Door alles en iedereen (als je wilt).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat begint al in je hele vroege jeugd en is vaak onbewust voor jezelf. En dat gaat dan je hele leven door.
Voordeel is wel, dat je er zelf ook heel veel positiefs aan kunt doen ;-)

Toegevoegd na 10 uur:
Realiseer me, dat ik wat vaag ben.
Door wie of wat: in je hele vroege jeugd al door je ouders/opvoeders en de mensen om je heen, door de omstandigheden, door wat je meemaakt (je ervaringen) en je persoonlijkheid speelt ook een rol (genetisch).
Bekend is inmiddels, dat ook hele jonge kinderen (baby's), die lichamelijk of geestelijk zijn mishandeld, ernstige effecten daarvan kunnen ondervinden in hun latere leven, waaronder een laag zelfbeeld.
http://www.nji.nl/nji/dossierDownloads/Gevolgen_Kindermishandeling.pdf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelfbeeld is het beeld dat je over je zelf hebt. Vrij logisch. Als iemand tegen je zegt dat je heel erg ongeduldig bent, (terwijl je wel geduldig bent) dan kun je denken dat je ongeduldig bent of ben je niet zo overtuigd van het feit dat je wel geduldig bent. In dit geval is er sprake van onrealistische zelfbeeld. Dus het wordt degelijk beinvloedt door de omgeving. Maar ook voornamelijk door de opvoeders. Eigenlijk door alles en iedereen in je omgeving plus wat je zelf denkt over jezelf. Zoals ik eerder zei, je zelfbeeld hoeft niet te kloppen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Extraa;; ook door je ervaringen en dingen die je meemaakt. Als je bijvoorbeeld als voetballer in de spits staat maar je scoort eigenlijk nooit, dan kun je een beeld van je zelf krijgen dat je niet goed kan voetballen.
eigenlijk zijn dit twee vragen :
1. hoe ontstaat je zelfbeeld
2. hoe wordt het na het ontstaan beïnvloed
Hoe je zelfbeeld ontstaat is vrij duidelijk denk ik : de manier waarop je kindertijd is verlopen. Zelfs in je non-verbale periode "wist" je reeds hoe belangrijk je was (of niet) voor de mensen om je heen.Vanaf het moment waarop je woorden verstaat is er meer rechtstreekse beïnvloeding door degenen die je opvoeden ( (door ouders, zussen, broers, leraars enz). Dit gebeurt niet enkel door te zeggen "jij bent zus en jij bent zo" maar ook onrechtstreeks
Bv. hoe kan je mama nu zo verdrietig maken, Dat mag een grote jongen nooooit doen! Dat is veel te moeilijk voor jou! enzovoort.
Een heel belangrijk luik is ook de voorbeeldfunctie van je opvoeders. Als deze tegen jou altijd zeggen "je moet sterk zijn in het leven" maar zelf constant de underdog spelen is er veel kans dat je vooral leert de underdog te spelen. En natuurlijk een hele hoop schuldgevoelens hebt omdat je niet aan hun beeld voldoet : sterk zijn.
Het punt is dat opvoeders onbewust hun eigen angsten, tekorten, frustraties, verwachtingen enz.. projecteren op het kind. Wat ze tegen het kind zeggen, moeten ze m.a.w eigenlijk tegen zichzelf zeggen.
Onderschat ook niet de maatschappelijke invloeden. Deze spelen door in de opvoeding, maar je kan ook buitengesloten worden wegens origine, handicap enz.
Eenmaal je zelfbeeld gevormd is (volgens sommigen : tegen dat je 3 jaar wordt!) voel je dit aan als "dat ben ik". Zijn de boodschappen in je jeugd positief geweest dan voel je je knap, lief, slim etc. Zijn ze negatief geweest dan voel je je lelijk, dom, bruut enz...
Al vanaf je kinderjaren zal je met deze bagage geconfronteerd worden met de wereld en de neiging hebben situaties te vormen of te interpreteren naar je eigen zelfbeeld. Bv. Als je mislukt in iets met een positief zelfbeeld denk je "ach, de volgende keer beter". Met een negatief zelfbeeld wordt dit "zie je wel , ik kan niets etc."
Op die manier wordt het eigen zelfbeeld steeds opnieuw bevestigd en versterkt door anderen en/of door gebeurtenissen.
De beïnvloeding gebeurt dus in feiten door externe invloeden, maar hoe die externe invloeden op je zelfbeeld inwerken hangt af van het oorspronkelijke zelfbeeld dat tijdens je opvoeding werd gevormd
Naarmate je aan je zelfbeeld werkt zullen ook de situaties in je leven veranderen. Dan kies je ervoor om de beïnvloeding ervan van binnenuit op te nemen en neem je het heft dus zelf opnieuw in handen.
liveisgreat