Hoe kan het dat mensen vaak vaste zitplaatsen hebben, bijvoorbeeld aan de eettafel of in de auto?

waardoor komt dit? En hebben alle/veel mensen hier last van?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche

Antwoorden (3)

mensen zijn gewoonte dieren als ze eenmaal aan een plek gewend zijn vinden ze die vaak prettig.

je ziet zelfs mensen die elke dag met de trein reizen die ook altijd in de zelfde coupe gaan zitten met ook allerlei andere mensen die dat ook doen, komt er dan opeens iemand anders bijzitten (die geen idee heeft dat hij iemands plek inpikt) wordt die persoon bijna de coupe uitgekeken.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kunt heel duidelijk merken dat 'gewoonte doorbreken' onprettig/onwennig aanvoelt, als je je armen over elkaar slaat (netjes zitten van vroeger op school). Als je de andere arm boven doet, voelt dat gek en niet zo prettig....
Omdat de mensen gewoontedieren zijn. na 1 keer is de rangorde bepaald
12 jaar geleden
In het dagelijkse bestaan wordt iedereen dagelijks geconfronteerd met tientallen onzekerheden.
Alles wat nieuw is brengt in principe onzekerheden met zich mee.

Maar als men eenmaal een nieuwe activiteit heeft doorlopen kent men daarvan de klappen van de zweep.

Een mens kiest onbewust voor veiligheid en gaat op dezelfde plek zitten.

Hetzelfde wat gebeurt in de wachtkamer van de huisarts. Daar kiest hij ook voor veiligheid.
Als de wachtkamer leeg is, gaat iedereen op die plek zitten van waaruit hij gelijktijdig deur en raam in de gaten kan houden.