Hoe kan het komen dat ik in de avonden veel beter voel?

Na een periode van mentale crisis vorig jaar mei/juni heb ik mijn leven in grote lijnen toch kunnen hervatten. Ik wacht nog op een behandeling. Wat mij wel is opgevallen en eigenlijk ook irriteert is dat ik overdag geen zin heb om dingen te doen zoals: gamen/diamond painting/de was doen etc. Pas na 20:00 krijg ik zin om te gamen en kan ik dat ook uren doen. Door mijn avondmedicatie kan ik helaas niet lang opblijven waardoor ik elke avond eigenlijk mijn “leuke tijd” moet stoppen en gaan slapen. Wat kan hiervan de oorzaak zijn?

9 maanden geleden
in: Psyche
3.4K
Ritsuka
9 maanden geleden
Je hebt ochtendmensen en avondmensen. Mogelijk heeft dat ermee te maken. Kan ook met een eventueel verstoord slaapritme te maken hebben. Heb je overdag 'geen zin' of heb je echt geen energie?
tinus1969
9 maanden geleden
Wanneer slik je je medicijnen?
Edraket
9 maanden geleden
Ik wil je niet beledigen, want het kan ook luiheid zijn. De Duitsers hebben een gezegde:
Spät im Abend wird der Faule fleißig.
Laat op de avond wordt de luie vlijtig.
tinus1969
9 maanden geleden
@Edraket verklaart niks en geeft ook geen aanknopingspunten wat te veranderen.
Eric1993
9 maanden geleden
Geen zin en geen energie. Ik ben de hele dag passief zeg maar. Ik slik de medicatie om 21:00
tinus1969
9 maanden geleden
En wat slik je ip dit moment?
Eric1993
9 maanden geleden
12:00 Diazepam, 15:00 Diazepam, 18:00 Diazepam en 21:00 Citalopram 50 MG en Mirtazapine 15 MG.
Eric1993
9 maanden geleden
PS: Zin heb ik wel als in: Ik moet nog één level omhoog met een spel en dan kan ik dit krijgen. Of met diamond painting wil ik ook graag door zodat er steeds meer details naar voren komen. Het is volgens mij meer het "volhouden" wat overdag niet lukt en in de avond opeens wel?
tinus1969
9 maanden geleden
En als je om 21 uur medicatie slikt verlies je weer je energie?
tinus1969
9 maanden geleden
Diazepam is een slaapmiddel: VS heeft juist dan meer energie.
SimonV
9 maanden geleden
VS gebruikt diazepam niet als slaapmiddel, maar om te ontspannen.
https://www.startpagina.nl/v/gezondheid/medicijnen/vraag/711676/diazepam-15-jaar-gebruik/

Antwoorden (1)

Diazepam werkt door het centrale zenuwstelsel te vertragen, wat kan leiden tot ontspanning en een gevoel van kalmte.
Je schrijft elders dat je om 12:00 - 15:00 - 18:00 uur 10 mg diazepam neemt.
De werking van één dosis kan wel twaalf uur aanhouden. Dus het lijkt logisch dat je je ’s avonds na totaal drie doses je het meest ontspannen voelt.
SimonV
9 maanden geleden