Hoe kom ik uit een uitzichtloze cirkel van desinteresse, een leeg leven en gebrek aan levenslust?

Ik zie eigenlijk mijn dagen voorbij gaan zonder dat ik me voel alsof ik ze ''beleef''. Mijn tijdsbesteding omvat uitsluitend slapen, op het internet zitten, mijn werk, huilen, peinzen, en met regelmaat eten/drinken.

Al het andere loopt maar langs me heen en doet me ook letterlijk niets. Ik ben verlegen, saai, en heb geen 'binding' met andere mensen. Ik voel me tekortschietend tussen al die spontane mensen om me heen - ik heb van mijn kant niets om met ze over te praten en kan ook geen oprechte belangstelling opbrengen voor wat hen bezighoudt.

De oorzaak, maar ook het gevolg daarvan: ik heb niet de 'levenservaring en -kennis' die anderen opgebouwd hebben; televisie, uitgaan, eten, vrienden, hobbies - ik weet er niets van. Ik ben er niet in thuis. Ik ben dan ook slecht in staat tot sociale interactie en kom in de onvermijdelijke gesprekken niet verder dan loze praat - zo blijft mijn relatie tot andere mensen oppervlakkig en beperkt, ziet u?

Ik mis niet alleen volledig de interesse voor iederéén om me heen, maar voor álles om me heen. Ik heb duidelijk een inhoudsloos en saai leven, maar haal ook eigenlijk geen voldoening uit al wat ik wel doe en zou kunnen doen - wat heeft het immers voor nut? Ik kan doorleren, werken, er op uit gaan, een sport beoefenen, stappen, een hobby zoeken, een vaardigheid leren, maar waarom in godsnaam? Het blijft allemaal alleen maar uitzichtloze bezigheidstherapie.

Waarom beleef ik dit zo, en een willekeurig ander (ogenschijnlijk?) niet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
139.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Drie dingen naast alle goede adviezen in de antwoorden: Ga er maar rustig vanuit dat al die spontane mensen om je heen helemaal niet zo zeker van hun zaak hoeven zijn als lijkt. Er is veel buitenkant en die wordt door een hoop mensen bovenmatig gekoesterd om maar vooral niet met de binnenkant te worden geconfronteerd. Los van de emotionele en psychologische aspecten van je probleem: kijk ook naar je voeding. Voedingspatroon en voedingsmiddelen hebben invloed op je gevoel van welzijn. Tel daarbij op wat sport met een lijf doet.
Mens sana in corpore sano: een gezonde geest in een gezond lichaam. Kies daarom bij het aanpakken van je probleem een route die ook de goede zorg voor je lichaam omvat. Dat is echt beter voor je. Kijk eens of het boek ´The Artist´s Way´ van Julia Cameron iets voor je is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat het wel eens zo kan zijn dat het 'gewoon' ontbreekt aan het hebben ontmoet van liefde (naar jouw toe), van liefdevolle (naar jouw toe) mensen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zegt dat je saai bent. Dat is het beeld dat je zelf van jezelf hebt maar heb je weleens aan anderen gevraagd of zij jou saai vinden. Grote kans dat ze jou helemaal niet saai vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mij vinden ze denk ik ook saai,je bent niet de enige hoor
Mijn dagen zijn bijna allemaal hetzelfde,en zo vliegt de tijd aan je voorbij,soms ga ik weleens uit met een kennis,in de wetenschap,dat dat zo weer voorbij is,en je weer alleen zit
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb veel waardevolle antwoorden, reacties en zelfs een bonus van een halve boekenkast aan getipt leesvoer gekregen, waar ik jullie allemaal oprecht voor wil bedanken :) Het voelde goed om het eens voor mezelf op papier (/een scherm) te zetten, maar het is echt fantastisch en daarnaast ontzettend lief dat jullie de tijd hebben genomen om je gedachten hierover mede te delen. Ik ben er heel erg blij mee. Duidelijk is me nu dat er iets kan veranderen - wat dat is en op welke manier, daar moet ik aan de hand van al deze reacties nog even over nadenken. Ik heb in ieder geval voldoende antwoord op deze vraag gehad, eigenlijk meer en bevordelijker dan ik had durven hopen, dus ik sluit hem en laat hem staan voor mensen met soortgelijke frustraties - een schop onder je kont als deze geeft onverwachte inzichten en je hebt meer zelf in de hand dan je denkt, blijkt wel :)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Diamera Ik heb uw stuk gelezen, en het leek wel alsof het over mezelf ging!! Ik vind het natuurlijk heel erg voor u, maar ik weet nu dat ik niet de enige ben...
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Moeilijk, echter ook het tegenovergestelde is mogelijk, echt hard gewerkt toen ik jonger was, dure vakanties gehad, grote ervaringen gehad, over landen verhuisd (Ned, Luxemburg, weer Nederland, Engeland, Luxemburg en nu Hongarije. Klinkt echt goed (en dat is het ook).
Over de jaren wordt je echter een persoon die niet de extra dingen kan waarderen (alles gezien). De eerste keer iets ervaren is leuk, tweede keer ook maar na de derde keer worden dingen toch gewoon. Met pensioen gaan is goed, geen stress, weinig conflicten, .. maar verveeld. Niets te klagen, geen oorlog meegemaakt, geen kanker of andere serieuze ziekten, maar minder interessant, minder geld, ..
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
hallo,
blijkbaar heb je een onderliggende depressie,of een probleem wat zoveel impact op je heeft dat je onbewust onzeker bent,geen doel meer hebt om voor te leven en ontevreden over jezelf bent!! probeer eens alles van je af te schrijven OOK hoe jij het leven liever ziet!
wat ik merk in je verhaal wil je,je ook niet binden aan mensen.....dat kan een vriendin zijn of je ouders.....omdat je in een negatieve spiraal zit,en alles daardoor ook negatief blijft zien.
ik raad je aan ( omdat ik dit herken ) om met je arts te gaan praten, anders zul je hier niet van verlost worden,er zijn blijkbaar dingen in je leven gebeurd die je nog niet verwerkt heb.
dwing jezelf om eraan te werken en er over te praten,geloof me pas dan zal er een opening komen waardoor je weer grip krijgt op je gevoel en je denkwijzen.
ik wens je heel veel sterkte .
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Wat heeft het voor nut vroeg ik in Google, omdat een echt antwoord wou vinden, ik zit al jaren mezelf antwoorden geven en het voelt alsof ik nooit het antwoord zal vinden, en daar kan ik me bij neerleggen. Zelfs nadenken heeft geen nut voor mij. Ik ben mezelf onwijs goed aan het kennen, en dat was mijn eerste stap maar het gaat nergens heen. Het bericht wat je hebt geplaatst voelt alsof ik het zelf heb geschreven, weer iets wat ik was vergeten omdat ik het te druk met andere gedachtes had. Ik hoef geen antidepressant dat ik makkelijker door de dag kan, Ik heb iemand nodig die me de juiste kant op kan sturen in het hoofd waar ik heel de dag zit.
Nu nog de ballen om eindelijk eens te gaan en het voelt alsof ik daar bijna ben.
Dit oude bericht op een Nederlandse site die ik nog nooit eerder heb gezocht heeft me weer een stapje verder gegeven. Hoe gaat het nu? En hoe denk je na deze jaren?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
dan ben je mogelijk zoals ik, autistisch met weinig gevoel & steeds op zoek naar alles en niets eig., waar je je nergens thuis voelt, of een andere psychische stoornis?

