben gaan aanpakken. Mijn partners en andere familieleden hebben nooit last van m'n borderline gehad. Er zal vast wel hier en daar te merken zijn geweest, maar nooit zoveel dat met mij geen normale relatie te onderhouden was.
ronron1212
12 jaar geleden
Je wordt ook niet beter dat is onmogelijk. Maar ik geloof je graag maar over het algemeen is het zoals ik zeg.
ronron1212
12 jaar geleden
Lees dit ook maar eens er is ook trouwens veel te lezen over borderline heb ik ook gedaan om te kijken of ik mijn relatie kon redden ik heb zelfs hulp gezocht om dat te kunnen bereiken maar dat heeft ook niet geholpen.
http://www.cbb-kam.nl/cms/ShowPagina.php?PgNr=456
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ron: Ik ben zelf een borderliner en jij gaat mij vertellen hoe het is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat mij er alleen om dat je heel erg aan het generaliseren bent. Jij stelt dat een borderliner zeker je relatie verwoest en dat is gewoon niet waar. Er zijn er zat die een relatie hebben en houden.
ronron1212
12 jaar geleden
Ik vertel je hoe het is om met een borderliner te leven.
ronron1212
12 jaar geleden
de kans daarop is zeer groot.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ron: Ik stop ermee. Je hebt je mening helemaal klaar over borderliners en durft er niet van af te wijken, zelfs niet als borderliners zelf vertellen hoe het ook kan zijn. Tja... @Chris: Ik vergeet helemaal dat jij me een vraag stelde, dat is niet erg netjes. Je zegt: "Mijn ex was niet extreem van vrolijk naar depri, ze was meer iemand die nooit lachte en alleen sporadisch een oplichting kreeg" Dat kan. De ene borderliner wisselt snel en vaak, maar kan ook de leuke dingen in het leven zien, terwijl de ander voornamelijk depressief is. "Verder kreeg ze naarmate de relatie vorderde steeds meer lichamelijke klachten zoals buikpijn braakneigingen en hyperventilatie hoofdpijnen en snel huilen. Zijn dat allemaal tekenen van verlatingsangst?" Zou kunnen. Verlatingsangst kan dermate verlammend zijn dat je er zelfs lichamelijke klachten van krijgt. "Het klinkt gek, maar eigenlijk was ze continue bezig om van me af te komen. Is dit ook tekenend voor iemand die aan de stoornis lijdt?" Volgens mij zeg je hier dat ze je aan de ene kant niet kwijt wilde, maar aan de andere kant voortdurend afstootte. Dat is inderdaad typerend voor borderliners. Veel bordeliners zijn steeds aan het duwen en trekken. Aan de ene kant onzekerheid en een poging pijn te voorkomen door het voor te zijn, zelf actie te ondernemen, aan de andere kant ook manipulatief gedrag.
ronron1212
12 jaar geleden
Widar dat is jou mening.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet mijn mening. Het is mijn ervaring en mijn waarneming. Bij jou is het echter een mening die je baseert op 1 geval en die trek je door naar *elke* borderliner. Dat is niet juist en daarom krijg je van mij een min.
ronron1212
12 jaar geleden
Dat is jou mening ik ben 8 jaar getrouwd geweest met een borderliner en twee zeer goede bekende ook.Ik heb veel contact gehad met hulpverlening om meer te weet te komen en hoe hiermee om te gaan. Dus een waarneming ik denk dat ik veel geleerd heb en veel heb geprobeert en gehoord van de hulpverlening.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En toch hou je hier een dergelijk eenzijdig verhaal... Nogmaals, niet elke borderliner is hetzelfde. Het klopt dat veel borderliners niet in staat zijn een fatsoenlijke relatie te behouden. Dat geldt echter absoluut niet voor alle borderliners.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ronron, er zijn zat mensen waar je absoluut heel slecht mee kan samenleven die geen borderline hebben. Het hoeft ook niet zo te zijn dat het de borderliner is die de relatie verwoest, het kan ook de partner zijn die ondanks die diagnose toch de verwachting heeft dat de borderlinepartner 100% goed functioneert in de relatie....een verwachting waar niemand aan kan voldoen. De niet-borderliner kan zelfs niet eens de ideale partner zijn, het is alleen wel makkelijker om de borderline-partner er de schuld van te geven....dat is het excuus voor de partner, dan hoeven ze hun eigen fouten niet meer te zien....die zijn er dan ook niet want ze zijn niet psychisch ziek....dat noem ik dan weer kortzichtig, in dat opzicht blijkt al weer.....niemand is perfect
ronron1212
12 jaar geleden
Ja dubossies dat is zo maar daar hadden we het hier niet over en dat is de vraasg ook niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag was anders ook niet of borderliners relaties verwoesten. Toch heb je het daarover en daar reageert Dubossies dan weer op. Als je dat niet wilt, moet je er zelf niet over beginnen, lijkt me.
ronron1212
12 jaar geleden
Slaap verder
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je zeker dat je zelf been borderliner bent, Ron? Ik zie wel wat symptoompjes ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ronron, dat bedoel ik, je eigen problemen niet willen zien, sterker nog, je eigen fouten terugkaatsen naar de ander en een excuus voor jezelf verzinnen "Daar gaat de vraag niet over"......is dat niet juist hetgene waarvoor je de ander een borderliner vind? "Slaap verder" jaja....situaties vermijden. :-)
ronron1212
12 jaar geleden
Widar lees alles eerst goed dan weet je beter maar ik heb geen zin in dit soort onzin dus slaap ze
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hieruit blijkt maar weer dat je mij zelf ook niet de makkelijkste lijkt Ronron.
ronron1212
12 jaar geleden
Dubossies ik heb dit niet zo maar ik heb hiervoor de adviezen van de juiste hulpverleners gehad mijn relatie was een vastgestelde borderliner dan kun je als partner hulp krijgen om hiermee proberen om te gaan.maar je leest waarschijnlijk niet alles wat ik geschreven heb.
ronron1212
12 jaar geleden
Je hebt gelijk maar ik stop echt want dit begint nergens op te lijken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ronron, dat al best zo zijn wat die adviezen betreft. Maar het lijkt me sterk dat die hulpverlener de fouten in jullie relatie alle bij haar neerlegde....of heb je verzwegen wat je zelf wel eens fout doet? dat kan ook....dan krijgt de hulpverlener de verkeerde indruk natuurlijk.
ronron1212
12 jaar geleden
DUBOSSIES ik zeg nergen dat de fout bij haar lag de fout ligt niet bij de borderliner maar bij haar of zijn ziekte. Dat is het probleem en als je nog nooit met zo een borderliner hebt geleefd dat kan je daar niet over oordelen. Het is namelijk als de borderliner niet behandeld wil worden een ware verschrikking.Lees eerst eens meer over deze stornis en de gevolgen die hier mogelijk voor de naaste omgeving van kunnen komen. Maar het is nooit de schuld van iemand die deze stornis heeft deze kan daar namelijk niets aan doen dat hij of zij deze stornis heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ronron, ik heb het niet nodig om er nog meer over te lezen, ben er genoeg mee bekend. Overigens is het niet zo dat het ziekteverschijnsel los staat van de persoon, je kan dus niet zeggen : Het is niet die persoon maar die ziektë..., die "ziekte" (wat ik het eigenlijk niet vind) is iets van haar....dat is haar persoonlijkheid wat verstoord is, als jij ds van mening bent dat het die stoornis is wat die problemen veroorzaakt ligt het probleem dus bij haar zogezegd, daarom wordt zij er ook voorbehandeld, in die zin ben jij degene die het dus niet begrijpt. Jij bent niet de enige die met zo iemand heeft geleefd, dat ik het hier niet vertel wil niet zeggen dat ik zo iemand niet ken....die ken ik wel degelijk namelijk. Die mensen kunnen inderdaad moeilijk zijn, maar wat ik vooral typerend vind van de omgeving is dat ze geneigd zijn om alle problemen die ze met die borderiner hebben af te schuiven op de borderiner, daar kan ik me behoorlijk aan ergeren. Een relatie (met of zonder borderliner) heb je met zijn tweeen, en ook met een borderliner geldt: "twee kijven, twee schuld". jouw relatie za ongetwijfeld niet de makkelijkste zijn geweest, die zal ongetwijfeld meer moeite gehad hebben in situaties als iemand die geen borderline heeft, jij daarentegen zal meer moeite gehad hebben hierop te reageren dan een andere man, er zijn mannen zat die over meer geduld beschikken dan jij....in dat opzicht heb jij dus ook voor een groot deel medeplichtigheid bij de problemen in de relatie.
ronron1212
12 jaar geleden
Ja hoor geen geduld en geen begrip van daar dat ik al die jaren professionele hulp heb gehad.Maar onverwachte schreeuw en geweld uitbarstingen en vernielingen kun je op een gegeven moment niet meer dragen dan ga je er onderdoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ron: Ik heb alles gelezen wat je hebt geschreven, maar heb jij wel echt gelezen wat ik heb geschreven? Je blijft nl. generaliseren, aan de hand van *één* voorval.
ronron1212
12 jaar geleden
EEN voorval nou dacht het niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had "geval" moeten schrijven, niet "vooral", mijn fout.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Ronron: als vrouw met borderline, met een moeder en zus met borderline, kan ik je zeggen dat mijn ervaring als patiënt, dochter van en zus van toch wel relevant is. Ik merk patronen op in de relaties van ons drieën, maar wij zijn allesbehalve alledrie gelijk in relaties! Mijn zus, dat geef ik toe, maakt het leven van haar partners inderdaad tot een hel. Maar zelf heb ik bvb alleen maar goeie en relatief lange relaties achter de rug, met (de meeste van) mijn partners ben ik in vriendschap uit elkaar gegaan. Zoals Dubosessies aanhaalt, wordt na een tijdje alle problemen in de relatie op de borderline gestoken. Het is makkelijk om te stellen dat jij normaal bent en de ander borderliner, en bijgevolg zal alles wel jouw schuld of jouw oorzaak zijn. Pas nadat ook mijn vriend toegaf dat hij ook fouten maakt in conflicten (en daarbuiten), konden we SAMEN aan een duurzame oplossing werken.
