Ik voel me zo rot! Wat kan ik doen om positief te denken?

Ik zit in therapie voor jarenlange depressie en angst en heb sinds 4 weken weer anti depressiva. Ik lig alleen maar in bed en voel me zoo down en angstig...Ik wil verder, maar het lukt me niet. Ben zo bang dat dit nooit overgaat.

Toegevoegd na 14 minuten:
Ik weet dat ik dit met mn psyc moet bespreken maar ze zegt ook dat ik het uiteindelijk zelf moet doen. Maar hoe? Misschien dat iemand ervaring hier mee heeft.
Ik heb al jaren last van depressieve en angstklachten zonder aanwijsbare oorzaak.

Toegevoegd na 17 minuten:
ik zit in dagbehandeling voor angst en dwangklachten. ik zit nu op de helft (3maanden). Depressie wordt later aangepakt maar zit nu vast!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
4K

Antwoorden (14)

Het beste kun je deze klachten bespreken met je therapeut. Hij/ zij weet van je voorgeschiedenis en heeft er bovendien voor gestudeerd.

Kleine tip is wel, om niet de hele dag in bed te blijven liggen, maar om toch actief proberen te blijven. even naar buiten en lichamelijk bezig zijn. Daar knap je toch altijd iets van op.

verder contact opnemen met je behandelaar.
13 jaar geleden
Het is heel moeilijk om vanaf hier advies te geven. We kennen je niet en weten niet wat precies jouw probleem is.

Het is beter om hiermee naar je therapeut te gaan, dit te bespreken. Als je nog niet in therapie bent, dan is dat wel aan te raden. Zoek in ieder geval iemand op waarmee je kunt praten.

Wat vaak wel een goede manier om uit de 'sleur' van depressie te komen is actief te zijn. Ga uit huis en ga erop uit. Wandelen, vrienden opzoeken, drukte opzoeken. Dat werkt het beste ook al lijkt het heel beangstigend voor je, toch zul jij die eerste stap moeten zetten.

Doe iets, alles beter dan thuis in bed blijven liggen.

Sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
altijd risky zo'n vraag omdat wij geen psychiaters zijn.

maar puur ter kennisgeving:

elektroshock & parnate zijn nog opties.

parnate

http://www.e-psychiater.nl/html/medicijnen/medicijn.php?id=81

http://en.wikipedia.org/wiki/Tranylcypromine

elektroshock

http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektroconvulsietherapie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee hoor, het gebeurd nog. en soms met goed resultaat. er zijn wat risico's aan verbonden zoals geheugenverlies. en of de behandeling slaagt is verre van zeker. dus daarom word het vaak als paardenmiddel gezien en pas toegepast nadat andere opties zijn geprobeerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou indd, een vriend van mij heeft ES gehad en is het grootse deel van zijn opnames (in totaal meer als 3 jaar) vergeten. het gaat nu beter, en mist die herinnering niet.
heel vervelend, maar je loopt al jaren in therapie, misschien moet je een andere therapeut zoeken, als je al 4 weken een antidepressiva neemt, en je ligt nog in bed met angst, ligt t niet aan de medicijnen, maar bij de therapie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
antidepressiva kan tot 3 maanden nodig hebben om te werken zoals gehoopt. sterker, in het begin kan het de klachten waarvoor je het slikt juist verergeren. je conclusie "als je al 4 weken een antidepressiva neemt, en je ligt nog in bed met angst, ligt t niet aan de medicijnen, maar bij de therapie" klopt dus niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
pfff ze loopt al jaren bij die therapie...
en antidepressiva is een goed middel, dat geen maanden nodig heeft...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"antidepressiva is een goed middel, dat geen maanden nodig heeft..." een middel als bijv. zoloft kan zeker tot 3 mnd nodig hebben. vraag maar aan je huisarts.
Ook ik lijd hieraan.Ik heb ook depressies en vooral angsten.Ik heb jarenlang een intensieve therapie gevolgd vanwege mijn verleden.Die angsten komen ergens vandaan.Misschien een onverwerkt trauma uit je jeugd?
Ik slik antidepressiva maar veel mensen weten dit niet het is geen wondermiddel en heeft veel bijwerkingen.En jij zal het zelf moeten doen.Maar als je echt depressief bent wil je geen wandelingen en leuke dingen doen.Je moet je de tijd nemen om tot jezelf te komen.En dan langzaam aan weer omhoog klimmen als je je iets beter voelt.

