Ik heb morgen een proef examen! Hoe kan ik mezelf beheersen om rustig te blijven? En goed te kunnen concentreren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche

Antwoorden (7)

in jezelf geloven.... "ik kan het, ik kén het, ik zàl slagen...."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij voelbaar opkomende spanning concentreren op ademhaling. Rustig door de neus inademen en de ademdraad naar de buik brengen in plaats van deze op borsthoogte vast te zetten. Op gevoel zo nodig door de mond uitademen. Een liedje meezingen met de radio of televisie geeft hetzelfde resultaat. Voor vandaag en morgen: Veel succes gewenst natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan gaat het helemaal goedkomen toch?
Een proefexamen is een fijne manier om bekend te raken met de wijze van vragen voor je echte examen.
Er hangt nog niets van af! Die gedachte zal jou helpen om de rust te vinden. Maak je dit examen op een ontspannen manier omdat er geen druk op staat, dan kun je dat ook weer gebruiken voor je echte examen.
Gebruik het dus niet alleen om de examenstof nog eens te testen maar ook om manieren uit te proberen hoe je bij je echte examen je rust kunt bewaren.
Je kunt er gemakkelijker je kennis door gebruiken omdat je in rust veel gemakkelijker bij je informatie kunt.
Onbewust weet je eigenlijk alles wat je hebt gelezen en geleerd. In rust kun je dat eenvoudiger en sneller bewust naar boven halen.
Wat heel goed helpt, is bewust in door je neus gaan ademen en uit door je mond en je daar even op focussen als je wat spanning voelt opkomen.
Adem rustig naar je buik (dat je buik dus opzet bij het inademen) en blaas rustig weer uit door je mond. Dat helpt heel erg goed om je rust weer te vinden.
Oefen dat ook alvast vooraf, vandaag dus!

Succes en ik wens je veel plezier en ontspanning bij het oefenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nervovit van Bional! Topconcentratie en geen stress!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk een afevering van "The Joy Of Painting with Bob Ross".
Deze man heeft eeb erg relaxte stem. Moeilijk op het net te vinden, maar er zijn wel een paar videos van hem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt je examen samen met je instructeur gereserveerd omdat jullie ervan overtuigd zijn dat jij er nu wel klaar voor bent. Je hoeft niet perfect te rijden, het gaat erom dat jij een veilig rondje rijdt met de examinator. Als de examinator vind dat jij met je rijstijl ook zonder een instructeur door het verkeer kan gaan ben je geslaagd.

Jij moet er dus van overtuigd zijn dat je veilig door het verkeer kan gaan. De spanning zal afnemen, maar nooit helemaal weg zijn! Spanning zal er altijd blijven, en dat is maar goed ook, dit zorgt namelijk voor concentratie, reactievermogen, snelheid en oplettendheid.

Laat aub horen of je geslaagd bent!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je voelt dat je zenuwachtig wordt en je sneller en oppervlakkiger gaat ademhalen, doe dan het volgende:
- ga rustig (5 sec.) inademen en uitademen
- concentreer je op je hart
- voel een gevoel zoals waardering of dankbaarheid
Je patroon van je hartritme krijgt dan een mooi golvend en regelmatig patroon waardoor je je rustig gaat voelen en je je beter kunt concentreren.
Zie link voor meer achtergrondinformatie.