Of kortweg: borderliners zijn met problematisch gedrag of problematische patronen. Zeker in relaties, waarbij beide partijen zich kwetsbaar opstellen en bijgevolg sneller in hun valkuilen zullen lopen.
ronron1212
12 jaar geleden
WIDAR ik schrijf nergens dat het iemands fout is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zeg ook niet dat je dat schrijft. Ik geef alleen toe dat ik een foutje heb gemaakt. Serieus, ben je nou problemen aan 't zoeken? Dat is iets dat borderliners ook wel kunnen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nheheh :p Widar gaat hard!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ron, ik zeg niet dat zo een relatie makkelijk is, integendeel, maar misschien ben jij niet de aangewezen persoon om met zo iemand samen te leven. Met zo iemand moet je gewoon errug veel geduld hebben, en dat jij dat minder hebt dan een ander wil niet zeggen dat jij een stoornis hebt en ervoor behandeld moet worden. Evenmin dat als iemand gewoon meer moeite heeft in situaties juist te handelen als menig ander, meer moeite heeft met zelfvertrouwen en meer moeite heeft zichzelf te accepteren hoe ze zijn en meer moeite hebben met iemand anders en vooral zichzelf lief te hebben meteen ziek te vinden en onder behandeling te laten gaan en die als schuldige aanwijzen van het stranden van de relatie. Als zelfacceptatie en liefde voelen en woedebeheersing verstoord is een ziekte is volgens jou en een schuldige factor in relatieproblemen.....waarom zou ongeduldigheid dan geen stoornis kunnen zijn maar een gevolg van de borderliner die het jou bezorgd heeft zogezegd. Laat ik het er maar bij laten dat jij de relatie dan eerder had moeten beeindigen bij de eerste keer dat jij je geduld verloor....door erdan maar mee door te gaan en steeds ongeduldiger te worden heb jij er geen goed aan gedaan....integendeel. Jij doet het voorkomen als dat jouw borderlinepartner jou geduld heeft doen verliezen en jou pijn heeft gedaan en het dus haar schuld is, maar heb jij er wel eens aan gedacht dat ex-partner borderline heeft opgelopen door een trauma vroeger die is ontstaan door iemand of iets wat haar persoonlijkheid ernstig heeft beschadigd? door dan te proberen haar liefde te geven maar ondertussen haar te beschuldigen en confrontaties aan te gaan en ruzies te maken en haar als de schuldige aan te wijzen maak je het voor haar alleen maar erger.
ronron1212
12 jaar geleden
Ja dat alles weet ik en ik stop er echt mee nu wat lezen doen jullie niet. ik heb juist jaren lang hulp gehad van professionals om mij te vertellen hoe om te gaan met. maar dat is voor mij niet genoeg geweest om me zelf staande te houden in het geweld dat ik en de kinderen regel matig ontmoeten.
Dit was het en in reageer verder niet op allerlei verwijzingen en andere opmerkingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ron: Ook nu blijf je ons verwijten dat wij niet lezen, terwijl wij wel ingaan op wat jij schrijft, maar jij nergens ingaat op wat wij schrijven, dus niet gelezen lijkt te hebben wat wij hebben geschreven, dus alleen maar bezig lijkt te zijn met gelijk halen/tegenspreken. Ik vraag me onderhand echt wel af welke rol jij hebt gespeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Ronron, ik geloof dat je die ervaring hebt gehad en hulp hebt gezocht, maar toch kun je niet stellen dat elke persoon met borderline zich zo gedraagt in een relatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of elke borderliner die niet in behandeling zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Widar, dat kan ik je wel vertellen....de schuld altijd bij een ander zoeken, iets wat boderiners altijd wordt verweten. Het is juist makkelijk het bij die mensen neer te leggen omdat ze die stempel opgelegd hebben gekregen, de mensen die boderliners willen laten behandelen kijken niet naar hun eigen fouten, die vaak sterk overeenkomen maar het vertikken om zelf in te zien dat "de beschluldigende vinger altijd naar een ander wijzen"niet typisch borderlinegedrag is maar over het algemeen een menselijke eigenschap is die meerendeels van de mensen bezit. Als je het zo moet bekijken heeft iedereen wel een borderlinetrekje....alleen mensen die zich hiervoor laten behandelen zijn zo eerlijk het zelf in te zien en zijn zo vrij zich te laten behandelen, iets waar menigeen nog iets van kan leren.
ronron1212
12 jaar geleden
http://members.chello.nl/p.sluis8/index_bestanden/Page547.htm http://www.marijbar.nl/invloed-borderliner-zijn-omgeving http://www.ggzinfopunt.nl/Ziektebeelden/Borderline.htm http://mens-en-samenleving.infonu.nl/psychologie/12447-borderliners-leuker-dan-men-denkt.html http://www.borderline-hulpgroep.com/borderline.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even mijn ervaring ....omdat ze telkens maar wegliep bij een vorm van afwijzing en kwetste en over mijn verleden begon (zogenaamd haar onzekerheid) dreigde ik steeds weer met het uitmaken van de relatie en zette ik het steeds op scherp. Zo van: nog 1 keer en ik ga of ok...ok ik ga nu, nu is het genoeg... Ik voel me daardoor een beetje van in de war. Want ik kon blijkbaar haar niet op een andere manier zeggen dat ik wilde dat ze daarmee stopte. Kan iemand mij uitleggen waarom ik dat steeds deed? Dwong ze me dat te doen doordat ze vanaf het begin steeds afstootte...? En blijf je daar dan steeds weer op terugkomen? Of moet ik het zoeken in mijn eigen angst overlopen te worden ofzo?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Chris: Wat jij deed is ook manipulatief gedrag en dat ligt bij jezelf. Zij dwingt je niet dat te doen. Het is je eigen onvermogen er op een andere manier mee om te gaan. (Ik zeg niet dat jij nu hartstikke fout bent.) @Ron: Als je niet verder wilt discussiëren, dan moet je niet verder reageren. Anders was je opmerking slechts manipulatief gedrag. Weer zo'n symptoom...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@LeeuwenChris, dus niet alleen zij rende steeds weg en dreigde ermee, jij dus ook vertel je nu. Je hoeft je er niet van in de war te voelen, het is nu uit, zij is verleden tijd. Je hoeft geen angsten te hebben of jezelf deze aan te praten (praat jezelf geen dingen aan die er niet zijn). Ga verder met je leven zoals je was vóór die relatie. (Tenzij je diep van binnen wel problemen hebt die je moeilijk zelf oplossen). Sterkte ermee. @Ron....ik dacht dat je ermee zou kappen? Hoe vaak heb je dit al wel niet gezegd en toch kom je steeds weer? Leuk dat je er weer bent, je kan het toch niet loslaten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, manipulatief gedrag of niet. Van binnen verlang je toch naar een stabiele relatie zonder dat je constant becommentariseerd, gekwetst en vernederd wordt en steeds weer wordt teruggegrepen naar mijn losbollige puberverleden. En als ze dan ook steeds maar weer dingen op t laatste moment vermeed of afzegde wegloopt als een kind dat haar zin niet krijgt.....tjah om enige controle terug te krijgen zet je dan blijkbaar zo een dreigmiddel in. Toch??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijkt er achteraf gewoon op dat ze steeds rekte tot het punt dat weer iemand haar in de steek zou laten. Extreme bindingsangst maar als ik mijn eigen dingen deed mocht het ook weer niet, alleen zijn was paniek en als ze ergens heen moest waar ze geen controle over had was het paniek ruziemaken of vermijden of zogenaamd ziek. Allemaal kenmerken van verlatingsangst. Constant in strijd met elkaar.... En de bindingsangst heeft t gewonnen... Want zij heeft uiteindelijk de knoop doorgehakt toen ze merkte dat ik naar de filestijnen was...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je doet nu wat ik al vermoedde wat je met deze vraag probeerde. Je probeert hier nu je eigen handelen te vergoelijken, door het geheel bij de ander neer te leggen, door te suggereren dat jouw gedrag slechts het logische gevolg is van het gedrag van de ander. Zo werkt dat niet natuurlijk. Heb je zelf eigenlijk niet ook verlatingsangst? Zij moest immers de relatie beëindigen, dat kon je niet zelf, ook al zei je keer op keer dat je ging. Niet om je de grond in te boren hoor, maar om eerlijk te blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@wisar Nee, niet echt verlatingsangst. Maar als iemand waarmee je een relatie hebt steeds weer wegloopt grenzen opzoekt kwetst e.d dan bevorderd dat niet. Op een gegeven moment creëer je denk ik dan die angst vanzelf. Ik werd op een gegeven moment angstig idd omdat met welk woord ik ook zei, ze alweer in de verdediging ging of het verkeerd opvatte en op de vlucht sloeg. Leegzuigen heet dat toch? Steeds ff net weer wat verder gaan... Kijken wanneer hij echt niet meer van me houdt. K moest haar constant maar pamperen of met fluwelen handschoentjes aanpakken.... Bang dat ik op ten duur was dat ze het weer als afwijzing zou gaan zien en weer ging kwetsen en ging weglopen. Om dat een halt toe te roepen zette ik steeds dat dreigmiddel in. Een andere optie was er niet, want er viel gewoon niet mee te onderhandelen zeg maar. Je moet je voorstellen dat je je steeds machtelozer voelt worden. Als alles wat je zegt in twijfel wordt getrokken en gedacht wordt dat ik het fout bedoel. Ze liep eigenlijk steeds al weg op het moment dat ze dacht afgewezen te worden. Terwijl je het helemaal niet wil en ook niet zo bedoelt. Stel je