Het beste antwoord

Zoals sommige anderen ook al aangeven, kan er sprake van een depressie zijn.
Maar dat is voor mij lastig te bepalen, omdat ik geen deskundige ben.

Maar het kan ook meer een soort "verdoofdheid" zijn, die komt doordat veel dingen in je leven niet zo gaan als je wilt en doordat je verlegen/angstig bent.
Dit is iets wat ik wel herken, van mezelf, vandaar dat ik hieraan denk (ik ben ook verlegen en heb ook wel wat ervaringen gemist, waarvan ik er overigens intussen wel een paar heb ingehaald :-) ) (saai niet trouwens; verlegen is niet hetzelfde als saai hoor).
En in dat geval is het iets waar wel wat tegen te doen is. Niet zomaar even; dit kost veel moeite. Maar het kan.

De eerste stap daarbij heb je al gedaan; namelijk inzien dat je leven nu niet zo is zoals je zou willen. Inzien dat er wat veranderd moet worden.

Stap 2 is inzien dat je de keuze hebt tussen:

-Je leven zo laten als het is
of
-Er meer van maken.

Die keuze heb je namelijk.

Ik gok dat je het eerste niet wilt.
Het tweede blijft dan over.

Hiervoor is het handig om onderstaande te gaan leren:

- Een andere manier van denken aanleren, die je meer vooruit helpt.
Ik begrijp uit je verhaaltje, dat je nu veel dingen niet doet.
Ik gok dat de verlegenheid en het idee dat je weinig te vertellen hebt en saai bent, hierbij een rol spelen.
Als dat zo is, laat je je dus eigenlijk tegenhouden door je verlegenheid en onzekerheid.
Je doet allerlei dingen niet; blijft daardoor hangen in een leven dat niet verandert. Je komt niet vooruit, ervaart niets, ontwikkelt niet.
Als je dat laatste wel wilt, zul je moeten besluiten wel dingen te gaan ondernemen.
Dat is moeilijk, eng, roept weerstand op etc.... ik weet het.
Maar bedenk: Je kunt er van leren. Je kunt ermee vooruit komen.
Dat laatste moet je steeds weer bedenken; in plaats van meer "negatieve dingen" als: "Ik kan niet", "Ik durf niet", "ik wil niet", "dit heeft toch geen "nut". Dat zijn namelijk allemaal gedachten waarmee je jezelf niet (vooruit) helpt.
Blijven leven in zo'n "verdoofde" toestand is op een bepaalde manier wel makkelijk. Je hoeft nergens je best voor te doen. Je hoeft moeilijke of enge situaties niet aan te gaan. Dus het is ergens wel comfortabel om zo te leven.
Maarja... het geeft ook dat "is dit nou alles"-gevoel.

