Is het mogelijk om je anoniem maar wel echt op autisme te laten testen?

Iets verder dan een zelftestje op internet, maar niet zo ver als een psychiater, en helemaal anoniem.

Al zeer geruime tijd word ik door vrienden en familie "autistisch" genoemd. Niet als grapje of belediging, maar meer omdat ik de neiging heb om autistisch over te komen blijkbaar.
Omdat dit verder niet echt gevolgen heeft in mijn leven, maar ik er eigenlijk wel erg benieuwd naar ben of er wellicht sprake is van een stoornis zou ik willen weten of het mogelijk is om je op eigen kosten te laten testen, zonder verwijzing van een huisarts.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
2.1K
Reddie
10 jaar geleden
De testjes op internet, inderdaad. Die zijn vaak dezelfde als de psychiater gebruikt. Een ander punt is natuurlijk dat een persoon (een psychiater, bijvoorbeeld, maar hoeft niet) meer ziet dan een test.
Overigens, verschuil je niet achter zo'n etiket. Dat werkt heel negatief. Gebruik het alleen om jezelf beter te leren begrijpen.
Ritsuka
10 jaar geleden
dit moet echt met een aantal persoonlijke gesprekken gebruiken, je kunt dit niet zomaar met een simpel testje bepalen

Het beste antwoord

Ik ben er van overtuigd dat sowieso ieder mens autistische trekjes vertoond. Zelf als "ervaren autist" (lol, dat zal leuk staan op je cv) is het grappig om op te merken hoe autistisch sommige mensen zich soms gedragen. Het is bijna een sport geworden om op straat de 'autistische' mensen eruit te pikken.

Maar waarom wil je die test perse anoniem doen? Je bent namelijk niet verplicht om bij sollicitaties enzovoort je persoonlijk dossier af te geven. Als jij niet wilt dat de buitenwereld het weet, dan vertel je het ze toch gewoon niet?
Ik ben zelf ooit tot 'vertoond kenmerken van autistisch spectrum' bestempeld. Ik ga dat heus niet aan jan-en-alleman in het dagelijks leven vertellen, ik maak eerst een praatje en besluit het daarna wel. Sommige mensen zal ik het wel nooit vertellen.
Je kan vaak zelf wel inschatten of ze het zullen begrijpen of niet. Ik vind het zelf altijd een naar idee om mezelf voor te stellen als 'hallo, ik ben autistisch', dat schrikt mensen soms af. Of brengt vragen als "heb je daar ook pilletjes voor?" naar boven. Ze ter plekke uitlachen is ook weer zo vreemd, al vragen ze er wel om.
Men weet gewoon niet wat het precies is. Ik heb besloten om wanneer ik denk dat het belangrijk is om mensen van mijn 'gebreken' op de hoogte te stellen, ik ze gewoon beschrijf.
Dat die gebreken samen op de stempel autistisch spectrum uitkomen mogen ze zelf onderzoeken.

Autisme echt laten vaststellen moet door een speciaal bureau gebeuren. Ik dacht zelf dat dat psychologen waren maar dat weet ik niet zeker. Een verwijzing van de huisarts was toentertijd wel nodig maar die was zonder probleem verkregen. Leg desnoods de situatie uit en vraag naar de mogelijkheden om anoniem te blijven.

Het was voor mij een soort opluchting dat dit 'plakkertje' uit de test kwam rollen. Het verklaarde het een en ander en bood mij ook de handvatten voor eventuele hulp. Voor de rest geef ik er niet zo veel om. Ik ben wie ik ben en kennelijk zijn sommige karaktereigenschappen bij elkaar als 'autistisch' te bestempelen, ook al zou je het niet een, twee, drie zeggen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Vrij veel mensen worden tegenwoordig met autisme bestempeld. Een simpel testje op internet o.i.d. is niet goed genoeg. Autisme is een gecompliceerde aandoening en de diagnose wordt dus gesteld door een professional, een psychiater of psycholoog. Onthoud dat een huisarts, psycholoog en psychiater een beroepsgeheim hebben, je hoeft je nergens voor te generen tegenover deze mensen. Als je het echt wil weten, zou ik toch bij hen voor bevestiging of uitsluitsel zoeken. Je kan eventueel bij jezelf nagaan aan de hand van de DSM-IV criteria of je in de buurt zou komen. Deze zijn te vinden op: http://www.pasnederland.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=40&catid=41&Itemid=78. Let wel op dat je niet jezelf gaat diagnotiseren of je laat diagnotiseren door mensen die er geen tot weinig verstand van hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De enige persoon, die jou een deskundige diagnose kan en mag geven is een psychiater. Dat wordt niet met 1 simpele test gedaan, maar met verschillende in combinatie met gesprekken.
Autisme is een zeer ingewikkelde stoornis.
Familie en vrienden kunnen je heel makkelijk een etiketje opplakken; de vraag is of ze enig idee hebben wat autisme werkelijk inhoudt.

