is gek worden van je gedachtes normaal?

Ik ken namelijk iemand die last heeft van zijn eigen gedachtes. Het is nooit stil in zijn hoofd... is dat normaal dat hij soms denkt was het maar stil in me hoofd of is dit iets van een stoornis?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Psyche
1.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee niet echt meer informatie dan dat. Alleen dat hij het soms vervelend vind dat zijn gedachtes maar door gaan, daardoor komt hij vaak ook niet in slaap en slikt hij Temazepam. Voorheen heeft hij wel een depressie gehad
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Klinkt bekend. Klinkt als mijzelf. Ik heb ADHD. Alleen ik laat het maar gewoon. Als ik dan niet kan slapen, dan maar niet. Ik kan me er aan ergeren maar dan heb ik die frustratie er ook nog eens bij. Dus ik laat het maar zo.
liveisgreat
9 jaar geleden
tja "normaal" is een relatief begrip natuurlijk. het feit dat je het "denken" problematiseert betekent wellicht dat het over ongewenste gedachten gaat. vraag is : welke ongewenste gedachten.
bv. kan iemand constant aan hetzelfde denken en cirkelredeneringen vormen en er niet in slagen ermee te stoppen. of ongewenste gedachten hebben en zich er bv. schuldig over voelen.
het is - zoals hierboven al staat- belangrijk dat je het probleem wat nauwkeuriger omschrijft. op die manier zal het makkelijker zijn om een gepast antwoord te geven.

Antwoorden (2)

Je hersenen werken 24/7. Het zal dus nooit stil zijn in je hoofd. Dat is normaal.
Als je er last van hebt is dat niet normaal. Maar er last van hebben is een subjectief begrip. Mogelijk kan hij in gesprek met iemand vertellen waar de last zit.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt, hersenen werken 24/7. De last zal hem erin zitten dat de gedachten die hij heeft niet constructief zijn. Dat noemen we ook wel 'piekeren :-) Hij piekert dus de hele tijd. Is dat normaal? Wel, het komt heel vaak voor. Is het een stoornis? Dat hoeft niet perse. Maar andersom hebben mensen met bijv. een depressie hier wel vaak last van.
liveisgreat
9 jaar geleden
voeg deze reactie misschien toe aan je vraag....? het is echt nodig dat je de vraag nauwkeuriger omschrijft.
"piekeren" als een zeker teken van stoornis bekijken is te kort door de bocht. héél veel mensen hebben last van piekergedrag. soms tijdelijk, soms permanent. dat kan idd een symptoom zijn van één of ander iets, maar een diagnose stellen is gevaarlijk als je de kennis niet bezit om dit te doen. en volgens mij schier onmogelijk op basis van één persoonskenmerk.
denken is vrijwel normaal iemand die continu druk is in zijn hoofd met gedachten kan vrijwel normaal zijn, maar wanneer die continue gedachten hem belemmeren in zijn dagenlijkse leven kan hij overgevoelig zijn.
heeft hij het gevoel dat hij vast loopt in zijn leven in zijn werk ect...

speelt angst somberheid mee?
dan kunnen er wel meerdere dingen meespelen?

een burn out?
depressie?
overspannen?
of een angststoornis?

als dit herkenbare patronen zijn vanuit zijn jeugd dan en zijn deze ernstig? Dan kan dit wel een onderliggende stoornis zijn.
prikkelgevoeligheid komt in nl veel voor.