voor dat je je partner wat zegt en alles wat je zegt wordt negatief geïnterpreteerd en meteen al conclusies aan verbonden en hij of zij loopt meteen weg... Kapt het gelijk af.... En dat gebeurd steeds weer. Dan voel je je toch steeds machtelozer worden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je blijft reageren met hele lappe tekst over wat ZIJ allemaal wel niet fout doet, terwijl ik je vroeg naar iets over JOU. Dat zegt mij in elk geval dat je op zoek bent naar bevestiging dat jij het allemaal wel goed gedaan zou hebben. Je ex-vriendin zal absoluut geen makkelijke persoon zijn geweest om mee samen te leven. Ik probeer echter duidelijk te maken dat er 2 partijen bij betrokken zijn en dat jij dus ook fouten gemaakt zou kunnen hebben. En ook hebt gemaakt, zoals je eerder al liet merken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@widar Ik begrijp wat je zegt. Ik heb t over haar. Natuurlijk heb ook ik mijn dingetjes. Alleen wat ik ook probeerde, gaf, deed, uitsprak .... Het was niet goed, ze accepteerde het niet of het was niet zo. Er viel gewoon niet mee te praten. Het was nooit genoeg. Als ze verdriet had probeerde ik te troosten... Duwde ze me weg.... Als ik haar geen aandacht gaf was het ook niet goed want ze kon geen seconde van me afwijken. Ging ik even de stad in ... Kon niet.... Bleef ik bij haar... Moest alles op haar manier.... Kwam ik onverwachts met een bos rozen.... Verdwenen ze ergens waar ze ze niet kon zien en besteedde er ook geen aandacht aan. Als ik een tijd geen cadeautje had gegeven zat ze er wel weer om te zeuren.... Wilde eigenlijk vooraf al weten hoe of wat zodat ze niet voor verassingen kwam te staan. Maar eigenlijk was ze daarna altijd teleurgesteld want haar verwachtingen vielen altijd tegen uiteindelijk. Over mij nog: ik liep eigenlijk achter de feiten aan. Probeerde alles... Linksom rechtsom. Maar het was nooit goed. Dat frustreert enorm. Deed ik weer iets wat niet mocht volgens haar en dan gaf ze een vijandige snauw, blik of agressieve reactie en ik reageerde uiteraard daarop. Waardoor er weer een ruzie ontstond en gekwets volgde. Ze probeerde me steeds maar te remmen...terwijl tjah ik was een vrolijke spontane jongeman...blijkbaar kon ze dat niet aan ofzo.. Verder vind ik dat je elkaar hoort te respecteren en ik respecteerde haar zoals ze was,zonder gekwets en gesnauw en agressieve blikken. Dat lijkt me normaal dat iemand daar wat van mag zeggen toch? In een relatie moet je elkaar toch juist upgraden in plaats van afbreken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@widar. Mag ik vragen hoe het aantrekken afstoten zich bij jou uit in een relatie? En wil je me wat vertellen over jouw gedrag als borderliner? Wat voor kenmerken heb jij?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Chris: Toch weer een lap tekst over wat zij allemaal wel niet deed. Dat beeld hebben we allang begrepen hoor. Waarom blijf je daar toch zo op hameren? Wat mezelf betreft: ik had alle kenmerken (zie antwoorden van Siska en amc) in meer of mindere mate, behalve psychoses. Impulsieve acties, snel van stemming wisselen, van heel vrolijk naar heel depri en andersom. Problemen met contacten, gewoon omgaan met mensen die me gewoon niet zo lagen was erg moeilijk (maar NIET het teveel verwachten en de fout altijd bij de ander leggen, die zocht ik juist altijd bij mezelf). Laag zelfbeeld, slecht alleen kunnen zijn. Af en toe even weg (dissociatie, niet veel). 4 banen in 5 jaar, uiteindelijk afgekeurd. Geen vrienden meer. Snijden in m'n armen om even niets te hoeven voelen (behalve de pijn uiteraard). Maar dat WAS ik, ik ben nu gelukkig heel anders. Dat van dat aantrekken en afstoten vind ik even lastig te omschrijven, misschien kom ik er nog op terug.
ronron1212
12 jaar geleden
En dan verwachten dat je partner daar gewoon mee om kan gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@widar Ik blijf met lappen tekst komen omdat er zoveel is gebeurd en ook zoveel raars dat ik de draad ben kwijtgeraakt. En ik zoek naar antwoorden. Alleen tsjah die vind ik niet haha.
Heftig verhaal....en knap ook dat je er zelf bovenop bent gekomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@leeuwenchris, de vraag ging over of jouw vriendin een borderiner is, niet over Widar. Widar kan hier zijn gedrag wel beschrijven maar het heeft geen zin om jouw vriendin met hem te vergelijken, net zo min als dat iedere persoon hetzelfde is is ook geen ene borderliner hetzelfde. Borderline betekent dat je moeite hebt met jezelf en je relaties, maar het betekent niet dat als iemand moeite heeft met zichzelf en relaties dat je dan borderine hebt...wat jij en Ron duidelijk maar niet snappen. @Ronron.....tuurlijk, alle fouten gewoon bij de borderliner neerleggen, hoef jij je niet te verantwoorden, het is zelfs haar schuld dat jij nu ook psychische problemen hebt wil je hier vertellen....daardoor ben jij nu zeker zo? Ik zou ze aanklagen voor psyhische mishandeling als ik jou was, tenslotte kon jij er ook niets aan doen dat jij te lang bij haar gebleven was en jezelf in een leeuwenkooi hebt opgesloten. Hoe kortzichtig kun je zijn. Goed dat jij jezelf hiervoor hebt laten nakijken....bij jou spoort duidelijk ook iets niet.
ronron1212
12 jaar geleden
dubossies je leest echt heel slecht ik schrijf juist dat het niet haar schuld is. Maar jij wil graag je eigen verhaal kwijt. Ik heb geen hulp voor mezelf gezocht maar hulp om om te gaan met een borderliner liefde drijft je te alles wat je kan helpen om je relatie te begrijpen en te ondersteunen. En belegen doe je maar een ander.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Chris: Als je echt zo'n behoefte hebt aan antwoorden, dan moet je eens met professionals gaan praten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ron: Wie zegt dat mijn partner daar last van had? Ik was voornl. zelf degene die er last van had, niet degenen om me heen. Ik ben nl. het introverte type die een ander er liever niet mee lastig valt. Als ik mezelf slecht voel, dan ga ik juist even weg, zodat een ander geen last van me heeft. En ja, dan is er prima met mij om te gaan. Ik heb al ruim 9 jaar een relatie.
ronron1212
12 jaar geleden
Widar alles wat ik of een ander verteld over dit onderwerp betrek je op je zelf of op de gene die het schrijft. Het heeft niets met jou te maken het zijn ervaringen van andere.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laten we het netjes houden. Niemand beschuldigen of verwijten maken. Ik stelde een open vraag met wat extra info n.a.v. Een nogal turbulente relatie waarin vreemde dingen zijn gebeurd. Als je uit zo'n relatie komt schrik je en ga je enorm twijfelen aan jezelf. Wat was mijn inzet en wat de hare. Waarom reageerde ik soms zo en waarom zij zo... En omdat het zo'n geduw trek was...raak je de weg flink kwijt en als je daarna ook nog eens flink wordt afgestoot terwijl je met een hoop vragen zit wordt t er niet beter op.
ronron1212
12 jaar geleden
Ja jammer he dat dit zo gaat hier. maar wat je zegt klopt helemaal leeuwenchris.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Chris: We stoten je niet af. We proberen alleen uit te leggen dat het probleem heus niet geheel eenzijdig bij je ex-vriendin hoeft te liggen. Als je verder vragen hebt, wil ik daar best op ingaan, dat heb ik ook al gedaan. @Ron: Ik dacht dat jij klaar was?
ronron1212
12 jaar geleden
Widar je zit onder mijn antwoord en ik ben klaar met jou
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat zei je 3x eerder ook al. Je mengt je nu alleen maar op een vervelende manier in een discussie tussen 2 andere personen. Beetje sneren en proberen gelijk te halen. Gut, en jij moet de verstandige van de 2 zijn geweest...
ronron1212
12 jaar geleden
Widar je praat onder mijn antwoord doe dat dan even ergens anders op een ander zijn antwoord. Je bent echt een zeer vervelend mens dat steeds zijn gelijk wenst te halen met onzinnige persoonlijk opmerkingen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@widar. Het afstoten terwijl ik met zo'n boel vragen zit bedoelde ik mee dat dat na de relatie was. Er was geen enkele zin meer mee te spreken. Volledig werd ik afgestoot. Volgens haar vriendin omdat ze hechtingsangst heeft. Tsjahh....maar vriendinlief weet niets van haar verlatingsangst af denk ik dan...zelfs haar eigen beste vriendin bespeeld ze... Want ook over haar had ze op en aanmerkingen en lag t altijd aan de vriendin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry Ron, maar a) ik reageerde op Chris, dus ben ik niet bezig met m'n gelijk te halen bij jou en b) jij zei dat het klaar was, dus stop dan en probeer niet toch steeds door te reageren, want dan ben JIJ degene die z'n gelijk wil halen. "Vervelend mens" = geen persoonlijke opmerking?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Chris: Ik begrijp dat je vragen hebt, maar bedenk eens: verandert er iets wanneer je antwoorden op je vragen hebt? Misschien is het beter het gewoon achter je te laten, ipv veel energie te steken in alles onderzoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mensen met Borderline krijgen toch alleen hun zin bij mensen bij wie ze de kans krijgen om al deze tactieken uit te voeren? Dus ronron1212: je geeft Widar nu steeds de kans om door te mieren, doordat je jezelf niet terugtrekt uit de discussie. Waarom kan dit je zoveel schelen? Ik snap dat het je aan het hart gaat omdat je een hele moeilijke relatie achter de rug hebt en omdat je veel ervaring hebt met (een specifiek geval van) borderline, maar deze vraag gaat niet over jou. Het blijven reageren geeft Widar alleen maar 'leverage' over jou.

