Kunnen spaarlampen een andere invloed op je hebben dan gewone lampen ?

Ik heb overal in mijn huis tegenwoordig spaarlampen.
Aangezien ik niet erg veel geld er aan kan besteden zullen dit waarschijnlijk kwalititatie wat minder goeie lampen zijn.
maar ik weet het niet het lijkt net alsof ik me meer negatief voel. winteerdip ?
Daarnaast heb ik nu een daglicht lamp aan en ik voel me meteen stukken Natuulijk wat gevoelsmatig
maar zijn er studies en resultaten
bekent over het gebruik van spaarlampen die geen daglicht spectrum hebben ?

10 jaar geleden
in: Psyche
1.3K

Het beste antwoord

Dat is een hele terechte opmerking.....de kleurweergave (Ra) bij spaarlampen(mini tl lampen) is meestal van
De meeste spaarlampen zitten met een vrij lage kleurweergave (ongeveer 60)
Indien je deze waarde verhoogd naar 80,90 wordt het licht veel meer natuurgetrouw weergegeven)
En dan heb je nog het 2e stukje...de kleurtemperatuur(K).Deze staat ook op de verpakking en zijn de laatste 2 cijfers hoe hoger dit cijfer hoe kouder het licht,hoe lager hoe warmer
Als je behoefte hebt aan warmere en natuurgetrouwe kleuren kan je eens kijken voor een andere spaarlamp om te proberen en kom je zeker kortbij je gewenste daglicht
Als je iets kan vinden vergelijkbaar met kleur 830 (8 beter daglicht,30 warm witte kleur) zal je zeker een verschil merken
Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De kleur van spaarlampen wordt aangegeven aan de hand van de kleurtemperatuur in Kelvin. Daglicht heeft een kleurtemperatuur van 5600 Kelvin. De kleur van een gemiddelde gloeilamp is 2400 Kelvin. Spaarlampen hebben meestal 2700 kelvin.

In het winterseizoen is er minder daglicht aanwezig, waardoor sommige mensen zich wat depressief kunnen gaan voelen. Gloeilampen van 2400 Kelvin en spaarlampen van 2700 kelvin kunnen dat gebrek aan daglicht beide niet opheffen. Als je dus je gewone gloeilampen door spaarlampen hebt vervangen zal het daar niet aan liggen.

De daglichtlamp kan wel helpen om je gebrek aan daglicht enigszins te compenseren en je wat beter te laten voelen.

Voor je gewone verlichting in huis kun je gewoon spaarlampen of ledlampen gebruiken. Ledlampen zijn er al vanaf 4 euro per stuk en verdien je snel terug door het lagere energieverbruik.