Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Is het mogelijk om je anoniem maar wel echt op autisme te laten testen?

Iets verder dan een zelftestje op internet, maar niet zo ver als een psychiater, en helemaal anoniem.

Al zeer geruime tijd word ik door vrienden en familie "autistisch" genoemd. Niet als grapje of belediging, maar meer omdat ik de neiging heb om autistisch over te komen blijkbaar.
Omdat dit verder niet echt gevolgen heeft in mijn leven, maar ik er eigenlijk wel erg benieuwd naar ben of er wellicht sprake is van een stoornis zou ik willen weten of het mogelijk is om je op eigen kosten te laten testen, zonder verwijzing van een huisarts.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik ben er van overtuigd dat sowieso ieder mens autistische trekjes vertoond. Zelf als "ervaren autist" (lol, dat zal leuk staan op je cv) is het grappig om op te merken hoe autistisch sommige mensen zich soms gedragen. Het is bijna een sport geworden om op straat de 'autistische' mensen eruit te pikken. Maar waarom wil je die test perse anoniem doen? Je bent namelijk niet verplicht om bij sollicitaties enzovoort je persoonlijk dossier af te geven. Als jij niet wilt dat de buitenwereld het weet, dan vertel je het ze toch gewoon niet? Ik ben zelf ooit tot 'vertoond kenmerken van autistisch spectrum' bestempeld. Ik ga dat heus niet aan jan-en-alleman in het dagelijks leven vertellen, ik maak eerst een praatje en besluit het daarna wel. Sommige mensen zal ik het wel nooit vertellen. Je kan vaak zelf wel inschatten of ze het zullen begrijpen of niet. Ik vind het zelf altijd een naar idee om mezelf voor te stellen als 'hallo, ik ben autistisch', dat schrikt mensen soms af. Of brengt vragen als "heb je daar ook pilletjes voor?" naar boven. Ze ter plekke uitlachen is ook weer zo vreemd, al vragen ze er wel om. Men weet gewoon niet wat het precies is. Ik heb besloten om wanneer ik denk dat het belangrijk is om mensen van mijn 'gebreken' op de hoogte te stellen, ik ze gewoon beschrijf. Dat die gebreken samen op de stempel autistisch spectrum uitkomen mogen ze zelf onderzoeken. Autisme echt laten vaststellen moet door een speciaal bureau gebeuren. Ik dacht zelf dat dat psychologen waren maar dat weet ik niet zeker. Een verwijzing van de huisarts was toentertijd wel nodig maar die was zonder probleem verkregen. Leg desnoods de situatie uit en vraag naar de mogelijkheden om anoniem te blijven. Het was voor mij een soort opluchting dat dit 'plakkertje' uit de test kwam rollen. Het verklaarde het een en ander en bood mij ook de handvatten voor eventuele hulp. Voor de rest geef ik er niet zo veel om. Ik ben wie ik ben en kennelijk zijn sommige karaktereigenschappen bij elkaar als 'autistisch' te bestempelen, ook al zou je het niet een, twee, drie zeggen.

Vrij veel mensen worden tegenwoordig met autisme bestempeld. Een simpel testje op internet o.i.d. is niet goed genoeg. Autisme is een gecompliceerde aandoening en de diagnose wordt dus gesteld door een professional, een psychiater of psycholoog. Onthoud dat een huisarts, psycholoog en psychiater een beroepsgeheim hebben, je hoeft je nergens voor te generen tegenover deze mensen. Als je het echt wil weten, zou ik toch bij hen voor bevestiging of uitsluitsel zoeken. Je kan eventueel bij jezelf nagaan aan de hand van de DSM-IV criteria of je in de buurt zou komen. Deze zijn te vinden op: http://www.pasnederland.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=40&catid=41&Itemid=78. Let wel op dat je niet jezelf gaat diagnotiseren of je laat diagnotiseren door mensen die er geen tot weinig verstand van hebben.

De enige persoon, die jou een deskundige diagnose kan en mag geven is een psychiater. Dat wordt niet met 1 simpele test gedaan, maar met verschillende in combinatie met gesprekken. Autisme is een zeer ingewikkelde stoornis. Familie en vrienden kunnen je heel makkelijk een etiketje opplakken; de vraag is of ze enig idee hebben wat autisme werkelijk inhoudt. Je kunt je dus "echt" op autisme laten testen, maar om dat anoniem te laten doen lijkt me niet erg zinvol: een psychiater heeft geheimhoudingsplicht. Heb even gezocht op internet naar de kosten van een psychiater voor dergelijke testen en dat loopt van 250 euro tot 500 euro en meer....

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100