Chris: voor jou geldt precies het zelfde, als er nu iets is waar je aan moet werken, dan is het je zelfvertrouwen en je gevoel voor eigenwaarde, om te zorgen dat je jezelf nooit meer door iemand 'in naam van de liefde' zo verschrikkelijk laat manipuleren en daar zelf onbewust nog aan meewerkt ook. Wat dat betreft ben ik het met Widar eens: stop met analyseren, natuurlijk spoorde je vriendin niet helemaal lekker, maar jij hebt het mee laten gebeuren. Ga aan de gang met jezelf.
ronron1212
12 jaar geleden
wijze woorden stippel bedankt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Stippel, applaus, helaas kan ik op een reactie geen + geven, mooie wijze woorden inderdaad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allen bedankt voor de reacties. Ik blijf met een hoop verwarrende dingen zitten Maargoed daar zal k nooit het ware antwoord van te weten krijgen.
Dat zou kunnen. Borderline stoornis is een stoornis die gekenmerkt word door een voortdurend patroon van instabiliteit en wel op het gebied van relaties, zelfbeeld, stemming en impuls- en agressiecontrole, beginnend in de vroege volwassenheid.

Iemand kan door een borderliner vandaag als 100% goed worden beoordeeld en morgen als waardeloos worden bevonden. Een tussenweg bestaat niet. Mensen met Borderline worden vaak in de steek gelaten omdat hun vrienden niet meer op kunnen tegen de heftige emoties, de zware "claims" en de openlijke of bedekte agressieve uitingen. In de fase van verlating krijgt de borderliner agressieve gevoelens, zich uitend in bekvechten, sarcasme of manipuleren met zelfmoord.