... vervolg van mijn te lange antwoord staat in de reactie...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit op eigen houtje gaan leren, is heel lastig. Ik kan je aanraden een training sociale vaardigheden te gaan doen. Dat kan je ondersteunen.
Daarbij leer je niet alleen anders, opbouwender, te gaan denken.
Je leert ook hoe je beter kunt communiceren met mensen.
En als je dat leert, wordt contact met mensen ook makkelijker en leuker en daardoor wordt het ook weer makkelijker om dingen te gaan ondernemen.
En daardoor kom je weer verder in je leven. Maak wat van je leven; je hebt er maar één.
Het zou zo zonde zijn om dat niet te doen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben deze vraag aan het sluiten en hoop dat ik ook daarna nog eens op alle reacties kan reageren, maar nu ik een beste antwoord moet kiezen doe ik dat hierbij zo. Je lijkt me ontzettend goed te begrijpen - wat in je antwoord staat is inderdaad een heel gedetailleerde beschrijving van hoe ik het ervaar, maar daarnaast ook (een weg tot) de oplossing waar ik zelf niet op kwam. Wat ik ga doen, daar moet ik zoals gezegd nog even over nadenken, maar een training sociale vaardigheden (dat zoiets bestaat!) klinkt als een goed begin, en in ieder geval iets om te overwegen! Ik ben erg blij dat je de moeite hebt genomen te antwoorden, heel erg bedankt :)

Andere antwoorden (16)

Dit klinkt als een depressie. Of in ieder geval als iemand die professionele hulp nodig heeft! Ga naar je huisarts en bespreek dit.

