Klopt het dat angststoornissen genetisch zijn bepaald?

angsten

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche

Het beste antwoord

dat hangt er van af over wat voor soort angst je spreekt.
Als een moeder een kind de angst voor spinnen of water bijbrengt, is de kans groot dat het kind daar later ook bang voor is. hetzelfde geldt als een vader een kind in het donker angstig maakt.

Voor veel mensen die in een depressie geraken omdat ze geen eigenwaarde hebben en/of niet weten wie ze eigenlijk zijn, is angst vaak de drijfveer. In mijn schoonfamilie hebben een aantal mensen daar erg veel last van en ik ben van mening dat dit genetisch (erfelijk) bepaald is. Soms straalt de angst hun ogen uit. (angstige blik).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord en een fijne zondag.

Andere antwoorden (2)

Volgens bepaalde wetenschappers wel:
http://gezondheidsnet.rnews.be/medisch/nieuws/2524/angststoornissen-zijn-genetisch-bepaald

De angst voor spinnen bij vrouwen is ook genetisch bepaald!
http://www.hbvl.be/nieuws/wetenschap/aid858738/vrouwelijke-angst-voor-spinnen-is-genetisch-bepaald.aspx
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat klopt niet. Angst is wel aangeboren. Het houdt de mensheid in leven. Het waarschuwt als er gevaar is en jij moet ingrijpen. Bij een angststoornis is je systeem overprikkeld geraakt. Het waarschuwt dan ook op momenten dat het helemaal niet nodig is.

Een angststoornis is goed te overwinnen. De basis is gericht op de angst uit te dagen. Als je tips nodig hebt, dan hoor ik het wel.