Van onderstaande gedragskenmerken moet iemand er op z'n minst 5 hebben om de diagnose borderline te krijgen.
Impulsiviteit
Stemmingswisselingen/ emotionele instabiliteit
Stoornis in contact leggen/ alles zwart wit zien
Identiteitsonzekerheid
Opzettelijke verwonding (automutulatie)
Moeilijk alleen kunnen zijn
Psychotische verschijnselen
Dissociatie verschijnselen (niet in de realiteit zijn)
Maatschappelijke problemen

Meer uitleg over deze kenmerken in de bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om de diagnose borderline te krijgen wordt gekeken naar 9 kenmerken;

Impulsiviteit;
Ze doen eerst en gaan dan denken, zonder over de consquenties na te denken.

Stemmingswisselingen/emotionele instabiliteit;
Ze zijn op het ene ogenblik heel vrolijk, maar als er iets gebeurt kan het ineens overslaan naar depressiviteit. Zonder aanleiding! Kan zelfs meerdere malen op een dag voorkomen. Het hele gedrag kan binnen een uur geheel veranderd zijn en vervolgens kan zo'n depressiviteit dagen duren en ineens weer omslaan naar vrolijk.

Stoornis in contacten/alles zwart-wit zien;
Het lijkt alles of niets, er is geen tussenweg. Mensen zijn of goed, of slecht. Of aardig, of helemaal niet. Ook het ophemelen van anderen komt dan voor. Er wordt teveel van de partner verwacht die daar nooit altijd aan kan voldoen. Daardoor wordt de relatie vaak afgebroken omdat de borderliner vindt dat altijd de partner het fout doet.

Identiteitsonzeker;
Ze zijn vaak onzeker over hun zelfbeeld, carrierekeuze, type vrienden of normen.

Moeilijk alleen kunnen zijn;
Ze zijn heel bang om in de steek te worden gelaten. Altijd zeker te weten dat diegene dit zal doen en altijd bezig te proberen die ander erop te betrappen. Kan oplopen tot extreme paniek zodra ze alleen zijn en zal dus altijd proberen dit te vermijden.

Psychotische verschijnselen;
Kan soms kort tot enkele dagen voorkomen. Horen van stemmen, zien van dingen, niet goed kunnen denken en achterdocht.

Dissociatie;
Niet in de realiteit staan. Bijv, boodschappen doen en ineens denken; "wat doe ik hier, hoe kom ik aan die boodschappen. Ze hebben niet in de gaten wat ze aan het doen zijn, omdat ze niet in de realiteit stonden. Maken op anderen ook vaak een afwezige indruk.

Maatschappelijke problemen;
Baan, opleiding, relaties e.d.worden vaak op extreme wijze aangepakt. Hoge verwachtingen die vaak op telleurstellingen uitlopen. Het zelfvertrouwen neemt af en de kwetsbaarheid toe. Ze trekken zich steeds meer terug uit de maatschappij en dreigen zelfs in een isolement te raken.

Opzettelijke verwondingen;
Ze kunnen spanningen afreageren op hun eigen lichaam.

