Kun je op basis van enkel mentale uitputting sondevoeding krijgen?

Ik heb een eetstoornis ( NAO/boulimia ) en strijdt hier al heel wat jaren mee. Afgelopen 2 jaar heb ik ook heel veel crisisopnames gehad voor o.a. suïcidaal gedrag/pogingen en psychotische klachten. Ook heb ik een kortdurende opname gehad voor mijn eetstoornis.
Sondevoeding heb ik ook gehad, maar dat was toen ik anorexia had en heel veel ondergewicht had. Nu heb ik een normaal gewicht ( wat binnen de bmi past ) maar mijn eetpatroon is waardeloos en maakt me kapot. Zou je in aanmerking kunnen komen voor sondevoeding op basis van mentale uitputting en een heel ontregeld eetpatroon? Ik durf niet naar de huisarts, omdat ik bang ben dat ze zegt dat het lichamelijk niet nodig is. Ik benoem sondevoeding, omdat ik zo hoop dat ik niet meer in die gestoorde eetstrijdt hoef te leven en zo crisisopnames met destructief gedrag kan voorkomen. Al is het maar om even op adem te kunnen komen.

een jaar geleden
in: Psyche
1.5K
tinus1969
een jaar geleden
Wat is er waardeloos aan je eetpatroon en waarom maakt dat je kapot?
Dat zal toch ook de huisarts van je willen weten.
Inekez1
een jaar geleden
Sondevoeding moet sowieso worden samengesteld in overleg met een arts of diëtist. Als je nu niet in behandeling bent zul je dus eerst langs de huisarts moeten voor een doorverwijzing. Heb je nog wel contact met bijvoorbeeld een psycholoog of diëtist, bespreek het dan daar. Overigens: ook de huisarts is er om jou te helpen. Als je geen sondevoeding kunt krijgen, kan ook de huisarts mee zoeken naar andere oplossingen. De huisarts, psycholoog of diëtist zal wellicht eerst met je doornemen wat er nu op dit moment voor zorgt dat je zoveel moeite hebt met normale voeding. Misschien helpt het al om de substantie of frequentie en hoeveelheid ervan aan te passen. Als je veel moeite hebt met kauwen en slikken is het wellicht al voldoende om je normale voeding drinkbaar te maken.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Ik zou hulp zoeken bij een beter eetpatroon. Slecht eetpatroon zal toch te maken hebben met een slecht zelfbeeld. En proberen te kijken naar wat jouw lichaam het beste verdraagt. Strijden geeft stress. De snelle suikers een beetje mijden, kan schelen in de neiging tot vreetbuien. Misschien een paar voedingssupplementen ter ondersteuning. Bij neiging tot psychoses speelt ook een verstoorde biochemie van je lichaam een rol.
Mariska400300
een jaar geleden
Bedankt voor jullie reacties! In overleg met diëtiste van de huisarts ga ik weer nutridrink proberen. Opzich wel goede ervaring mee gehad in het verleden. Hopelijk krijg ik daar al een stukje rust mee. Achteraf is sondevoeding misschien toch wel een stapje te ver. Deze diëtiste gaat overigens niet over sondevoeding. Anders had ik haar natuurlijk gevraagd :)
Bedankt voor jullie meedenken!

Geef als eerste antwoord