Verder zeg je het zelf al ogenschijnlijk lijkt het met de hele wereld altijd goed of beter te gaan dan met jou.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, maar een depressie? Ik kom niets tekort, ik heb totaal geen reden om depressief te zijn. En professionele hulp klinkt ook wel heel drastisch... ik heb onbewust wat weerzin tegen zo'n instelling, en wat moeten mijn ouders dan denken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Depressie is een ziekte, ik heb ook geen reden om depressief te zijn, maar ik bén het wel.
Weet je wel hoe veel % van de bevolking op een zeker moment in zijn leven een psycholoog bezoekt? Als je in een kamer handen laat opsteken zul je verrast zijn.
Stel als blijkt dat je een depressie hebt (en dus een stofje mist), waarom zou je er dan mee door blijven lopen?
Als je je been op twee plekken breekt zeg je toch ook niet: ik probeer er eerst nog wel een weekje of vier mee door te lopen, misschien komt het dan ook wel goed ;-) Bel de huisarts, of bijvoorbeeld Stichting Pandora 0900 - 6120909 (€0,05 pm)
ma t/m do van 13.30 tot 15.30 uur en 19.00 tot 21.00 uur
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel veel, zo niet de meeste, mensen die in lichtere of zwaardere mate depressief zijn hebben daar geen heel duidelijke aanleiding voor. Op naar de huisarts voor een eerste gesprek, Misschien kan hij/zij je wel van het depressie-idee (dat wij je hier aanpraten...) afhelpen, en/of je naar een ander/beter/tevredener leven leiden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@carscho: Ha jij hebt mijn eerdere vraag gelezen, waarin een tekort aan B12 geopperd werd? Ik heb n.a.v. die spierpijn geen bloedonderzoek laten doen omdat ik er, nu ik al een tijdje dagelijks beweeg, lang niet zo vaak en veel last meer van heb. De antwoorders hadden gelijk :) Daarnaast moet ik simvastatine nemen, en bleek o.a. spierpijn daarvan als bijwerking voor te komen. @JanLast en AdrieK: Misschien hebben jullie gelijk, en is het inderdaad een probleem ook al is er geen aanleiding toe. Ik zie er alleen erg tegenop om het iemand te vertellen. Dat is wel iets wat ik al jaren merk: in gesprekken met bijvoorbeeld mentoren of als iemand zich om me bekommert of me ergens mee wil helpen, voel ik me niet op mijn gemak, antwoord ik persoonlijke vragen met iets nietszeggends dat de aandacht van mij afleidt en voel ik tranen opkomen, ook zonder duidelijke reden. Ik kon twee keer het huilen niet bedwingen en schaamde me erg op die momenten, ik voelde me zo'n aansteller. Ik haat dat zo erg, en ben bang dat het weer gebeurt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Diamera, wat jij schrijft is herkenbaar. De (verstilde) tranen die opkomen zonder reden zijn een symptoom van een depressie. De schaamte ook. Ga aub zo veel mogelijk bewegen, sporten en naar een huisarts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ Carscho en Diamera, eerlijk gezegd was dat ook één van de eerste dingen waaraan ik dacht.
Wellicht tóch een keertje laten testen, kan geen kwaad ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wij zijn natuurlijk geen artsen, en misschien is het wel iets anders, maar het klinkt wel heel typisch als een depressie.
Het klinkt voor jou misschien wat heftig om professionele hulp te krijgen, maar het is eigenlijk heel normaal om gewoon de hulp te vragen die je nodig hebt. Een depressie (als het dat dus is, dat kunnen wij dus niet beoordelen) is iets dat je niet zomaar zelf oplost, praktisch niemand komt er zonder hulp vanaf. En zoals Jan zei, een depressie kan een lichamelijke oorzaak hebben, en bij ziektes die zich puur fysiek uiten ga je toch ook om hulp vragen bij je dokter, dus waarom bij een die lichamelijk kan zijn en zich psychisch uit niet?
Wat je ouders betreft: sommige mensen hebben er inderdaad een negatieve mening over, dus het kan gebeuren dat jouw ouders dat ook hebben. Maar jouw welzijn is belangrijker dan hun mening, straks weer een vervullend leven hebben en kunnen genieten is belangrijker dan hun mening, toch?
En er zijn gelukkig ook genoeg mensen die snappen dat je zoiets nou eenmaal kan overkomen in het leven, en dat je juist goed bezig bent als je er hulp voor zoekt, voor hetzelfde geld vinden jouw ouders dat ook. En er is een goede kans dat zij zich zorgen over je maken, omdat ze het toch wel merken aan je dat je niet gelukkig bent, en dat ze blij zullen zijn als je gaat zoeken naar een manier om je weer beter te voelen.
Je verdient het om je fijner te voelen dan je nu doet, dus ook ik zou je aanraden om toch maar die stap te zetten, hoe eng het ook is, want dan is er ook een kans op verbetering.
Ik herken dit. Dit heb ik ook gehad.
Ik ben uit die uitzichtloze cirkel gekomen toen ik op een avond pisnijdig werd over mijn situatie.
Ik heb me toen ten doel gesteld dat ik tot aan mijn dood alles in het werk zou stellen, om er achter te komen hoe het universum werkt. Omdat als ik niet weet hoe het allemaal werkt ik niet goed kan functioneren.
Ik ben toen bergen boeken gaan lezen. Wetenschappelijke, psychologische, spritiuele, en nog meer. En dat heeft een heel positief effect op mij gehad.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Iets ondernemen (het maak niet eens zo veel uit wat) is een prima manier om uit zo'n negatieve spiraal te komen. Je kan sport gaan beoefenen, het heelal bestuderen, een moestuin beginnen, leren koken of een vreemde taal gaan leren: elke activiteit helpt. Bijkomend voordeel: voor bijna alles is een club of vereniging waar gelijkgestemden samen in komen. Daar kun je informatie halen (of brengen!) en daarmee contacten leggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die spritiuele boeken zou ik laten liggen.
Die brengen juist valse hoop.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb in de vakantie een baan gezocht om te vermijden dat ik dagen niets doe, en ben toevallig inderdaad een vreemde taal gaan leren nu ik daar eindelijk tijd voor heb! Ik vind het heel leuk om er mee bezig te zijn en te ontdekken hoe de taal in elkaar zit, en help sinds kort ook een aantal mensen die hun kennis van het Nederlands willen verbeteren via Skype. Allemaal spreken ze als moedertaal één van mijn doeltalen, en twee ervan de taal die ik nu aan het leren ben. Maar zelfs daar heb ik niet altijd zin in, we schrijven of spreken in het Nederlands over van alles om hun taalvaardigheid te verbeteren en ik ben heel blij wanneer ze vertellen hoe erg ze het waarderen, maar ook tijdens die conversaties merk ik hoe weinig ik te vertellen heb en hoe vaak ik niets weet te antwoorden. Ik merk daarom zelfs weerzin tegen die gesprekken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Diamera, als je depressief bent, kun je heel moeilijk sociaal zijn. Pest jezelf niet langer door dit te blijven doen zolang je jezelf niet beter voelt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Proficia Grasmaaier
Ga meer naar buiten, een stukje wandelen of fietsen. Achter de pc te lang zitten is niet echt gezond. Bezoek vaker je familie en vrienden. Vooral je ouders. Bespreek dit ook met hun. Misschien kunnen ze jou helpen of advies geven. Iedereen heeft soms last van een dip. Stel jezelf open voor nieuwe contacten. Te lang alleen zijn wordt je niet echt happy. Ga af en toe ergens stappen en wie weet ontmoet je die ene speciale persoon door wie je zin in alles krijgt en het leven is opeens een stuk vrolijker. Kortom All You Need is Love!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je voor je antwoord :) Je hebt gelijk, uren achtereen op de pc doorbrengen is merkbaar slecht voor je. En je bent zo je hele dag kwijt. De dagen dat ik niet hoef te werken ga ik sinds kort altijd een flink eind skaten en oefenen met heel hard remmen. Mijn moeder kwam van de week met een hardloopboekje aanzetten, daar zou ik ook mee kunnen beginnen. Nogmaals bedankt voor je goede suggestie, al die minnen zijn niet van mij hoor... Verder: Ik heb één goede vriendin, maar hoe ik hiertegenaan kijk is het enige wat ik haar niet durf te vertellen. En met nieuwe contacten gaat het elke keer weer hetzelfde; ik maak kennis, probeer niet al te stijfjes over te komen, vind de meeste mensen wel prettig in de omgang maar verder dan zo nu en dan beleefd de stilte doorbreken komt het niet. Ik sluit niet aan, hoe graag ik ook zou willen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jij bedankt voor je leuke reactie. Leuk om te horen dat je goede band met je moeder hebt. Geloof mij zij kent jou als geen andere en weet het beste wat goed voor jou is. Je hebt een goede vriendin maar ik snap de reden niet waarom je haar niet durft iets te vertellen over wat er met jou speelt. Ik denk dat zij zal zeker begrip tonen en met goed advies komen want zij kent jou beter dan wij. Geloof mij, jou situatie is bij velen herkenbaar en begrijpelijk. Hoewel dat ik niet denk dat het om depressie gaat(zoals velen), het zou goed zijn met je huisarts hierover te hebben want hij weet de echte oorzaak. En zeker met je moeder en met je vriendin. Met contacten ik snap wat je bedoeld. Ik denk dat het zeker goed met jou komt. Je bent gewoon beleefd en rustig iemand en daar is niks mis mee. Voor de minnen haha ik weet dat die niet van jou zijn maar het boeit mij niet. Die zijn van die opervlakkige figuren die vinden altijd beter te weten en trekken snel een conclusie. Maar daar tegen jou reactie is een dikke plus voor mij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha een goede band met mijn moeder is erg overschat, maar er zijn hoopvolle momenten :D Ik neem me in ieder geval voor het eens met die vriendin te bespreken, ik had een beetje angst voor het vertellen op zich en voor haar reactie. Maar nogmaals veel dank voor je reactie en tegelijkertijd motivatie om eens echt buiten te komen en juist die dingen te gaan doen waar ik een beetje tegenop zie!
Klinkt inderdaad als een depressie, je zou met een psycholoog kunnen gaan praten. Je huisarts kan je doorverwijzen.
(De kans is dat je bij je huisarts medicijnen krijgt voorgeschreven, daar wil je eigenlijk niet aan beginnen want die lossen de oorzaak niet op).

