Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Ik voel me zo rot! Wat kan ik doen om positief te denken?

Ik zit in therapie voor jarenlange depressie en angst en heb sinds 4 weken weer anti depressiva. Ik lig alleen maar in bed en voel me zoo down en angstig...Ik wil verder, maar het lukt me niet. Ben zo bang dat dit nooit overgaat.

Toegevoegd na 14 minuten:
Ik weet dat ik dit met mn psyc moet bespreken maar ze zegt ook dat ik het uiteindelijk zelf moet doen. Maar hoe? Misschien dat iemand ervaring hier mee heeft.
Ik heb al jaren last van depressieve en angstklachten zonder aanwijsbare oorzaak.

Toegevoegd na 17 minuten:
ik zit in dagbehandeling voor angst en dwangklachten. ik zit nu op de helft (3maanden). Depressie wordt later aangepakt maar zit nu vast!

Weet jij het antwoord?

/2500

Het is heel moeilijk om vanaf hier advies te geven. We kennen je niet en weten niet wat precies jouw probleem is. Het is beter om hiermee naar je therapeut te gaan, dit te bespreken. Als je nog niet in therapie bent, dan is dat wel aan te raden. Zoek in ieder geval iemand op waarmee je kunt praten. Wat vaak wel een goede manier om uit de 'sleur' van depressie te komen is actief te zijn. Ga uit huis en ga erop uit. Wandelen, vrienden opzoeken, drukte opzoeken. Dat werkt het beste ook al lijkt het heel beangstigend voor je, toch zul jij die eerste stap moeten zetten. Doe iets, alles beter dan thuis in bed blijven liggen. Sterkte!

Enna ik vind het al heel wat dat je achter je computer zit om deze vraag te stellen. Ik lijd ook aan depressie, een chronische vorm die niet meer over gaat. Ik kan dus aanvoelen wat je mee maakt. De meeste anti-depressiva hebben 6 weken nodig om in te stellen. In die weken kan jij je ongelooflijk rot voelen. Ik lees dat je naar daagbehandeling gaat. Hoeveel dagen in de week is dat? Soms is die dagbehandeling genoeg. Die periodes van op bed willen liggen maak ik ook mee. Het is, kan raar klinken, soms het beste dat te laten gebeuren. Wanneer ik zo'n periode heb slaap ik ook makkelijk 18 tot 20 uur op een dag. Soms moet je die dagen gewoon over je heen laten komen. Het is wel belangrijk om te proberen naar de dagbehandeling te blijven gaan. Bespreek daar ook die dagen waarop het niet gaat. Bespreek dat ook met je psyc. Het kan lang duren voor je, samen met je Psyc, het juiste medicijn gevonden hebt. Er werd door eerdere beantwoorders geopperd een ECT (electroshock) behandeling te doen. Dit is echt het uiterste wat gedaan kan worden. Wees hier voorzichtig mee want dit is niet zonder gevaar. Een gevolg wat een ECT kan doen is een vroegtijdige dementie. Google eerst maar eens op internet daar vindt je genoeg informatie. Het laatste wat ik wil zeggen is dat je niet alleen staat in je depressie. Je gaat dit samen met je behandelaars door. Je vecht samen met hen tegen die rot aandoening. Gebruik je behandelaars als maatjes in je gevecht. Probeer zo veel mogelijk met hen te delen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100