Pas als je ex op z'n minst 5 van deze kenmerken heeft, kan aan de diagnose borderliner gedacht worden.
Het is dus een serieuse stoornis die anders is als het prinsesjesgedrag van een heel zelfbewust meisje, dat altijd gewend is dat alles om haar draait en boos wordt als iemand daar niet aan voldoet.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelfde antwoord als dat van mij, enkel wat meer uitgebreid.
amc
12 jaar geleden
We zullen het allebei goede info hebben gevonden en tegelijkertijd hebben getypt. Feit is dat iedereen dezelfde kenmerken enz. zal noemen omdat het er nu eenmaal bijhoort. Dit maakt het dan de vraagsteller wat eenvoudiger door overeenkomsten te gaan zoeken.
Ik zie in je verhaal nergens dat je vriendin bij een arts is geweest en dat zij de diagnose borderline heeft gekregen? Als dat niet zo is mag je als "niet-arts" zijnde die term bij haar ook niet gebruiken. Borderline houdt wel meer in dan onzeker zijn in een relatie, niet naar familie uitjes van je schoonfamilie gaan en achterdochtig zijn en boos worden als het niet naar je zin gaat. Ik mis in je verhaal over haar eigenlijk een stukje wat het meest typerend is voor een borderliner....namelijk zelfverwonding en de wens om dood te gaan. Mensen met borderliner hebben wel woedeaanvallen maar die Zijn vaak op zichzelf gericht, ie straffen zichzelf vaak door zichzelf te verminken, die mensen vinden vaak dat ze het leven hier en de liefde van anderen niet verdienen. Ik krijg dus de indruk dat het hier niet om een borderliner gaat maar om iemand die ooit door een ex-vriend is bedrogen of die ooit vervelende ervaringen heeft gehad met schoonfamilie. Ik kan me ook zo voorstellen dat als jullie zoveel ruzies hebben dat zij zich afvraagt of jullie wel bij elkaar passen, dat is geen bevestiging vragen maar serieus overwegen of die relatie nog wel zin heeft....daar hoef je geen borderline voor te hebben, dat zou ik in haar geval me ook afvragen.
Aangezien die relatie al beëindigd is (als ik het goed begrijp) heeft het nu geen zin meer hierover te piekeren wie er nu goed of slecht is of dat zij nu ziek is of gewoon een boeman is....feit is dat (als je ergens toch nog een beetje om haar geeft) je haar zal moeten vragen hoe ze over zichzelf denkt, of zij zich wel goed in haar vel voelt en of ze problemen heeft met zichzelf en als dit zo is of zij er iets voor voelt om eens bij een dokter langs te gaan. Meer kun je niet doen....je moet iemand geen ziekte aanpraten allen omdat het gedrag van die persoon je niet aanstaat. Iedereen heeft een eigen persoonlijkheid, en als haar persoonlijkheid niet aan jouw verwachtingen voldoet is het gewoon "jouw type" niet...en niet iedereen die "jouw type" niet is is dan per definitie psychisch niet orde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelfverwonding is NIET het meest typerend. Exacte cijfers heb ik niet, maar van de borderliners die ik ken -- en dat zijn er best wat -- doet meer dan de helft dit zeker niet. Van de deelnemers aan de VERS-cursus zelfs niemand, buiten mijzelf. Ook gaat zelfverwonding lang niet altijd om zelfbestraffing, maar vaak om een methode om iets te voelen, of juist iets niet te hoeven voelen. Je hebt wel gelijk dat het geen zin heeft om er nu druk over te gaan piekeren. Het is een gedane zaak en die nemen geen keer. Ook je opmerking over het aanpraten van een ziekte is mogelijk terecht. Mogelijk is het zelfs goed proberen te praten van eigen gedrag (dat ik totaal niet genoemd zie worden).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp je antwoord, bedankt. Alleen de feiten liegen er niet om. Liefde geven kon ze niet, als de dood voor afwijzing, negatieve aandacht, overal controle en macht over moeten hebben, kwetsen en niet anders kunnen, aantrekken afstoten, angstig, manipuleren met lichamelijke klachten..paniek bij elke verandering waar geen controle over is.... Zelfverminking doet niet iedere borderliner volgens mij toch? Wat zij ook totaal in had is impulsiviteit, juist het tegenovergestelde, angstig. Ook dat is volgens mij ook niet borderlineafhankelijk. Omdat zij zo een controledrang had en die uiteraard bij mij niet vaak had werd ze paniekerig . Maargoed ..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Widar, over het algemeen genoemd is zelfverwonding en doodswensen juist "de" doorslag om de diagnose borderline te kunnen geven. Je hebt wel mensen die aan alle andere zogenoemde gedragspatronen voldoen maar die hoeven dan niet perse borderline te hebben. Het lijkt me juist fijn om te horen dat je die patronen wel hebt maar dat je geen borderline hebt. Zou dat bij jou niet zo kunnen zijn dat het gewoon je persoonlijkheid is? Di hoeft toch niet verstoord te zijn omdat anderen dat gedragspatroon niet hebben?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@LeeuwenChris, bedankt voor je reactie....ik ken ook mensen die erg graag een ziekte willen hebben en anderen er constant mee lastig vallen en zichzelf doodziek vinden en anderen er continue mee willen manipuleren....in dat geval denk ik gewoon een tekort aan aandacht. :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tsja ik weet het allemaal niet meer. Zoveel gebeurd. Vijandigheid, niks samen willen doen maar ook niets zonder mekaar, afspraken op t laatste moment afzeggen en er iets van zeggen mocht nooit, kwetsen met persoonlijke zaken buitensluiten weglopen bij de kleinste afwijzing, erg onzeker, lichamelijke klachten die samenhangen met verlatingsangst zoals buikpijnen braakneigingen, hoofdpijnen, als ik de aandacht kreeg ergens voelde ik altijd zo'n bepaalde afgunst. Een ideaalbeeld hebben en er zelf niet aan kunnen voldoen. Snel teleurgesteld naar mensen toe en dan meteen ook een negatief oordeel of afgewezen voelen.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Over mijzelf kan k kort zijn. Ik heb ook mijn dingetjes, maar in een relatie ben ik er niet op uit iemand af te breken. Daar verdedigde ik me steeds maar met dreigen met dat het nu echt de laatste keer is .... Tijdens de momenten dat ze me voor rotte vis uitmaakte, normale reactie lijkt me als je al tig keer getracht hebt op een andere manier dit op te lossen. Maar steeds ging het even goed... Liep ze volgens eigen zeggen op haar tenen want ze kon uiteraard niet aan mijn verwachtingen voldoen. Maar de enige verwachtingen die ik had was dat ze gewoon deed....zonder sneren vijandigheid weggeloop en gekwetst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@LeeuwenChris, het zou best mogelijk kunnen zijn dat ze borderline heeft, het is alleen gevaarlijk om dit zelf te beoordelen, dat zou een arts moeten doen, zeker hier op GV kunnen we dat niet want wij kennen haar nog minder dan jij. Vervelend is het wel voor je natuurlijk. Pak gewoon de draad weer op en hopelijk kom je een hele lieve vrouw tegen waar het beter mee klikt. Je kan deze ex beter vergeten want ze spookt nu gewoon te veel in je hoofd, je blijfter mar mee tobben maar daar wordt je niet beter van, integendeel.
Zoek afleiding bij je vrienden, dat lijkt me het beste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe gek het ook klinkt, als ze op de stoep zou staan en ze wil me terug zou ik het zo weer doen. Alleen al om het feit dat ik nu anders met de situatie om zou gaan en dat ik nog duidelijker aan haar maak dat zij bijzonder is....en spciaal. Maargoed, dat wil ze toch niet horen.
Hallo!

Het is goed om jezelf af te vragen waarom je samen met je vriendin zulke heftige dingen moest meemaken. Het is niet makkelijk in een relatie als je partner een stoornis heeft. Maar dat betekent niet dat echte liefde daar niet tegenop kan!