Als je praten niet fijn vindt kan je proberen jezelf te helpen.

Om jezelf te helpen kan je beginnen met lezen in zelfhulpboeken, er zijn genoeg boeken die je duidelijkheid kunnen geven over waarom je je zo voelt.
Een goed boekje om mee te beginnen is 'Ontploeteren' van Jan Peter van Doorn (http://www.ontploeteren.nl/) heel makkelijk leesbaar, kan een echte eye-openener zijn.

Boeken van Fred Sterk, Ed Nissink en René Diekstra zijn ook interessant om jezelf beter in het leven te zetten.
Als je weet waarom je zo bent/doet kan je jezelf veranderen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik gooi het nog even over een andere boeg: als jij altijd al last gehad hebt met sociale interactie en ook als kind altijd al het gevoel gehad hebt dat je 'anders' bent, als dit gevoel niet iets is van de laatste tijd (en dat moet je echt heel objectief bekijken!) is het zeker niet alleen een depressie maar zit jij gewoon echt anders in elkaar dan 'de gemiddelde mens'. En dat wil helemaal niet zeggen dat je daardoor raar bent, maar wel anders.

Doe iets met die informatie, zoek uit wat er dan anders is dan anders. Je zult zien dat er heel veel mensen zijn die anders zijn. Een zoekrichting die je zou kunnen proberen, is kijken in hoeverre je autistische trekjes hebt. Er zijn heel veel mensen met een autisme spectrum stoornis die precies voelen wat jij voelt: alsof je overal buiten staat en er van een afstandje naar kijkt, maar niet diepgaand begrijpt wat er nu eigenlijk gaande is. Een soort antropoloog tussen je eigen soort. Bij meiden wordt dit vaak niet, of pas heel laat, onderkend, als ze inderdaad stuk lopen op de sociale interacties en thuis komen te zitten met een depressie of een burnout.

Dan is jouw depressie dus een gevolg van 'het anders zijn' en niet de oorzaak en dan gaat het dus niet helpen als je alleen de depressie behandelt. Je moet jezelf als geheel beter leren kennen, en daarna kun je mensen leren kennen die op dezelfde manier 'anders' zijn als jij.

