Hoe werkt antipsychotica?

Je ziet er steeds meer voor de verschillende klachten. soms een middel zowel op de ene als op de andere van toepassing. Hoe werken ze fysiologisch werkt en principe als natuurlijk verloop genezen hetzelfde

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche

Het beste antwoord

Antipsychotica zijn antagonisten (zij binden op dezelfde receptoren, maar hebben geen intracellulair effect) voor dopamine. Zij blokkeren D2 receptoren in de dopaminerge wegen van de hersenen die zich vooral bevinden in de prefrontale cortex. Als er dan dopamine vrijgesteld wordt, zullen deze moeilijker kunnen binden aan de receptoren. Een grote vrijstelling van dopamine in het mesolimbische pad wordt gelinkt aan psychoses. Als de receptoren van de cellen (waar respons wordt gecreëerd) reeds bezet zijn door de antipsychotica, zal dopamine niet meer kunnen binden hieraan en geen respons kunnen opwekken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
SimonV
10 jaar geleden
En de rest van de vraag: "werkt natuurlijk verloop genezen hetzelfde"?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je lichaam zelf zal waarschijnlijk geen antagonisten aan gaan maken voor deze receptoren. Het kan wel zijn dat het lichaam het aantal receptoren voor dopamine vermindert.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De dopamines zijn afkomstig van de VTA, het ventrale tegmentale gebied. Stoffen uit antipsychotica die kunnen functioneren als antagonist van dopamine zijn bijvoorbeeld clozapine en olanzapine. Je kan een antagonist vergelijken met een sleutelkaartje in een hotel. De receptor is een deur. Dopamine is je sleutelkaart die de deur openmaakt, de antagonist is dan een andere kaart die de deur niet openmaakt (geen respons heeft) maar wel de plek voor de juiste sleutelkaart blokkeert zodat deze er niet meer in kan en een respons kan opwekken.
SimonV
10 jaar geleden
Plus voor dit uitgebreide antwoord!

Andere antwoorden (1)

•De hersenen spelen een doorslaggevende rol in het integreren van prikkels uit de buitenwereld en prikkels uit de binnenwereld.
•Dit integreren verloopt met behulp van elektrische stroompjes en zogenaamde neurotransmitters. Zenuwbanen zijn met elkaar verbonden. De prikkeloverdracht vindt plaats in zenuwbanen.
•Aan het eind van een zenuwbaan bevinden zich neurotransmitters. Voorbeelden van deze 'dragers van informatie' zijn dopamine, serotonine, histamine en adrenaline.
•In die overdracht van de ene naar de andere zenuwbaan, van de ene zenuwcel naar de andere zenuwcel, kan iets mis gaan.
•Antipsychotische medicatie werkt in op de neurotransmitters.
•Door het gebruik van antipsychotische medicatie wordt de prikkeloverdracht verbeterd.
•De informatie kan beter zijn weg vervolgen. Gevolg: betere prikkeloverdracht, meer rust, minder of geen wanen/hallucinaties, minder of geen last van de psychose
fremar