Borderline - Het is een moeilijk iets. Ik heb het zelf ook, ik noem het 'iets' omdat ik niet langer een oordeel eraan vast wil plakken. Niemand is gelijk, en iedereen heeft wel problemen, in lichte of sterke mate.

Ik herken me echter wel in een paar dingen wat je zei.
Ik vraag ook vaak bevestiging aan mensen of ik dingen wel goed doe, of ze mij wel goed genoeg vinden of zelfs of ik hun wel voldoening genoeg geef. Ik kan dat gevoel nog steeds niet zo goed begrijpen en wil er mee aan de slag dat het verdwijnt, of iig niet meer zo claimerig overkomt.
Want dat is nooit mijn bedoeling, en dat vind ik vaak ZO ontzettend jammer dat mensen dat vaak zo zien, terwijl het eigenlijk een leegte is die niet te beschrijven is.

Maar dit neemt niet weg dat jij een naar gevoel hebt bij je toenmalige vriendin en dat het veel met je heeft gedaan. Je moet er zelf niet aan onderdoor gaan. En daar moet je dus je grenzen in stellen. Misschien is afstand dan ook juist wel het allerbeste. Om elkaar in veiligheid te brengen dat je niet teveel problemen ophoopt en samen gaat piekeren of de relatie wel wat wordt. Het beste is om de goede momenten te pakken, vooral bij een borderliner is dat verstandig. En haar laten weten dat het oké is wanneer ze zich niet zo goed voelt, maar dat ze daar niet te veel in doorslaat (dat is juist het probleem I know) maar dat moet zij dan zien te reguleren en filteren. Dan is het al een stuk makkelijker praten voor jullie beide en dan ontstaan er geen grote conflicten.

Het is niet eenvoudig!

Het is idd zo als je (ex) vriendin in therapie zou gaan of hulp zou gaan zoeken dat het misschien een stuk makkelijker voor haar zal zijn en voor iedereen!

Waar zij aan moet werken is vooral het niet vragen om bevestiging (waaronder ik zelf ook) omdat vaak mensen dat toch niet kunnen geven, of willen.

Maar als zij het afreageert op jou dat is idd gemeen en niet leuk.

Maar het kan dat ze een nare situatie heeft thuis waar jij niet zo van op de hoogte bent of met haar persoonlijke zelfbeeld. Dan zou ik als ik jou was haar niet zien als iemand die niet goed snik is of whatever, en vooral niet dat het aan jou ligt.

Zij moet gewoon aan dingen werken en wie weet gaat straks het zonnetje weer schijnen. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
misschien wil ze dat juist wel horen dat zij bijzonder en speciaal is. Als jij dat vanuit je hart meent?
Misschien raakt ze door haar verlatingsangst wel heel erg in paniek als jij zegt "nu is het echt de laatste keer"
Misschien kun je het beter een positieve draai geven door haar positeve aandacht te geven uit jezelf en complimentjes, maar dat moet dan wel uit jezelf komen, niet omdat je het niet je strot uit kunt krijgen bijvoorbeeld...

Zelf heb ik dit soort gedrag ook vertoond in het verleden toen ik met iemand samen was die erg overheersend was en erg op zichzelf gericht. Achteraf gezien zag ik dat hij wel liefde gaf, echte liefde, maar ook dat hij erg controle over me wilde houden, en me ook misbruikte op verschillende vlakken. Hij stond altijd klaar om me te "helpen", en ik had veel aan zijn raad, maar waar ik werkelijk zijn hulp kon gebruiken liet hij het afweten. duwen trekken duwen trekken. Een borderliner of niet, daar word je niet vrolijk van. Niemand zit op stoplichtgedoe te wachten. Hoewel de enige echte zekerheid is dat er geen zekerheid bestaat eigenlijk mag je toch wel enigszins gevoel van richting hebben, maar dat werkt van twee kanten.
Het een posieteve draai geven is niet makkelijk.. Van kanaal switchen werkt wel. Je gewoon samen of alleen met wat totaal anders en leuks gaan bezighouden bijvoorbeeld... Maar ik zou niet zo snel m,et etiketjes gaan plakken. Dat wordt tegenwoordig veel te snel gedaan vind ik.

Eerder vind ik dat iemand met een traumatisch verleden op een andere manier serieus genomen moet worden, maar dan moet iemand dat wel zelf echt willen.

