kan stress add verergeren?

ik heb add en momenteel veel stressss mede doordat ik net pas weet dat ik add heb en nu pas weet waar ik al mijn hele leven tegen aan loop en dat geeft bij mij innerlijke woede en verdriet ook omdat omdat ik mijn hele leven op een school heb gezeten waar ze veel verstand hebben van neurologische problemen mytylonderwijs en ze me allerlei etiketjes op hebben geplakt zoals zwakbegaafd en nld maar geen add waardoor ik veel kansen ben mis gelopen

en daarbij heb ik ook stress met mijn familie en omgeving en allerlij lichamelijke ongemakken die zich kort na elkaar aan dienen oren huidproblemen enzo en daardoor valt mij op dat die symptomen die ik door de add al heb verergeren of ben ik me hier nou meer van die symptomen bewust doordat ik nu weet dat ik add heb? dat het daardoor erger lijkt of veroorzaakt stress inderdaad verergering van de symptomen van add

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
1.8K

Antwoorden (4)

Ja stress brengt eender welke ongewenste eigenschap sterker naar buiten.

Verwijt dit niet aan anderen want Jij bent de enige die hier daadwerkelijk iets kan aan doen door ten eerste anders te denken over jezelf en door jezelf geen etiketten meer te laten opkleven want dan ga je geloven dat er niets aan te doen is en dat versterkt alleen maar de stress alsook de ongewenste eigenschap.

Leer dus anders te denken en ga er gerust van uit dat Iedereen, ja écht Iedereen, met de zelfde hebbelijkheden en onhebbelijkheden behept is maar dat niet elke eigenschap bij iedereen even expliciet naar buiten komt.

Mensen die bijvoorbeeld héél bewust met ontspanning bezig zijn die activeren deze ongewenste eigenschappen veel minder en hierdor lijkt het dat zij ze niet hebben maar dat is dus slechts schijn.

Je kan jezelf eenvoudige ademhalingsoefeningen aanleren.
Let er op dat je regelmatig tijd vrij maakt om bewust traag in en uit te ademen.
Leer jezelf ook bewust te stoppen met ademhalen wanneer je voelt dat één en ander jou teveel wordt. Denk tijdens die ademstop aan iets wat jou aan het Glimlachen brengt en ga daarna weer bewust langzaam in en uit ademen.

Stop ook met het maken van verwijten aan anderen want Jij bent degene die jezelf ook nu weer een nieuw etiket laat opkleven. Zo zal dat jouw hele leven door blijven gaan als Jij daar zelf geen einde aan maakt.
Indien jij voor jezelf beslist dat jij héél normaal bent (wat dat in hemelsnaam ook mag wezen) dan ga jij je ook gedragen op een wijze die jou verdomd veel rustiger zal stemmen en dan voel je je naar algemene mensennormen normaal.

Leer jezelf ook eens wat vaker Glimlachen want Glimlach Energie staat garant voor het versneld in evenwicht brengen van lichaam, geest en emoties. Lach dus al die ongemakken zowel letterlijk als figuurlijk weg.
Let er maar eens goed op wanneer één en ander lastig begint te worden. Je zal Altijd opnieuw tot de conclusie komen dat je vergat te Glimlachen en dus maakte je niet de noodzakelijke hormonen aan om jezelf op fysiek, psychisch en emotioneel vlak in balans te houden.

De keuze is dus aan jou of jij je steeds opnieuw in een hokje laat duwen dan wel dat jij op eigen kracht trots gaat wezen op de unieke persoon die jij bent.

Je hoort mij niet verkondigen dat dit een makkelijke opdracht is doch als je écht een leuker en evenwichtiger leven voor jezelf wenst dan zal het ook jou lukken om je élke dag opnieuw Glimlachend te onstressen ;-)

Liefs, Succes en Big Smile van me
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je hebt add, dat word er niet meer of minder op, je hersenen hebben tekort aan een of ander stofje, maar dat ben je natuurlijk eigenlijk altijd al gewend...

stress veroorzaakt ook veel van de symptomen die add veroorzaakt, at er dus toe leid dat mensen met add meer last van stress hebben. de add word niet erger, maar de symptomen van add+stress stapelen zich op

als ervaringsdeskundige zou ik dus willen zeggen, neem af en toe even rust!

Je voelt je zoals je nu typt.. en als je je vraag terug leest, zie je precies wat ik bedoel.

Je rust vinden, je plan maken, dan aanpakken!
succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies mijn gedachte!
Stress verergert het in die zin dat je het meer merkt dat je de kachten hebt omdat je je niet lekker in je vel voelt en dus minder goed je klachten onder controle hebt. Heb je een goede therapeut/psycholoog? En dan bedoel ik geen add-coach, al kan dat ook iets helpen. Ik zou iemand (therapeut dus) zoeken waar je je helemaal op je gemak bij voelt en je goed kunt helpen, en daar al deze problemen aan voorleggen, je moet hier niet zelf mee blijven lopen hoor! Ik heb zelf ook add, en weet dit ook pas sinds een paar jaar, ook bij mij viel alles ineens op zn plek, ik heb vroeger ook de nodige verkeerde etiketjes gekregen. Ik heb bijna 3 jaar bij een therapeut gelopen, en dat kan je echt goed helpen om alles op zn plek te zetten, maar zeker ook om om te gaan met je add zodat het gewoon beter gaat vanaf nu.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi! Als je net weet dat je add hebt ga je daar erg op letten en ben je er heel erg mee bezig, dat gaat na een tijdje echt over weet ik uit ervaring. Je bent je opeens heel bewust van je add en dan lijkt het alsof het erger wordt!
Stress kan zeker de add-symptomen verergeren; je wordt misschien chaotischer, drukker, kunje nog slechter concentreren enz. Tip: ga naar een ad(h)d coach! En op het add-forum kun je ook je verhaal kwijt en heel veel tips e.d. vinden. Sterkte en succes: het is een gave (zegt mijn coach ;-))