hoe leer ik een positief zelfbeeld te krijgen?

eigenlijk heb ik al jaren last van een negatief zelfbeeld waardoor ik niet verder kom in mijn ontwikkeling. mijn ouders zijn gescheiden toen ik 8 jaar was en ik heb nooit echt het gevoel gehad dat ik een vader heb gehad, want hij had zelf ook heel veel problemen en daardoor kon hij er niet voor mij zijn, daardoor heb ik ook nooit geleerd over me gevoelens en emoties te praten. het voornamelijkste probleem is dat ik heel erg onzeker ben in bijna alles en dat ik overal over na moet denken voordat ik een beslissing neem. hoe kom ik hiervan af?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche

Antwoorden (6)

Ga voor de spiegel staan en zeg elke dag dat je mooi bent, dat je haren mooi zitten en dat je weer die leuke kleding aan hebt gedaan. (en als je een vrouw bent dat je mooie make up hebt opgedaan)

Herhaal dit voor een langere tijd en je zult zien dat je je beter gaat voelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga na welke dingen je in je leven goed hebt gedaan, ondanks dat je geen vader had aan wie je je vragen voor kon leggen. Er zijn vast wel zulke dingen.
En wat die gevoelens betreft, sommige moet je gewoon voor jezelf houden. Maar probeer ook eens gevoelens of emoties met een vriend of vriendin of leuk familielid te bespreken.
Bedenk ook dat er veel mensen met hetzelfde tobben als jij, en heel veel zijn er bovenuit gekomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijken naar de positieve dingen, en jezelf vertellen dat je mooi bent en het goed doet.
Heb je het idee dat je het niet voor elkaar krijgt en hoe vaak men ook zegt dat je het goed doet ,je zelf het gevoel hebt dat het niet zo is,dan zit je in een negatieve spiraal.
Ga dan eens in gesprek met je huisarts en zoek eventueel professionele hulp.
Bedenk het is alleen maar sterk om wel hulp te zoeken. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt al voor jezelf goede redenen bedacht, waarom je zelfbeeld negatief is. Dat is de eerste stap: herkennen en erkennen waar je probleem zit.

Belangrijk is je te realiseren, dat het je gedachten over jezelf zijn, die je in de weg zitten! Waarschijnlijk, zoals je zelf ook schrijft, al vanaf heel jonge leeftijd en dus diep ingesleten. Meningen en ideeën van anderen over jou, die helemaal niet waar hoeven te zijn, maar die je wel voor waar hebt aangenomen en dat hoeft helemaal niet bewust te zijn gegaan.
Wat een volgende stap kan zijn is alles op te schrijven over jezelf, wat er ook maar in je op komt. En dan niet alleen de negatieve dingen, maar juist ook de positieve!!!
Dat laatste zal misschien moeilijk voor je zijn, maar schrijf ze toch eerlijk op. Je zult dan zien, dat er ook veel goede dingen over jou te vertellen zijn. Misschien kan je zelfs wel de conclusie trekken, dat jouw negatieve gedachten over jezelf helemaal niet kloppen....!!

Het is best moeilijk, om dit allemaal alleen op te lossen. Wat hulp daarbij is misschien wel een goed idee: dat ben je meer dan waard!

Misschien is cognitieve therapie wel iets voor jou, of mindfulness. Je kunt ook met de huisarts bespreken, wat voor jou een goede mogelijkheid is om met je probleem te leren omgaan. Hieronder wat info voor je.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Cognitieve_therapie

http://nl.wikipedia.org/wiki/Mindfulness
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Gast,

Je vraagstelling is eigenlijk al perfect je weet precies waar je aan wil werken en dat je door middel van het creëren van een positief zelfbeeld uiteindelijk zekerder wordt/bent.

Zaak is dus dat je gaat kijken naar je zelfbeeld. Wellicht is het handig dat je in je omgeving opzoek gaat naar een NLP-praktijk en dat je daar gaat oefenen met associëren en dissociëren van situaties.

Daarnaast zou het veranderen van de dimensies van submodaliteiten met betrekking tot situaties ook een welkome aanvulling voor je kunnen zijn. Naast deze 2 interventies zijn er ook nog andere interventies binnen het NLP waar je wat aan zou kunnen hebben. Klinkt allemaal erg ingewikkeld maar in praktijk blijkt dat iedereen het kan.

Daarnaast kan je misschien niet praten over je emoties en gevoelens maar dat betekend wel dat je weet dat je ze hebt.
Het inzicht verkrijgen in hoe je gevoel "loopt" maakt dat je dat kan veranderen ....... inderdaad je kan een slecht gevoel omzetten naar een goed gevoel en eigenlijk nog heel snel ook.

Nlp staat er om bekent dat het voor zeer snelle verandering kan zorgen.

Ik wens je veel succes met je zoektocht!!

Atyourown
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt het verschijnsel zelfbeeld onderzoeken, '
wat is een zelfbeeld. Hoe ziet dat eruit en klopt dit beeld van jezelf wel..?
Onderzoek of het beeld wat je hebt ook klopt met de waarheid...
Uiteindelijk is zelfbeeld, positief of negatief, maar een beeld. En niet wat je Bent.
Je kunt allerlei 'positieve' dingen erop projecteren maar zoals ik het zie is dit alleen maar een gebed zonder einde.
Zelfonderzoek, daar gaat het eerder om..