En daarnaast: zorg dat je voldoende daglicht krijgt, dat je elk zonnestraaltje meepikt en dat je jezelf dwingt om elke dag wat beweging te nemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat hèb je dit mooi verwoord!!!
Na het lezen van de tekst van vraagsteller dacht ik dit ook(okeeokee, ongeveer LOL), maar heb er niks mee gedaan, omdat ik het wat "gevaarlijk" vond.
Maar zoals je dit hebt geschreven: super.
Dikke +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Spijtig dat ik geen 10 punten kan geven!
jodyenboyke
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik jou was zou ik naar het advies van Stippel luisteren. Hij/zij heeft echt gelijk en je hoeft je hier echt niet voor te schamen hoor! Wat kan een onderzoek je schaden? Niemand weet er van en je kunt er alleen maar beter uitkomen. Succes in ieder geval!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
eerlijk gezegd ging het bij mij ook snel door mijn gedachten ... een plusje wat mij betreft :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel mooi antwoord Stippel, vette +. Ik wil alleen even vermelden dat een depressie nooit oorzaak van iets is, depressie is altijd een symptoom van onderliggende stoornissen/problemen/blokkades/gebrek. Dit kunnen mentale, fysieke, of een combinatie van beiden zijn. Die moeten opgespoord en verwerkt worden om een depressie te genezen (liefst zonder oplapmedicatie).
Hallo,
Ik wil je aanraden om het boek:
"Stop! Geen excuses meer | W. Dyer"
te gaan lezen. Bij bol.com 2ehands vanaf eur 11,-
Ik denk dat dit boek je opweg zal kunnen helpen...
succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zegt zélf 'ogenschijnlijk': overschat het zogezegd geluk en zelfvertrouwen van een ander niet, oke?
Van de andere kant is he tijd da je stap per stap je situatie aanpakt. Je hebt duidelijk zicht op je eigen situatie zo te lezen.
Aan de hand van tips die je hier krijgt op deze site kan je een schriftje aanleggen waarin je een mogelijk 'to do' lijstje maakt en een lijstje met 'inzichten, spreuken etc...
Een andere mogelijkheid is dat je bij jouw in de buurt naar een psychologe gaat en samen met hem/haar je situaie eens doorpraat.
Onderschat de gevolgen in goede zin niet: heb geduld, vaak komen de inzichten niet héél dadlijk na zo een gesprek, maar vallen ze je later te binnen.
In de periode dat ik me niet goed voelde heb ik veel troost en inzichten gevonden in boeken en op internet en bij een psych.
Belangrijk is dat als je naar een psych gaat om alles eens door te praten dat je je binnen de 3 eerste sessies goed voelt bij deze persoon: d.w.z dat je je geaccepteerd voelt en je vrijuitkan verwoorden wat je voelt en bedoeld. Dur gerust an psych veranderen indien je je niet goed voelt bij deze persoon.
Ik wens je véél goeds toe en veel courage.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uit de manier waarop je je vraag (probleem) formuleert blijkt dat je intelligent bent. Om je bij de "voorbij gaande dagen" aan te sluiten, moet je niet denken maar doen! Als je altijd voors en tegens blijft afwegen; als je altijd blijft twijfelen, dan kom je tot niets. Je beschrijft je als "verlegen en saai en zonder binding met andere mensen". Verlegenheid kan ook charmant zijn; niet iedereen houdt van blaaskaken, maar dat gebrek met "binding met die spontane mensen om je heen" vind ik niet vreemd: jij bent meer een bedachtzaam, filosofisch type en veel spontane mensen zijn doorgaans met lichtvoetiger en triviaalere activiteiten bezig. Die spontane types om je heen, zijn nu eenmaal niet jouw soort mensen. Jij bent duidelijk meer bezig met de zin van het leven en ernstiger zaken. Het is wel jammer dat je niet tenminste één of twéé goede vrienden hebt. Je lijkt je ook nogal te vervelen. Nu is verveling een straf voor gebrek aan interesse: zodra je je in iets verdiept, wat je misschien aanvankelijk helemaal niet zo interessant leek, dan raak je er bijna zeker door geboeid. Vraag je af: waar zou je eigenlijk wel eens wat meer van willen weten, en ga je daar dan ook mee bezig houden; ga er achter aan. Stop met de "loze praat". Mijdt mensen die alleen maar loze praatjes verkopen over dingen die jou niet interesseren. Uit je opmerking "ik kan doorleren" maak ik op dat je rond de 20 jaar oud bent. Je vraagt je af "Ik kan doorleren, werken, er op uit gaan, een sport beoefenen, stappen, een hobby zoeken, een vaardigheid leren, maar waarom in godsnaam?" Je kunt wachten met leven totdat je het antwoord op die vraag hebt verzonnen, maar je kunt veel beter beginnen met leven, want dan verdwijnt die vraag vanzelf !!! Jij moet niet denken maar doen: loop een blauwtje, sluit je aan bij een club of koor of kerk of politieke partij of patiëntenvereniging of filosofisch dispuut of ga een cursus doen samen met anderen, en ontdek wat je bevalt. Wat je niet bevalt geef je op, wat je leuk vind houdt je aan. Je ontmoet zo ook mensen die hetzelfde leuk vinden als jij waardoor de loze praat ophoudt. En dat je niet houdt van stappen en zinloze praatjes pleit alleen maar voor je. Maar ga leven. Ga naar het theater, al was het alleen maar omdat je daarna weer blij bent dat je thuis bent. Het is wel noodzakelijk dat je dagelijks iets gaat bewegen: wandelen of fietsen. Dat doet wonderen. Aan de slag, want je bent niet dom.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Diamera,

Ik heb jouw verhaal gelezen en de antwoorden en reactie`s van diverse mensen. Ik ben geen dokter, geen psychiater, geen psycholoog: ik ben een mens met de makken en nukken die volgens mij 99% van alle mensen bezitten.

Ik lees jouw verhaal op mijn manier als een verhaal vol moed en vertrouwen in jouw eigen leven.

Je begint met: "Hoe kom ik uit een uitzichtloze cirkel van etc. etc.

Het feit dat je dit DURFT te schrijven, zegt iets over jouw karakter. Menigeen durft dit helemaal niet. JIJ doet het wel !!

Je ziet de dagen voorbij gaan alsof je ze niet beleeft: je bent je er dus terdege van bewust dat je de dagen die voor jou altijd hetzelfde zijn, anders moet gaan invullen. Maar hoe? Ja hoe?

Ik lees dat jij jezelf omschrijft als verlegen en saai en geen binding hebt met andere mensen. Wie van die andere mensen heeft jou eerlijk in het gezicht gezegd dat je verlegen en saai en geen binding met hen hebt? Wie?
Kun je er één noemen?

Ik gok er op dat niemand dit nog tegen je gezegd heeft.

Je schrijft: ik voel me tekortschieten tussen al die spontane mensen om mij heen. Je hebt dus, wel of niet bewust, tóch mensen om je heen.
Hoezo moet je tekort schieten? Zijn die anderen allemaal beter? Weet jij niets? Heb jij niets te vertellen waarbij een ander eens moet luisteren? En dan leg ik de nadruk op MOET ! Jij hebt ook het recht om te spreken.

Waarom moeten die zogenaamde spontane mensen het grootste woord hebben? (Ik zit nu volgens mij op de kern van het probleem). Houd jij jouw mond dan maar? Nooit doen. Jij, zoals iedereen mag uitkomen voor haar of zijn mening.

Het feit is wel, dat wanneer je in jouw kamertje blijft zitten, jij niet in de gelegenheid bent om eens te praten met anderen en die anderen jouw verhaal te vertellen.

En het is zo gemakkelijk. Althans voor mensen die niet anders doen.

Je schrijft: ik heb een inhoudloos en saai leven: DAT HEB JE NIET ! Je hebt al een klein stukje van dat saaie leven gebruikt om bovenstaande zeer eerlijke brief te schrijven.

Je haalt er geen voldoening uit, uit dat saaie leven: Oh ja? Kijk eens naar wat je bereikt hebt met het schrijven van jouw verhaal naar Goeie Vraag ! Dat moet op zich al een voldoening zijn !

