Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Ik heb morgen een proef examen! Hoe kan ik mezelf beheersen om rustig te blijven? En goed te kunnen concentreren?

Weet jij het antwoord?

/2500

in jezelf geloven.... "ik kan het, ik kén het, ik zàl slagen...."

Bij voelbaar opkomende spanning concentreren op ademhaling. Rustig door de neus inademen en de ademdraad naar de buik brengen in plaats van deze op borsthoogte vast te zetten. Op gevoel zo nodig door de mond uitademen. Een liedje meezingen met de radio of televisie geeft hetzelfde resultaat. Voor vandaag en morgen: Veel succes gewenst natuurlijk.

Een proefexamen is een fijne manier om bekend te raken met de wijze van vragen voor je echte examen. Er hangt nog niets van af! Die gedachte zal jou helpen om de rust te vinden. Maak je dit examen op een ontspannen manier omdat er geen druk op staat, dan kun je dat ook weer gebruiken voor je echte examen. Gebruik het dus niet alleen om de examenstof nog eens te testen maar ook om manieren uit te proberen hoe je bij je echte examen je rust kunt bewaren. Je kunt er gemakkelijker je kennis door gebruiken omdat je in rust veel gemakkelijker bij je informatie kunt. Onbewust weet je eigenlijk alles wat je hebt gelezen en geleerd. In rust kun je dat eenvoudiger en sneller bewust naar boven halen. Wat heel goed helpt, is bewust in door je neus gaan ademen en uit door je mond en je daar even op focussen als je wat spanning voelt opkomen. Adem rustig naar je buik (dat je buik dus opzet bij het inademen) en blaas rustig weer uit door je mond. Dat helpt heel erg goed om je rust weer te vinden. Oefen dat ook alvast vooraf, vandaag dus! Succes en ik wens je veel plezier en ontspanning bij het oefenen.

Nervovit van Bional! Topconcentratie en geen stress!

Kijk een afevering van "The Joy Of Painting with Bob Ross". Deze man heeft eeb erg relaxte stem. Moeilijk op het net te vinden, maar er zijn wel een paar videos van hem.

Als je voelt dat je zenuwachtig wordt en je sneller en oppervlakkiger gaat ademhalen, doe dan het volgende: - ga rustig (5 sec.) inademen en uitademen - concentreer je op je hart - voel een gevoel zoals waardering of dankbaarheid Je patroon van je hartritme krijgt dan een mooi golvend en regelmatig patroon waardoor je je rustig gaat voelen en je je beter kunt concentreren. Zie link voor meer achtergrondinformatie.

Bronnen:
http://www.stress-hartcoherentie.nl/hartco...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100