wat is het verschil tussen computer verslaving en rook verslaving?

Natuurlijk weet ik ook wel wat zoon beetje het verschil is maar hoe gaat dat nou in zijn werk??
met roken snap ik het wel zoon beetje maar hoe zit dat dan met computer verslaving kan je het wel zo noemen?
of eet verslaving. zulke dingen snap ik nou niet echt als ik ff computer heb ik daarna zo iets van ff iets anders doen of met eten hoe kan je er aan verslaaft raken??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche

Het beste antwoord

verslaving betekend eigenlijk niets anders dan het niet kunnen loslaten of zonder kunnen.
(even plastisch gezegd).

dus als je zoon computer-verslaafd is moet je eigenlijk kijken naar het geen waar hij problemen mee heeft of extra behoefte aan heeft.
is het dat hij veel spellen speelt (game verslaafd), is hij media verslaafd (hyves, facebook, twitter..ect.etc..) computer verslaafd is alleen maar een hoofd aanduiding.

de stoornis bij dit is vaak het niet accepteren van jezelf of door andere.
je gaat je verstoppen achter de pc.
hij hoeft niet contact gestoord e.d. te zijn, maar hij voelt zich prettiger in een virtuele groep.

verslaafd raken gaat geleidelijk en vaak heb je het pas door als je met het gemis wordt geconfronteerd.

hoe verslaving werkt, is moeilijk uit te leggen, het heeft te maken met hormonen en een gevoel van voldoening.

als je vraagt wat is het verschil tussen roken en computer verslaving ?.. dat zijn zulke uiteenlopende redenen voor.
roken doe je om er bij te horen, bij pc-verslaving (om het even makkelijk te houden) kan dat ook de rede zijn.

om je gedachten te verzetten ?.. idem.
kortom een verslaving welke vorm dan ook, is eigenlijk het zelfde.
voordeel van computer verslaving is dat er geen lichaamelijke verslaving bij zit.
Alleen een geestelijke verbinding.

bij roken gaat je lichaam om nicotine vragen, en bij drank om alcohol etc..etc..

bij computer verslaving heeft je lichaam geen (directe) verslaving, maar is de geest, die het aanstuurt.
In theorie zou deze vorm dus makkelijker te genezen zijn, maar dat is afhankelijk van de geestelijke staat van de verslaafde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Tja je hebt lichamelijke verslavingen waarbij je echt ziek kan worden als je stopt met de verslaving (afkickverschijnselen), maar ook psychische verslavingen waarbij de verslaving echt alleen tussen de oren zit.

Roken lijkt mij een combinatie van beide aangezien je lichaam na het stoppen de nicotine (en vast andere stoffen ook wel) mist, maar een computer / internet verslaving is een duidelijk voorbeeld van een psychische verslaving.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar kan je het dan een verslaving noemen als het psychische is? of komt het dan meer op iets anders uit?
maakt je lichaam iets aan dan als je verslaafd bent aan pc een soort hormoon of zo dat zegt dat die dat wil doen of dat je daar blij van word...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mwah, ik ben er verder geen expert in, maar ik weet wel dat het brein werkt met een beloningssysteem, daardoor voel je je beter als je datgene doet of gebruikt dat je graag wil. Zoiets kan je vergelijken met heel lekker eten, als je weet dat je vanavond je lievelingseten gaat eten, en daar de hele dag heel veel zin in hebt, dan verdwijnt dat "zin hebben in"-gevoel als je de maaltijd eet. Maargoed zoals ik al zei, heb er geen verstand van, er zijn hier vast wel een handvol psychologen die het beter uit kunnen leggen :)
Een computer verslaving kan vaak nog wel eens overbrugt worden door andere leuke activiteiten, zoals bijvoorbeeld een vakantie. Roken niet.

Toegevoegd na 3 minuten:
Met roken niet bedoel ik dat het eigenlijk niet echt 2 weken zonder te overbruggen is, door bijvoorbeeld kauwgom te kouwen of zo. Ook verandering van locatie of activiteit heeft geen invloed op deze verslaving.

Toegevoegd na 10 minuten:
sms verslaving of spelletjes op de telefoon zijn daarintegen wel lastiger te overbruggen. Simpelweg omdat je de telefoon net zo makkelijk meeneemt als een pakje sigaretten.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je echt verslaafd bent aan computeren/gamen heb je geen leuke vakantie hoor.
Frimu2
12 jaar geleden
Ok dat wist ik niet, in ieder geval wel een goedkope of dus beter geen vakantie.