Je vraagt je af in de slotzinnen waarom je bepaalde dingen zou moeten doen en wat het voor nut heeft.

Ik draai het vaak om: ik doe dingen en vraag me dan pas af of het nut heeft gehad. Dan weet ik gelijk of ik het goed gedaan heb.

Diamara, doe het: je kunt het !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi diamera,
moet zeggen dat je een goede zelfobservatie hebt. Ook heb je humor. Je kunt precies begrijpen hoezo je relatie tot mensen oppervlakkig is, eigenlijk weet je dan ook waar de aansturing dan zit om je relaties wat dieper te laten worden. :P

Je vraagt je verder af, wat het nut is, die vraag heb ik me ook gesteld. We zijn hier op aarde gekomen om iets te leren,? de vraag is vaak wat doe ik hier? Wat is het nut...van dat ik hier ben.. Dat is voor ieder anders, maar je ziel heeft gekozen hier te zijn. en wellicht dingen te willen leren. Het is alleen lastig erbij te komen wat dat is. Stop alleen met het vergelijken van jezelf met al die anderen.. die zijn er niet, want iedereen is anders.
En Inderdaad heb je gelijk dat al die uiterlijke gaan doen dingen, uitzichtloze bezigheidstherapieën zijn. Zo ervaar ik het ook. Het gaat om innerlijke transformaties, die bereik je niet door te vluchten in gaan doen, maar door naar binnen te gaan en je werkelijke behoeften te gaan onderzoeken. Stel jezelf de vraag wat zijn mijn werkelijk mijn behoeften?

Ik doe af en toe een cursus die me aanspreekt om wat meer mogelijkheden te leren, nu bijvoorbeeld een om me weer open te stellen voor mensen. Daar belande ik per ongeluk in. Ga leren je gevoel te volgen dat is het belangrijkste. Als je iemand leuk of interessant vind (vast wel 1 persoon) dan heb je daar wat mee uit te zoeken, en kun je van hem of haar iets gaan leren, over jezelf.
Als je met iemand praat, focus je dan op zijn of haar ogen, of je nu wel of niet praat.. dat is het contact. Kijk de ander aan. Het contact kun je leren voelen in je buik, maar de heftigheid van het gevoel verschilt per persoon :)

Ieder geval heb ik een boekje voor je, die veel zelfinzicht geeft (recepten om in de puree te geraken, van bruno paul de roeck) . wil je met iemand praten dan zou ik annemarie tjerkstra zeker aanraden.

succes M
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke, ik kan nu twee kanten op. Ik begin maar met het gene wat je waarschijnlijk het minst moeilijk vindt om te horen.
Jij bent net als ieder ander het waard om gelukkig te zijn. Saai en oninteressant is niets meer dan :"a point of view" En blijkbaar is jou point of view nu even heel erg donker. Weet dat de zon ALTIJD schijnt. het is alleen de kunst om hem te zien schijnen. Kijk eens goed om je heen. zie je dat stukje onkruid wat tussen de tegels van de stoep door toch groeit? Dat zich opricht naar de zon? hem weet te vinden ook al is zijn plaats van bestaan nou niet meteen de geweldigste? Hij is er wel! En waarschijnlijk zal hij ook bloeien, op zijn moment. Zo is het ook met jou. Ondanks alle tegenslag ben je er. nu moet je je alleen naar de zon richten en dan zal je op jou moment ook bloeien. HEUS!

En dan komt de andere opmerking.
Okay. je bent niet happy. Je bent niet happy met hoe het nu gaat. met wat je nu doet. Zover ben je al, dat je dat beseft. Nu kan je blijven doen wat je nu doet. dan wordt het hoogstwaarschijnlijk niet beter. 'Begin dus maar met wat anders te doen, maakt niet uit wat. Als je op een stoel zit die niet lekker zit ga je toch ook ergens anders zitten? Dit wil je niet. dus moet je veranderen. Zo simpel is het. Geef je zelf een schop onder je kont. Ga in therapie, koop een hond neem een hobby, een andere baan, verhuis of begin een algeheel onverzorgde voettocht naar Rome. Maar DOE iets.
mijn motto is: Als je wacht tot de wereld gaat bewegen. Rolt hij uiteindelijk over je heen. Ik heb het altijd beter gevonden om zelf de beweging te maken. Dan kon ik het weliswaar fout doen en het kon misschien ook nutteloos zijn maar dan was ik in ieder geval wel degene die aan de touwtjes trok.

SUCCES!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toen ik gisteren je vraag las, had ik niet meteen iets toe te voegen aan alle antwoorden en reacties die er al waren.
Maar vandaag lees ik iets in de krant en dat deed me aan jouw probleem denken.
Het artikel staat in 'de Gelderlander' (18-11-2012) op de voorpagina met een vervolg op blad 2 en is getiteld: Op pad naar beterschap.
Het is een project wat nog in de kinderschoenen staat en gebaseerd is op intuïtie en ervaring maar nog geen wetenschappelijke onderbouwing heeft. Toch zijn er Zorgverzekeraars die geïnteresseerd zijn in het idee.
Het principe ervan is dat beweging en natuur helend kunnen werken.
Zie http://www.gelderlander.nl/voorpagina/nijmegen/ (een dag na publicatie digitaal!)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Drinken maakt depressief.
Het versterkt de dag erna je gevoelens van een dip.
Op het moment zelf voelt het beter, maar dag erna ga je dieper het negatieve in.

