Hoe kan je je eigenliefde vergroten? en zo zelfverzekerder worden.

mensen in angst en onzekerheid leven het licht weer laten zien

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1.2K

Antwoorden (5)

Dat ligt aan de reden/redenen, waarom iemand angstig en onzeker is denk ik.
Liggen die redenen in de (vroege) jeugd, heeft iemand trauma's, is het zelfbeeld laag en waarom, zijn fobieën er de oorzaak van etc.
Omdat je schrijft "mensen in angst en onzekerheid leven het licht weer laten zien" ga ik er in mijn antwoord vanuit, dat jij iemand wilt helpen. In dat geval zou ik deze persoon adviseren een psycholoog te consulteren.
Deskundige hulp bij de problemen die je noemt (weinig eigenliefde, niet zo zelfverzekerd,angstig en onzeker) zijn m.i. dan de beste oplossing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dingen doen waardoor iemand zich mooier voelt. Bijv. zonnebank,schoonheidsbehandeling etc. Verder is het handig om in situaties te komen waar je in je gedachtes niet zou willen komen. Sommige mensen willen de drukte niet in bijv. Als je dan toch gaat kun je het misschien leuk ervaren..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit komt door een slecht zelfbeeld wat door ervaringen heel diep is geworteld.

jij kan zelf proberen wat je wil maar je veranderd hier niets aan want je komt niet bij de basis. het enige wat je kan doen is positief naar deze persoon reageren (opdoen van pos ervaringen, een luisterend oor bieden)

voor een burger/leek is dit niet iets om aan te klungelen want dit is echt iets voor een psychiater/psycholoog.
de motivatie moet er dus bij de andere persoon wel zijn, en dat kan pas als deze het probleem echt inzien en geloofd dat er wat aan te veranderen is.

de mensen zelf moeten hier keihard mee aan het werk willen ze het veranderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Euc! Helemaal met je eens Adrem5!
Eigen ervaringen: beginnen met jezelf te prijzen voor kleine dingen. Wanneer dat een beetje 'gewoon' begint te worden (in de zin van een gewoonte, en niet meer in gedachten steeds wordt tegengesproken), dingen die je van jezelf 'wat minder' tot 'ronduit slecht' vindt, te accepteren als een deel van jezelf.
Voor mij begon dat ermee met ophouden mezelf in gedachten uit te schelden als ik bijv. iets liet vallen. Behandel jezelf met zachtheid, zoals je een geliefd familielid zou behandelen. Van je oude oma 'pik' je het toch ook dat ze niet volmaakt is?!

Wat ook helpt (maar heel confronterend kan zijn) is naar jezelf kijken in de spiegel en zeggen 'ik hou van je'. De eerste reactie zal zijn "LEUGENAAR!" want zo heb je nog nooit geleerd om jezelf te bekijken, maar probeer het maar een poosje - en hou er rekening mee dat je in gedachten een soort tenniswedstrijd hebt! Ook hiermee doorgaan in gedachten, net zolang tot dat andere stemmetje wegsterft.

Het is een proces, een reis naar binnen zo je wilt - en iedere reis begint met de eerste stap. Ook al is die nog zo klein - de tweede volgt al wat makkelijker.

Eén ding nog: probeer niet een ander te helpen om diens eigenliefde te vergroten zonder dat je opo dezelfde manier aan jezelf werkt. Je kunt een ander de dingen beter duidelijk maken vanuit je eigen ervaringen dan vanuit een (virtueel) boek!

Toegevoegd na 40 seconden:
(laatste alinea: opo = op)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
koop een schrift en stel jezelf aan het einde van de dag 3 vragen.
1) waar was ik vandaag tevreden over
2) waar heb ik van genoten en
3) heb ik een compliment ontvangen en zo ja waarover en van wie.
Schrijf de antwoorden op en lees ze na verloop van tijd terug. Op die manier krijg je met minimale inspanning in kaart waar je hart ligt en is het makkelijker om te zien waar je goed in bent en waarom mensen je waarderen. Op die manier kan je meer je hart gaan volgen, doen waar je goed in bent en zal je zelfbeeld verbeteren.