Komende week heb ik een gesprek bij het UWV want ik zit in de WW. Wat kan ik het beste wel en niet zeggen tegen het UWV?

Sinds ongeveer 4 jaar weet ik dat ik een ziekte heb. Deze ziekte is niet zichtbaar en mensen die me niet persoonlijk kennen merken niets aan me. Maar het beïnvloedt wel mijn leven, ik kan eigenlijk niet in het reguliere circuit voor een werkgever werken want ik kan me soms echt niet concentreren en ik word overbelast door stress of een snijdende sfeer. Dan ben ik echt uit de running zelfs soms tot opname toe op de PAAZ. Er is een heldere duidelijke diagnose gesteld en die heb ik ook op papier maar het UWV gelooft toch dat ik gewoon kan werken. Ook de arbo arts zegt dat ik 'best' kan werken. Ik kan wel een verkeerd beeld scheppen van mezelf op het moment dat het wél goed gaat. Dan straal ik en heb ik overal zin in en ben vol energie. Dan denken mensen natuurlijk dat ik heel de wereld aan kan. Vandaar mijn vraag. Iemand tips of ervaringen die helpend zouden kunnen zijn? Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
1.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken jou of je situatie totaal niet maar ik heb toch wel het idee dat voor iedereen wel werk te vinden is? Iemand met één been zoekt een baan waar ie niet hoeft te lopen.
Als je totaal niet tegen stress kan probeer je een baan zonder stress te zoeken?
Als je je moeilijk kan concentreren zoek je een baan waar dat niet nodig is? Succes iig, jouw situatie klinkt niet makkelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo werkt het niet helemaal... (Ik antwoord onder het account van mijn man) Ik zit in de WAO en wil nu na herstel aan het werk (Ik heb goeie papieren (WO opleiding en ook in mijn 6 jaar WAO tijd veel vrijwilligerswerk gedaan) en het UWV adviseert mij om thuis te blijven omdat ik er qua uitkering op achteruit zal gaan.. Ze helpen dus niet naar het zoeken van een baan... Zo zie je maar hoe tegenstrijdig het kan zijn....
De een kan werken en wil werken en wordt geremd en een ander die het niet kan moet aan het werk. Ik leef met je mee. Heel veel succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou maar eerlijk zijn want op deze site zit er ook iemand van de uwv en als je zou liegen komen ze daar zeker achter.
ronron1212
13 jaar geleden
Als je ziek bent waarom zit je dan in de ww. Dan hoor je in de ziektewet. Maar iedereen of bijna iedereen kan werken. Aangepast werk kan je altijd doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het gesprek inmiddels gehad en heb er een goed gevoel over. Ik heb goed uit kunnen leggen wat ik wel en niet kan. Daar was veel begrip voor en dat is een enorme opluchting. Iedereen heel erg bedankt voor de fijne antwoorden ik heb er echt iets mee kunnen doen.

Het beste antwoord

Ik sluit me volledig aan bij Annigje
Door de mensen van UWV niet te benaderen als vijandelijk maar als mensen met wie je kan samenwerken om je leven leuker te maken ben je niet meer zozeer lijdend voorwerp, maar heb je zelf ook een flinke vinger in de pap. Eerlijk zijn is altijd belangrijk, ook al komt het soms voor je gevoel niet zo goed uit.

Misschien is het ook goed om eens eerlijk te zijn naar jezelf toe: wil je echt zo graag thuis zitten en niet werken? Als het antwoord 'nee' is, dan heb je in elk geval al het begin van een sterke motivatie om je situatie te veranderen en wie weet kan het UWV je daarmee helpen. :)

Als je wilt leren controle te krijgen over de manier waarop je de wereld interpreteert kan je ook een goede NLP coach opzoeken. Kost je een paar honderd euro en als het niet helpt hoef je niet te betalen. Als het wel helpt kan jij iets enorm prachtigs van je leven maken :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zowel het antwoord van Annigje als deze reactie daarop hebben me werkelijk een nieuwe frisse kijk, op alles wat ik heb beschreven, gegeven, bedankt!

Andere antwoorden (4)

Wat dacht je van gewoon de waarheid zeggen?

Ga je niet slechter of beter voordoen dan je bent. Die mensen zitten er ook alleen maar om eerlijk te beoordelen wat je al dan niet kunt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je anders naar dat gesprek moet kijken. Je hebt nu een beetje het beeld dat zij erop uit zijn om op straffe van je inkomsten, je gaan dwingen om te gaan werken zodat je uiteindelijk weer ziek wordt.
Er zijn veel mensen die helaas niet zulke goede ervaringen hebben met het UWV maar het UWV is gewoon een organisatie waar mensen werken, geen monster. Breng je beeld over het UWV naar normale proporties, je hebt gewoon een afspraak met meneer of mevrouw bladiebla en jullie gaan praten over jouw situatie. Het doel van het UWV is om jouw aan passende arbeid te helpen. Misschien moet je nu even niet denken aan werk, maar focus je dan op het stuk dat ze je gaan helpen.
Probeer helder te krijgen wat jij wilt. Want voor de rest van je leven achterover zitten is niet echt een optie. Kijk eens naar wat je wel kunt. Schrijf eventueel het een en ander op papier. Stel vragen in het gesprek en licht je situatie toe. Kortom, neem een actievere rol aan in dit gesprek, dat kan ertoe leiden dat de uitkomst voor jou bevredigender is omdat je er zelf ook een rol in hebt gehad en het niet iets is wat je overkomt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Blijf je zelf en leg eerlijk uit hoe je je voelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies, gewoon zo vertellen zoals Visje74 het hier uitlegt.
Mischien helpt het niet, maar toneelspelen helpt zeker niet.
dat wil dus zeggen dat je WEL gewerkt hebt anders zat je niet in de WW.
en als je ziek bent en werkeloos hoor je je eigen ziektemelden dus in de ziektewet
nu je gewoon thuis zit ziet het uwv jou als een persoon die beschikbaar is voor werk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik hoor dus niet in de ziektewet omdat ik niet altijd ziek ben, ik kan me natuurlijk niet bij wijze van spreken de ene maand ziekmelden en de andere weer beter. Ik heb inderdaad gewerkt maar bij elke werkgever eindigde dat weer in een drama. Ik wil wel werken heel graag zelfs maar ik wil niet elke keer weer een werkgever teleur moeten stellen en de afwijzing van die werkgever moeten incasseren terwijl ik er niets aan kan doen.