Kan de manier waarop je ouders je behandelden en ook elkaar behandelden je partnerkeuze bepalen?

ik val altijd op dezelfde soort mannen. Nu zegt men me dat ik mijn vader als het ware ingeslikt heb en dus altijd mannen zoek die op hem trekken. en dat dat bij iedereen zo is
Dat lijkt me erg raar : mijn vader dronk bv. veel en mijn partners drinken ook wel maar gewoon ze verwaarlozen mij niet of zo en zijn ook niet dronken.
Ik zou dat ook raar vinden mocht ik een man zoeken die op mijn vader trekt, je zoekt toch net iemand die niet zo is, ik bedoel die niet zijn minder goede eigenschappen heeft (de goede mogen wel natuurlijk).
Kan het dan dat je toch altijd een partner kiest die op je vader trekt (voor vrouwen) of op je moeder (voor mannen)?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche

Antwoorden (2)

Ja en nee.
In eerste instantie zal je een partner uitzoeken die bij jou persoonlijkheidtype past uit zoeken.
Bv een avonturier zal geen huismus als partner kiezen.
Maar daarna is je opvoeding een referentie kader.
Als je vader bv een hele harde stem had. En jij daardoor bang werd voor hem. Zal je niet snel een partner met harde stem kiezen. Of als je altijd te horen krijgt dat mannen met bv veel goude kettingen ordinair zijn, zal je die ook niet kiezen. Zo zijn er een meerdere dingen.. Sommige wegen zwaar, de andere minder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn veel studies en onderzoeken gedaan naar (en boeken geschreven over) de psychologie van de partnerkeuze. Het gezin waarin je bent opgegroeid heeft veel invloed op je keuze. Hoe de band was tussen jou en je vader, tussen jou en je moeder, tussen je ouders onderling, tussen broers en zussen etc.
Het is wat kort door de bocht om te zeggen dat een vrouw altijd een kloon van haar vader uitzoekt en een man juist op zoek gaat naar het evenbeeld van zijn moeder. Maar dat het invloed heeft is zeker!!