Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Wat zijn woorden die een postief gevoel oproepen? Is hier onderzoek naar gedaan en bestaan er lijsten?

Weet jij het antwoord?

/2500

liefde.... geliefd worden...

Lief(de) Zon Zee Strand Bos Bergen Regenboog Bloemen Jonge dieren Jonge kinderen Frisse lucht Gezond Lekker eten Gezelligheid Vriendschap Seks Zweven Hoeveel wil je nog hebben?

Als je complimentjes op zich krijgt ga je je wel beter voelen. Of woorden waar mensen je door in verlegenheid brengen

Er is niet echt een lijst, iedereen zou zijn eigen lijst kunnen maken, want wat voor jou positief is hoeft dat voor mij niet te zijn. Bedenk dingen waar je blij van wordt. Voor mij is dat bijvoorbeeld: - Kinderen - familie - feest - natuur - vakantie - zon!! - vrij zijn - liefde - vriendschap en ga zo maar door

een woord roept iets op, wanneer dat 'iets' in de hersenen gekoppeld is aan het woord. In principe kun je alles aan elkaar koppelen. Denk ook aan de tests van Pavlov waarbij honden bij het horen van een belletje gingen kwijlen alsof ze eten kregen. Omdat je vrijwel alle combinaties kunt maken en het ook nog eens zeer individueel bepaald is, zijn er geen lijsten van. De voorgaande antwoorder noemt liefde, maar voor sommige mensen roept dat juist een negatief gevoel op (afwezigheid van (ouder)liefde, beklemmende liefde, gestorven liefde, etc). Tip van de dag: maak je eigen lijst en herhaal die woorden zoveel mogelijk.

Vrijheid

Houden van (ik houd van jou) Muziek Dansen Samen Liefste Schat Knuffel Kus Aaien Chocolade Patat friet

Heb ze in het alfabet voor je: aardig blij drop erkenning feest geld huis ik jij kleur lief mooi natuur oma poes quark rood slagroom taart uitgaan vriendschap waarde xeno(gast) ijs zoet

In de "Geweldloze communicatie"van Marshall Rosenberg wordt een lijst gehanteerd van positief geformuleerde emoties/woorden die gebruikt worden als aan een behoefte bij je is voldaan. Heel simpel zijn dat woorden als: Toegenegen,hartelijk, liefdevol, teder, vol mededogen, vriendelijk, zachtmoedig, warm, zelfverzekerd gesterkt, open, trots, vastberaden, veilig, zeker, zelfbewust. dankbaar, erkentelijk, geraakt, ontroerd. Hoopvol, bemoedigend, optimistisch, verwachtingsvol, Verfrist, gestimuleerd, hersteld,uitgerust,Verjongd,vernieuwd, betrokken, aandachtig,betoverd,geboeid,gefacineerd, geïnteres-seerd, geïntrigeerd, gestimu-leerd, nieuwsgie-rig, verdiept, waakzaam, vredig, gecentreerd, gelijkmoedig, gelukkig, gerust, helder, kalm, ontspannen, opgelicht, op mijn gemak, rustig, sereen, stil, tevreden, vervuld, voldaan,Opgebeurd, extatisch, geestdriftig, gelukzalig, hartstochtelijk, opgewekt, opgewonden, stralend, uitbundig, uitgelaten, verrukt, Vrolijk, blij, frivool, geamuseerd, gelukkig, opgetogen uitbundig, gestimuleerd, energiek, enthousiast, geanimeerd, gepassioneerd, geprikkeld, levendig, verbaasd, verbluft, verlangend, verrast, versterkt, verwonderd, vurig, onderde indruk Ik denk dat dit er wel genoeg zijn

Bronnen:
Geweldloze communicatie volgens Marshall Rosenberg

Het woord: Gratis Roept bij veel mensen positieve gevoelens op.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100