Wat zijn woorden die een postief gevoel oproepen? Is hier onderzoek naar gedaan en bestaan er lijsten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
5K

Antwoorden (10)

liefde....
geliefd worden...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lief(de)
Zon
Zee
Strand
Bos
Bergen
Regenboog
Bloemen
Jonge dieren
Jonge kinderen
Frisse lucht
Gezond
Lekker eten
Gezelligheid
Vriendschap
Seks
Zweven

Hoeveel wil je nog hebben?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je complimentjes op zich krijgt ga je je wel beter voelen. Of woorden waar mensen je door in verlegenheid brengen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is niet echt een lijst, iedereen zou zijn eigen lijst kunnen maken, want wat voor jou positief is hoeft dat voor mij niet te zijn.

Bedenk dingen waar je blij van wordt. Voor mij is dat bijvoorbeeld:

- Kinderen
- familie
- feest
- natuur
- vakantie
- zon!!
- vrij zijn
- liefde
- vriendschap
en ga zo maar door
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een woord roept iets op, wanneer dat 'iets' in de hersenen gekoppeld is aan het woord. In principe kun je alles aan elkaar koppelen. Denk ook aan de tests van Pavlov waarbij honden bij het horen van een belletje gingen kwijlen alsof ze eten kregen.
Omdat je vrijwel alle combinaties kunt maken en het ook nog eens zeer individueel bepaald is, zijn er geen lijsten van.
De voorgaande antwoorder noemt liefde, maar voor sommige mensen roept dat juist een negatief gevoel op (afwezigheid van (ouder)liefde, beklemmende liefde, gestorven liefde, etc).

Tip van de dag: maak je eigen lijst en herhaal die woorden zoveel mogelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Houden van (ik houd van jou)
Muziek
Dansen
Samen
Liefste
Schat
Knuffel
Kus
Aaien
Chocolade
Patat friet
13 jaar geleden
Heb ze in het alfabet voor je:

aardig
blij
drop
erkenning
feest
geld
huis
ik
jij
kleur
lief
mooi
natuur
oma
poes
quark
rood
slagroom
taart
uitgaan
vriendschap
waarde
xeno(gast)
ijs
zoet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de "Geweldloze communicatie"van Marshall Rosenberg wordt een lijst gehanteerd van positief geformuleerde emoties/woorden die gebruikt worden als aan een behoefte bij je is voldaan. Heel simpel zijn dat woorden als:

Toegenegen,hartelijk, liefdevol, teder, vol mededogen, vriendelijk, zachtmoedig, warm, zelfverzekerd
gesterkt, open, trots, vastberaden, veilig, zeker, zelfbewust. dankbaar, erkentelijk, geraakt, ontroerd. Hoopvol, bemoedigend, optimistisch, verwachtingsvol,
Verfrist, gestimuleerd, hersteld,uitgerust,Verjongd,vernieuwd, betrokken,
aandachtig,betoverd,geboeid,gefacineerd, geïnteres-seerd, geïntrigeerd, gestimu-leerd, nieuwsgie-rig, verdiept, waakzaam, vredig, gecentreerd, gelijkmoedig, gelukkig, gerust, helder, kalm, ontspannen, opgelicht, op mijn gemak, rustig, sereen, stil, tevreden, vervuld, voldaan,Opgebeurd, extatisch, geestdriftig, gelukzalig, hartstochtelijk, opgewekt,
opgewonden, stralend, uitbundig, uitgelaten, verrukt, Vrolijk, blij, frivool, geamuseerd, gelukkig, opgetogen
uitbundig, gestimuleerd, energiek, enthousiast, geanimeerd, gepassioneerd, geprikkeld, levendig, verbaasd, verbluft, verlangend, verrast, versterkt, verwonderd, vurig, onderde indruk

Ik denk dat dit er wel genoeg zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het woord: Gratis
Roept bij veel mensen positieve gevoelens op.