STOP MET DRINKEN!!!!!!!

dan zal je ook minder huilbuien krijgen (op den duur)

door alcohol kan je vitamine B tekorten hebben, waardoor je je ZEER depressief kan voelen.

Misschien heb je wel een (lichte) voedsel allergie of intolerantie, daar kan je ook heel BLEH en depri van worden.
(overigens niet ondenkbaar, alcohol is niet zo heel vriendelijk voor het slijmvlies van je dunne darm, dat wil nog wel eens ontsteken van teveel alcohol en als dat ontstoken of geirriteerd is neem je én minder voedingstoffen op én je hebt grotere kans op voedselallergie / intolerantie)

zoek hulp!

kijk welke therapieën je verzekering dekt en ga steeds een paar keer naar het één of het ander om te ontdekken of je er baat bij hebt.
Acupunctuur, voetreflex, haptonomie, reiki, photonen, EEG, neuro-linguistisch
yoga, zwemmen, wandelen, sporten

therapie hoeft niet perse bezigheidsgedoe te zijn, maar kan ook een therapie zijn om jou weer wat energie, levenslust en levenskracht te geven.
Die mensen zijn met jou bezig en jij hoeft niets te doen in een groep om jezelf bezig te houden.
dus:

GEEF JEZELF EEN ENORME SCHOP ONDER JE ASS
EN GA IETS DOEN AAN JE SITUATIE

(of je moet het heerlijk vinden te zwelgen in gevoelens van jezelf zielig vinden, dat is een soort masochisme op verdriet, maar dat lees ik niet zo uit jou verhaal, je vraagt juist hoe je uit die cirkel komt)

Ga sporten!!!
(stop met drinken, neem extra vitamines!)
Ook al vind je dat doelloos of nutteloos:
er zijn genoeg sites op internet te vinden waarin uitgelegd wordt dat sporten stofjes in je hersenen en lijf aanmaakt waardoor je je beter gaat voelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarschijnlijk lijdt jij aan een persoonlijkheidsstoornis, ik ben geen psychiater maar na een bezoek aan en een onderzoek door ben ik er achter dat ik een Schizoïde persoonlijkheidsstoornis heb en dat wat jij vertelt erg op mijn klachten lijkt.
Beter worden doe je niet je kunt er wel mee leren leven, ik raad je daarom aan om je te laten onderzoeken dan kun je hulp krijgen en geloof me daar word het leven een stukje aangenamer door.
En wat bij mij erg helpt is sporten, het zal in het begin erg moeilijk zijn om je daar toe te zetten, ik heb daar nog steeds wel last van maar ik moet dan ook niet nadenken en gewoon opstaan alsof je naar je werk gaat. Ik ben begonnen met een dumbell en buikspier oefeningen ongeveer 5 min. per dag en dan elke week iets langer maar wel bijna elke dag doen(neem wel 1 of 2 rustdagen), ik krijg nu ook een schuldgevoel als ik een dag oversla(dat is goed). Het duurde wel even maar op een dag keek ik in de spiegel en zag veranderingen aan mn lichaam en op dat moment veranderde alles. Nu ga ik ook om de dag hardlopen met een programma op mn mp3 speler dat werkt perfect( wel goed rekken en strekken)ik voel me daar heerlijk bij.
En zorg dat je dag/nacht ritme in balans is gewoon je wekker zetten op half acht of zeven uur en eruit komen.
Maar het belangrijkste is dat je hulp zoekt ga naar een maatschappelijkwerker/ster en vertel je verhaal zij/hij zal je verder helpen en wees niet bang voor wat komen gaat het word alleen maar beter.

Ik wens je veel succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik raad je aan om ten eerste te accepteren wie je bent. En de positieve eigenschappen van jouw karakter in te zien. Ieder mens is verschillend en ieder mens is even veel waard.
Wat maakt jou ongelukkig? Begin bij het begin, waar ben je niet tevreden over? Wij mensen zijn snel geneigd om hele grote stappen te willen nemen en heel snel verschil te willen zien/ervaren, maar dit werkt zeker niet zo. Maak de stappen die je neemt zo toegankelijk als mogelijk voor jezelf, en probeer daar standvastig in te blijven.
Ga voor je leven en dromen en maak er wat van.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het is wat je er zelf van maakt. doet het je niets of denk je dat het je niets doet waardoor het je niets doet. Je moet niet denken aan de dingen die je doet terwijl je ze aan het doen bent maar je moet ze gewoon doen. Als je droevig bent moet je droevig zijn, als je praat moet je praten en als je eet moet je eten. Daarover verder nadenken heeft weinig zin. Terwijl je aan het praten bent nadenken over wat dat met je doet heeft weinig zin, dan kan je er beter mee stoppen. Als je geen zin hebt om te praten, praat dan niet. Als je geen zin hebt om een boom te planten doe het dan niet. Door gewoon te doen in plaats van te denken merk je vanzelf waar je zin in hebt.
ik had zin om tien jaar na datum jouw vraag te beantwoorden. Als ik erover nadenk heeft dat eigenlijk helemaal geen zin, ik ken jou niet, ik heb hier helemaal geen voordeel aan, maar dat is net wat het zo leuk maakt. De onzin ervan maakt het als het ware zinnig. Al was het maar zodat ik er de volgende dag spijt van zou kunnen hebben.
Of zoals die ene grappige turk uit dat Limburgse filmpje zou zeggen: "Leven is door."
een jaar geleden