Ik ben wel wakker geschud omdat ik ben wakker geschud. Je kunt niet voor alles je zin krijgen en mensen bezitten, dat werkt niet. En noem de rest maar op van wat je schreef. Desalniettemin vind ik wel dat iemand rekenign kan houden met je gevoelens, en dat werkt van twee kanten. Waarom word ze boos?> Er zit heel wat pijn bij haar hoor, en als zij dat zelf niet meer ziet kan iemand haar dat maar beter duidelijk maken en een zetje geven de goeie kant op. Zodat zij ook weer kan groeien en leven...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi gezegd:) Johan Cruijff zei wel eens: je gaat het pas zien als je het doorhebt. Dat is bij mij flink van toepassing. Ze dreef me steeds tot wanhoop. Ze wilde idd horen dat ze speciaal was en bijzonder, maar achteraf merk ik dat pok dat nooit voldoende zou zijn. Want ze was erop gericht te ontdekken dat het tegendeel waar was. Wat ik ook deed..... Grote lieve kleine ondeugende cadeaus, af en toe een roos of bloemetje/plantje... Niks was goed genoeg. Haar verlatingsangst was zelfs zo groot denk ik dat ze er niet eens naar omkeek, want stel je voor dat ze er gevoel bij zou krijgen...dat kan alleen maar fout aflopen want vroeg of laat zou ze verlaten worden(in haar hoofd zal ze daar constant mee bezig zijn geweest denk ik). Ze surfte zelfs geen sex meer te hebben en uitjes buiten de deur ook niet of werden afgezegd op t laatste moment. En ik maar met mijn verstand op nul dwars tegenin. Want ik zag het niet!! Had ze verdorie maar wat verteld over die angst. Maarja, dat durfde ze niet denk ik. Maargoed... Borderline of niet....ik vrees tegen het randje. Want controle was extreem.... Alleen zijn bracht haar in paniek, leeg van binnen, grilligheid en vijandigheid, geen stabiele stemmingen...dan angstig..dan even vrolijk, dan onzeker een dan weer vijandig en zelfbeeld zekerheid flink wisselend. Ik baal er zo van, want ik kon gewoon nooit wat goed doen. Dat frustreerde natuurlijk en zag zij ook en dreef haar zo tot wanhoop dat ze zelfs zei dat ik er wel een ander bij mocht zoeken.... Ze kon gewoon niet anders dus. Best zielig eigenlijk. Maar ik zei dan altijd dat ik niemand anders wil. Maarja. Ze kreeg het er denk ik Spaans benauwd van.. Want ze wilde wel maar het lukte haar gewoon niet. Triest....voor beiden. En toen het uit ging was ik zo kapot en op, dat ik er van alles uit heb gegooid. Nooit moeten doen want alle hoop wad snel verdwenen natuurlijk dan. Maargoed wel begrijpelijk ook, want ze heeft me gewoon overspannen gemaakt. Tot wanhoop gedreven! Net zo lang blijven afstoten totdat ik niets anders kan dan me eigen plan trekken... En toen had ze bevestiging...... Zie je wel.... Hij houdt niet van me.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had iemand die bedien zei, waarbij het EN nooit genoeg was wat je deed voor hem, EN die aan de ene kant beslag legde op mijn leven zodat ik me erg berperkt voelde EN die me dan weer zei me nooit meer te willen zien. daar werd ik erg onzeker van, tot ik in de gaten kreeg dat de enige die mijn leven lang bij me is ikzelf ben en niemand anders. . Maar ik ken de andere kant van de medaille, dus ik begrijp alles wat hier gezegd wordt... de kant van de vraagsteller maar ook die van zijn vriendin. Ik denk dat als je naar haar toegaat en haar mee uit vraagt spontaan dat ze waarschijnlijk heel loyaal is naar jou.
maar zij moet leren loslaten en van zichzelf houden, anders verandert dit niet.
En ik dank God op mijn blote knieen dat ik met dit etiketje van borderline het juiste inzicht heb gekregen en mensen steeds vrijer laat. En die vrijheid gun ik iedereen, en dus ook mezelf. Mensen met Borderline, ook voor iemand die dat etiketje heeft is er een way out hoor. Zeker in deze trijd. Dus geef niet op. Bedenk dat jullie geweldige mensen zijn en zeer bijzonder. Hoe extreem negatief het kan zijn zo euforisch en geweldig en gelukkig en krachtig en bijzonder kan het zijn. Ontdek dat. de meesten weten dat ook wel. Wie dit heeft snapt nu precies wat ik bedoel.
Wat Wendy laatst zei: misschien is het daarom wel dat je ook de extreme negativiteit meemaakt, omdat de andere kant zo extreem positief is. Maar dat negatieve kun je ook omdraaien naar een positieve kracht. Maar das teveel om hier uit te leggen... Bedankt voor deze vraag. t geeft me weer een flinke schop verder in de goede richting :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met niks was goed genoeg bedoel ik meer die constante onzekerheid denk ik. Telkens maar om bevestiging vragen telkens maar niet aannemen wat ik zeg of eerlijk meen maar juist alles in twijfel trekken. En afstootte, ja... Misschien om me te beschermen, maar denk meer om de angst. En echte liefdevolle tijden hadden we zelden want ze kon gewoon niet. Ze zat vol met angst. Ze liep op dr tenen altijd bij mij. Als de dood was ze voor afwijzing. Maar ik moest dan op eieren lopen.... Want ik probeerde alles... Extreem lief zijn.. Rustig.... Haar geruststellen... Maar die spanning die ik dan voelde was extreem. En dan begon ik me opgelaten te voelen in mijn eigen huis. Want alles wat ik zei werd negatief geïnterpreteerd. Maarja. Ik kon niets goed doen... Ook met cadeautjes idd. Valentijnskaart werd verscheurd. Gooien met afstandsbediening. Smijten met kwetsende woorden en me pakken op zwakke plekken. En ook gewoon afgunst. Bindingsangst had ze net zo erg. Daarom denk k ook dat ze veel dingen vermeed, zoals avondjes uit en weg met z'n tweetjes en dergelijke. Tjah........had ze het me maar verteld!! Negen maanden verder en ben er nogsteeds kapot van!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik trok ook alles in twijfel. Op zich heel gezond hoor. Alleen is dat soms irri voor een ander. IK laat de ander wel merken dat als het waardevol is voor mij persoonlijk, ik er wat mee doe. Ik heb mijn eigen mening en mijn eigen weg. Er is niet één weg die DE weg IS! snap je? En als iemand achteraf gelijk had dan hoorde die het ook. Bij veel mensen is die balans zoek... je hoort allen kritiek je hoort alleen wat je niet goed doet. Zeg ook wat iemand wél goed doet en heb je ongelijk durf dat dan ook toe te geven. dat geeft respect. Ik neem gewoon niet zomaar van alles aan.
Wel, ik denk dat ik voor veel mensen met borderline spreek als ik zeg dat ze in hun jeugd erg onderdrukt zijn geweest en dat ze een positieve heel andere kant op schieten als ze horen dat ze iets goed gedaan hebben. Als ze zichzelf kunnen zijn en geaccepteerd worden en bovenal: niet genegeerd worden. Een man die een borderlinevriendin heeft kan wel zeggen van "Ik wil even rust, ik wil even afstand" maar bij een borderlinevrouw helpt het bij haar gemoedsrust zeer als hij erachter vermeld dat hij echt wel terug komt als hij haar even laat gaan. Het helpt niet te zeggen van "als je dat niet doet ben je me kwijt", maar geef toe wie zou dat wel leuk vinden. daargelaten dat je niemand bezit en diegene dus ook niet kan kwijtraken. De band kan wél kapot. Ik ben zelf helaas door schade en schande wijzer geworden maar blij dat ik er wijzer van ben geworden.
Mocht je haar te pakken krijgen weer, zeg haar dit dan gewoon... stuur haar deze link maar, dan leest ze het. Dat zegt veel hoor denk ik.. Als ze nog een beetje voor rede vatbaar is dan ziet ze hier heus wel in hoeveel zij voor jou betekent en misschien schud het haar wakker en gaat er verandering in werking bij haar zoals bij mij is gebeurt, je weet maar nooit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kunnen borderliners het ook benauwd krijgen als hun pArtner hun graangewas aandacht wordt gegeven?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graangewas = gewilde
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ehm hoe moet ik deze vraag zien? letterlijk? :) Een persoon die borderline als etiket heeft (hij/zij IS geen borderline, we zijn allemaal mens), verschilt van de ander. We zijn dus allemaaal mensen met allemaal persoonlijke voors en tegens en de hele bubs. Ik kan niet alles over een kam scheren wat dat betreft. Hoe ik denk kan voor een ander heel anders zijn, al zijn er vele gelijkenissen in het algemeen. Veel mensen, man of vrouw kampen met jaloezie angst en hebzucht. daar hoeft je geen BPS voor te hebben hoor ^^
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nogmaals dat is niet typisch iets voor iemand met borderline. Dat hebben zeer veel partners. Das wat ik bedoel met het gouden kooitje. Das jammer want dat belemmert je als partner of zeer goede vriend enorm in je bewegingsvrijheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat het alleen mogelijk gemaakt kan worden als iemand aanvaard en accepteert dat dingen niet zo hoeven te zijn zoals je aanvoelen. een bloemetje dat met alle liefde is gegeven en zeker oprecht is kan een bloemetje worden omdat deze persoon iets recht wil zetten of te verbergen heeft bv. know how, acceptatie, aanvaarding, toepassen..... zoals bij veel dingen.
laten dat nu net niet de makkelijkste dingen zijn, en bovendien heb je medewerking nodig van beide kanten want je hebt elkaar nodig om dit mogelijk te kunnen maken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jup kwestie van geven en ontvangen