Kun je de bijzondere lampen, gebruikt voor lichttherapie, ook gebruiken als 'gewone' lampen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
Amadea
11 jaar geleden
Dat is niet verstandig. Sommige mensen reageren er heftig op. Dan zou het in principe kunnen gebeuren dat er iemand bij jou op bezoek komt en gaat flippen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je daar een ‘bron’ voor, ‘bewijzen’? Is het bijvoorbeeld schadelijk voor psyche en lichaam, de straling van dergelijke lampen bij 'te veel' gebruik/blootstelling?
Amadea
11 jaar geleden
Alleen de wetenschap dat de oom van een kennis van mij er tureluurs van werd. En ik ken een vrouw die niet tegen halogeenlampen kan. Dus er zijn echt mensen die sterk reageren op bepaalde lichtbronnen.
Pieter2011
11 jaar geleden
Hier vind je wat meer info over de mogelijke 'bijwerkingen': http://www.lichttherapie.nu/veiligheid-en-bijwerkingen-lichttherapie
Amadea
11 jaar geleden
Hé, Pieter2011, daar staat goeie informatie in om een antwoord uit te formuleren!
Pieter2011
11 jaar geleden
Voor mij is het allemaal nog niet zo duidelijk, Amadea. Sommige berichten wekken de indruk dat je die lampen zonder restricties overal kan gebruiken. Zoals dit nieuwsbericht: http://www.nu.nl/opmerkelijk/2969175/zweeds-bedrijf-start-met-lichttherapie-in-bushaltes.html
Als je zoiets leest zou je toch meteen al je spaarlampen in huis door daglichtlampen willen vervangen?! Ik in elk geval wel, want ik haat die donkere dagen...

Antwoorden (2)

Ja hoor, ze zijn alleen wel wat prijziger.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je daar een 'bron' voor, 'bewijzen'?
Het ligt er maar aan wat voor lichttherapie je bedoelt.
Wanneer je het hebt over de lampen die bij een behandeling met ultra-violet licht worden gebruikt, dus de UV-A of UV-B lampen, VERGEET HET MAAR. Je zou levend verbranden - en da's geen geintje. Ik heb zelf een UV-B behandeling gehad i.v.m. psoriasis, en die ging met een paar seconden per keer omhoog, tot een maximum van 15 minuten per keer, maar dat was wel na een jaar iedere week 1x. NIET DOEN dus!
Wat andere soorten van lichttherapie aangaat, daar kan ik je niet bij helpen.

Ik neem aan dat je die lampen hebt liggen en het zonde vindt om ze niet te gebruiken, maar ik raad je toch echt aan om eerst bij de fabrikant te informeren. Waarschijnlijk staat op de lamp zelf wel de naam, en ga dan eens kijken op hun site.