Je kunt je dus "echt" op autisme laten testen, maar om dat anoniem te laten doen lijkt me niet erg zinvol: een psychiater heeft geheimhoudingsplicht.
Heb even gezocht op internet naar de kosten van een psychiater voor dergelijke testen en dat loopt van 250 euro tot 500 euro en meer....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Idd, als je een beetje op jezelf ben of niet al te sociaal, willen mensen in je omgeving je dat etiketje nogal eens opplakken. Terwijl je dat natuurlijk niet hoeft te hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies, en autisme hebben behelst echt wel wat meer dan dat....heeeeeeeel veel meer.
Het wordt vaak gebruikt om afkeuring te uiten over het gedrag van iemand, zoals vroeger het woord "mongool" lekker in de mond lag.
Waarmee ik niet wil zeggen, dat dit zo is bij de familie van vraagsteller. Het is momenteel in de mode om het woord "autistisch" te pas en te onpas te gebruiken en vaak ook als scheldwoord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb in mijn jonge jeugd, een heftig trauma op gelopen, daarna reageerde ik autistisch, nog steeds heb ik het etiketje add of autisme stoornis! Er zijn vroeger wel testen ,gedaan,waarin er ,op de rapportage autistisch beschreven stond! Omdat ik een beetje anders dan anderen ben ,en veel gepest vroeger! Maar ik had op school wel hele goede resultaten, en was geestelijk echt niet achter!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je voor je reactie.
Heb je destijds de diagnose autisme gekregen dan?
Ook sommige mensen met autisme kunnen heel goed leren en geestelijk niet achter zijn!!!! Wat heet: ze kunnen zelfs hoog begaafd zijn: dat zegt dus helemaal niks over het wel of niet hebben van autisme.
Het is een wijdverbreide fabel, dat mensen met autisme als een soort van achtergebleven gebied in een hoekje "raar" zitten te doen, als een soort van Rain Man (http://nl.wikipedia.org/wiki/Rain_Man). En de andere kant is, dat mensen die sociaal wat minder vaardig zijn of door levensomstandigheden (bijvoorbeeld een pestverleden) wat meer gesloten zijn, meteen door allerlei mensen zonder enige kennis het etiket "autist" opgeplakt krijgen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar het geeft wel rust! Als je weet wat er nu met je aan de hand is!
Al wordt je wel , behandelt alsof je nie spoort ofzo:
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helemaal met je eens: als je de diagnose hebt, dan kan dat heel veel rust geven.
En weet je: het zegt meer over de mensen die je zo behandelen als over jou!!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
op mijn hardloopclubje voel ik me een beetje buitengesloten, ik hang er maar zo n beetje bij: als ik ga douchen, wachten ze niet even op mij, voordat ze naar de koffie gaan, als de anderen douchen ,wachten ze wel
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoogbegaafd en autisme: Asperger (vaak dan).
Geestelijk achterlopen is een breed begrip. Misschien dat je met autisme op sociaal gebied geestelijk wat achterloopt, terwijl, bijvoorbeeld Aspergers op intelligentie totaal niet achter lopen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ben ik met je eens Idunno.
Er zijn zo ontzettend veel fabels in de wereld over autisme.
Veel mensen met autisme hebben problemen met sociale vaardigheden zoals die in onze maatschappij gelden en de 1 meer/veel en de ander minder of nauwelijks.
Mensen met de diagnose Asperger kúnnen op bepaalde gebieden hoogbegaafd zijn en sommigen kunnen met die hoofbegaafdheid niet veel doen omdat ze bijvoorbeeld geen verbanden kunnen zien.
Maar bij een juiste en persoonlijke begeleiding kan iemand met een "milde" vorm van autisme zichzelf heel goed ontwikkelen.
En mensen zonder autisme kunnen zo ontzettend veel van ze leren!!!
Autisme is zeer ingewikkeld en gelukkig wordt er heel veel onderzoek naar gedaan.
Een zeer interessant boek vind ik van Martine Delfos en Marijke Gottmer "Leven met autisme".