Waarom kun je een gevoel van stress ervaren door nerveuze personen?

Waarom kun je een gevoel van stress ervaren door nerveuze personen in je omgeving? Er wordt wel gezegd: richt je op jezelf en alleen jij maakt de keuze hoe je je voelt. Maar in de praktijk blijkt dat ik mij opgejaagd voel wanneer ik in de buurt ben van een bepaald persoon. Zodra hij weg is verdwijnt dat stressgevoel meteen als sneeuw voor de zon. Heeft de omgeving echt zoveel invloed op (humeur van) mensen?

2 jaar geleden
in: Psyche
1.6K

Antwoorden (1)

Dat wordt affectieve aanwezigheid genoemd. Het concept werd voor het eerst beschreven in 2010 door de psychologen Noah Eisenkraft en Hillary Anger Elfenbein, toen ze zich afvroegen of het mogelijk was dat sommige mensen een speciale emotionele invloed uitstralen waardoor anderen zich op hun gemak voelen, of juist dat ze ongemak ervaren.
De onderzoekers ontdekten dat sommige mensen bijna altijd hetzelfde gevoel bij anderen opwekten, ongeacht hun stemming en de stemming van de ontvanger. Ze gaven aan dat "er significante verschillen zijn in hoe mensen hun emoties ervaren en de invloed die die emoties op anderen uitoefenen." Dat wil zeggen, behalve hoe we ons voelen, we genereren een emotionele invloed op de mensen om ons heen, die affectieve aanwezigheid werd genoemd.
Daarnaast is ontdekt dat als mensen een positief effect op de anderen hebben, dit niet noodzakelijkerwijs impliceert dat ze positieve emoties zelf ervaren. Er zijn mensen die een moeilijk leven hebben gehad of een psychisch trauma hebben opgelopen, maar die toch een groot gevoel van rust kunnen opwekken of veel enthousiasme kunnen overbrengen.
Vanzelfsprekend hangt het effect van de affectieve aanwezigheid af van de gemoedstoestand van iemand. Als je zelf erg gespannen of zenuwachtig bent, zal het meer invloed hebben dan wanneer je jezelf relaxt en prettig voelt.
SimonV