Ik wil graag psychiater worden , ik heb daar een paar vragen over en hoop dat iemand die kan beantwoorden.

Ik doe op dit moment havo en voor zo ver ik heb gelezen qua informatie is dat ik een hbo verpleging kan doen en daarna doctor kan worden , is dit waar ? En hoe lang is de psychiatrie specialisatie ? Ik heb dyslexie , zal dit een probleem geven ?

Dank u wel voor uw tijd en ik hoop dat dit mij verder helpt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
6.4K

Antwoorden (4)

Psychiater is een specialisatie na de opleiding basisarts (geneeskunde). Je zal dus eerst geneeskunde moeten gaan studeren aan een universiteit. Een vooropleiding HBO verpleging is een mogelijkheid, maar Atheneum (VWO) is wellicht een betere route na Havo.
Je zal tijdens je studie veel moeten lezen, zowel Nederlands als Engels materiaal (boeken, readers, artikelen). Dan kan wel eens lastig zijn met dyslexie.
Praat eens met je decaan en/of ga straks open dagen bezoeken en laat je goed voorlichten.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank u wel , alleen het probleem met VWO is dat ik bijvoorbeeld Duits of Frans erbij moet nemen waar ik dus geheid geen goed examen cijfer voor ga krijgen Engels en Nederlands is niet een groot probleem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als jij een dyslexieverklaring hebt hoeft dat niet altijd Rayn, op de VO van mijn oudste is dus 1 vak voldoende.
Vanuit hbo verpleging kun je niet direct doorstromen naar geneeskunde.
Wanneer je toch minimaal deze vier vakken nodig hebt, kan je in diezelfde tijd ook je VWO halen. Denk er wel aan dat geneeskunde overal een numerus fixus opleiding is. Tenzij je op VWO gemiddeld een 8 of hoger staat zal je moeten loten.

Je zou ook kunnen kijken naar psychiatrisch verpleegster, dat kan met havo-hbo

Toegevoegd na 4 minuten:
quote niet gepakt:
"Studenten die tenminste de propedeuse van een hbo of andere universitaire opleiding hebben behaald, kunnen voor de opleiding Geneeskunde worden ingeschreven, als ze op vwo eindexamenniveau tenminste de volgende vakken hebben behaald: Natuurkunde, Scheikunde, Biologie en Wiskunde A of B."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt niet zomaar doorstromen vanuit het HBO naar een opleiding geneeskunde. Je voldoet dan niet aan de vooropleidingsvakken, hier voldoe je alleen aan met een VWO-diploma met de vakken natuurkunde, scheikunde, biologie en wiskunde A of B. Met HBO-diploma, of het nu een HBO-propedeuse of een volledige HBO-opleiding is, moet je extra vakken bijscholen en word je niet standaard toegelaten. Je moet dan eerst de verplichte vakken alsnog halen op VWO-niveau, of je moet hiervoor speciale bijscholingscursussen volgen op de universiteit of speciale scholingsinstituten.

"Ik heb tenminste een propedeuse examen van een HBO opleiding, wat nu?
Bij tenminste een propedeuse opleiding van een HBO kom je niet automatisch in aanmerking voor de mogelijkheid om te loten voor de studie geneeskunde. Ook dan dien je vwo-deelcertificaten of universitair testimonia van de vier profielspecifieke vakken van het profiel Natuur & Gezondheid te behalen. Je volgt dan dezelfde procedure als VWO scholieren met een verkeerd profiel."
(Bron: http://www.ikwildokterworden.nl/vooropleiding)

Beter kun je dus na je HAVO het VWO gaan doen, en dan profiel natuur & gezondheid met natuurkunde, of natuur & techniek met biologie. Als je nu niet alle vakken volgt die je straks op het VWO zou moeten volgen, zou je ervoor kunnen kiezen om deze vakken alvast op te pakken (en indien nodig bij te spijkeren) op HAVO-niveau, zodat je daarna die vakken ook kunt doen op het VWO.

De studie geneeskunde duurt zes jaar, en specialisatie tot psychiater ongeveer viereneenhalf jaar. Reken erop dat de co-schappen niet altijd direct aansluiten op het 4e jaar en dat je na je afstuderen lang niet altijd direct een opleidingsplaats vindt, dus houd rekening met zo'n anderhalf tot drie jaar extra uitloop.

Dyslexie lijkt mij vooral lastig omdat de meeste tekstboeken in het Engels zijn, en je voor onderzoeksprojecten (inclusief je onderzoeksstage tijdens je studie) je ook in het Engels moet kunnen schrijven. Gelukkig werk je veel samen met anderen en is dan aan dat schrijven nog wel een mouw te passen waarschijnlijk, maar of het lezen van tekstboeken in het Engels voor jou een probleem zal zijn, kunnen wij natuurlijk niet voor jou beoordelen. Reken er wel op dat je op universitair niveau niet ontkomt aan engelstalige boeken. Als je hier echt op vast denkt te gaan lopen, zou je kunnen overwegen om een verwante HBO-opleiding te gaan doen, zoals sociaal psychiatrisch verpleegkundige of praktijkondersteuner GGZ.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan mi beter kiezen voor een richting als 'biologie en medisch laboratoriumonderzoek'. 'toegepaste biologie' of 'scheikunde' en dan na het halen van je propedeuse proberen te switchen (wel geld opzij zetten voor de langstudeerboete) maar eigenlijk is je beste optie VWO (al is het maar omdat middelbarescholen geen langstudeerboetes opleveren) want zelfs met een afgeronde HBO opleiding mag je blij zijn als je uberhaupt een paar vrijstellingen krijgt. Zorg ook voor een backup plan. Alleen de leerlingen met de hoogste cijfers hoeven niet te loten.

Dyslexie zal altijd een probleem blijven. Er zijn wel methoden om er beter mee om te gaan maar je zal voor het stamp werk altijd harder je best moeten doen dan je medeleerlingen/studenten. Universiteiten hebben wel studentenbegeleiders die daarbij kunnen helpen. Ook heb je vaak recht op extra tijd of tentamens in een groter lettertype. Vraag na wat mogelijk is bij een opleiding en overleg wat de beste optie is.

Ik zou me nu overigens nog niet druk maken over de specialisatie. Een plaats als arts-assistent vinden is een van de lastiger delen van arts worden en na 6 (ok; in de praktijk langer) jaar studie kan je wel eens een heel andere richting in willen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt alleen niet zomaar switchen vanaf het HBO, omdat je dan niet voldoet aan de vakkeneisen. Ook met een HBO-propedeuse of zelfs afgeronde opleiding moet je alsnog óf deelcertificaten voor de verplichte vakken op VWO-niveau halen, of via een colloquium doctum aantonen dat je op die vakken VWO-niveau kunt halen. Wel een goed punt trouwens dat je nog niet direct aan je specialisatie hoeft te denken, het is verre van zeldzaam dat iemand tijdens de co-schappen totaal anders tegen diverse specialisaties aan gaat kijken. Aan de andere kant zíjn er natuurlijk wel mensen die al vanaf het begin weten wat hun specialisme wordt, en die zich juist daardoor laten motiveren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan idd niet zomaar vanaf het HBO naar een universiteit doorstromen. Vandaar mijn suggesties. Geneeskunde verwacht een goede kennis van biologie en scheikunde. Vandaar dat ik die opleidingen suggereerde. Een HBO bachelor biochemie (in de VS een heel gebruikelijke route voor aspirant artsen) zou ideaal zijn maar voor zover ik weet hebben we die in Nederland niet. Je kennis van de relevante vakken (en het Engels) zou na een jaar ruim voldoende moeten zijn. Het leertempo kan dan wel nog steeds een zware overgang zijn. Daar struikelen meer overstappers over.
Voor het colloquium doctum moet je overigens 21 zijn voor zover ik weet. Ik ga er even vanuit dat VS nog te jong is om dat als reële optie te overwegen. Het is idd geen uitzondering dat je zelfs na een volledige HBO studie weer van voor af aan moet beginnen op een universiteit. Wat dat betreft is de aansluiting tussen de professionele bachelors en de wetenschappelijke masters in het algemeen in Nederland bedroevend slecht.
Je kan wel steeds vaker regelingen treffen voor toelating en universiteiten zijn de kwaliteiten van HBO-ers meer gaan waarderen. De tijd dat je zelfs na een afgerond HBO moet laten zien dat je een middelbare school niveau kan halen (en dan hebben we het zelfs over onzin als HBO werktuigbouwers die voor universitair werktuigbouw weer in jaar 1 moesten beginnen) zijn we gelukkig langzaamaan achter ons aan het laten.