Ik slik Xaxax Retard tabletten.Deze zijn speciaal tegen angsten.Ik zou dit met de dokter of psychiater bespreken.
Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat bij mij hielp was om te gaan fietsen. Dan denk je alleen maar aan `t fietsen, anders maak je ongelukken. Een goede strand- en boswandeling doet ook wonderen. Je moet er ook veel met anderen over praten, dat lucht vaak ook op. Het zijn misschien simpele oplossingen maar ze helpen wel. Je moet proberen jezelf niet zielig te vinden. Veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je klachten klinken ernstig, maar het is erg belangrijk om je te realiseren dat je niet de enige bent (lees sommige antwoorden maar eens) en dat het altijd met de juiste hulp beter zal gaan, soms is dat een jaren lang gevecht, maar het is mogelijk!
Angsten en dan vaak zijn het de zgn "ondefinieerbare angsten" waarbij je niet goed weet waarvoor je bang bent, maar wel dat je bang bent, die zijn redelijk goed met medicatie te behandelen, naast eventuele antidepressiva. Het is al eerder genoemd in andere antwoorden, maar absoluut noodzakelijk en absoluut zinvol is een dagritme!! Zorg dat je opstaat en "je dingen" doet, al maak je twee keer per dag je huis schoon, of wandel je drie keer per dag door het park, zorg ervoor dat je een (vast) ritme hebt. Dit dwingt je tot andere gedachten i.p.v. de veelal negatieve gedachten die je nu vooral hebt. Blijf je in bed liggen, dan blijf je maar malen en malen en wordt het alleen maar erger (en ik spreek uit ervaring, ik heb zelf weken alleen maar in bed gelegen, hopende op zonsverduistering)!!! En ja Enna, je zult het alleen moeten doen, uiteindelijk moet je alles alleen in het leven doen. Maar dat wil niet zeggen dat je alleen moet zijn! Of dat je geen hulp kunt krijgen. Je bent niet alleen, zoek zo veel mogelijk verschillende dingen die jou misschien kunnen helpen, maar wees bezig! Uit een depressie komen is gewoon kei en keihard werken. Dit gaat nooit vanzelf, ook niet met behulp van medicijnen, het is hard werken, maar daar is echt helemaal niets mis mee! (misschien ook wel dat je psych dat bedoelde met " je zult het uiteindelijk zelf moeten doen").
Veel kracht gewenst!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je iemand om tegenaan te kruipen? Een hand op de schouder? Luisterend oor?
Het lost niet direct iets op, maar helpt wel. Zelf doen is iets anders dan alleen doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Enna ik vind het al heel wat dat je achter je computer zit om deze vraag te stellen. Ik lijd ook aan depressie, een chronische vorm die niet meer over gaat. Ik kan dus aanvoelen wat je mee maakt.

De meeste anti-depressiva hebben 6 weken nodig om in te stellen. In die weken kan jij je ongelooflijk rot voelen. Ik lees dat je naar daagbehandeling gaat. Hoeveel dagen in de week is dat? Soms is die dagbehandeling genoeg.

Die periodes van op bed willen liggen maak ik ook mee. Het is, kan raar klinken, soms het beste dat te laten gebeuren. Wanneer ik zo'n periode heb slaap ik ook makkelijk 18 tot 20 uur op een dag. Soms moet je die dagen gewoon over je heen laten komen. Het is wel belangrijk om te proberen naar de dagbehandeling te blijven gaan. Bespreek daar ook die dagen waarop het niet gaat. Bespreek dat ook met je psyc. Het kan lang duren voor je, samen met je Psyc, het juiste medicijn gevonden hebt.

Er werd door eerdere beantwoorders geopperd een ECT (electroshock) behandeling te doen. Dit is echt het uiterste wat gedaan kan worden. Wees hier voorzichtig mee want dit is niet zonder gevaar. Een gevolg wat een ECT kan doen is een vroegtijdige dementie. Google eerst maar eens op internet daar vindt je genoeg informatie.

Het laatste wat ik wil zeggen is dat je niet alleen staat in je depressie. Je gaat dit samen met je behandelaars door. Je vecht samen met hen tegen die rot aandoening. Gebruik je behandelaars als maatjes in je gevecht. Probeer zo veel mogelijk met hen te delen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh, dit was als reactie bedoeld.
Accepteer dat je depressief bent en je zult zien dBat het minder erg wordt dan dat je er tegen in gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
intressant...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zodra je dingen accepteert, je erbij neerlegt, kun je er anders tegen aan kijken, en wordt het minder groot in je hoofd, relativeer je meer. en kun je helderder denken om een eventuele oplossing te zoeken.
je verlegt ahw de focus van het negatieve, het probleem, naar de berusting/acceptatie en het verder kijken, de oplossing, het positieve dus.... moeilijk hoor, als je depressief bent om er dan uit te komen. maar acceptatie van het probleem, dat het er nu eenmaal is, is de eerste stap naar genezing.
Ik vind veel antwoorden die al gegeven zijn erg goed en bemoedigend (al zou ik niet over electroshock nadenken) maar ik heb nog een kleine toevoeging. Vraag jezelf eens af waar je behoeften liggen. Waar heb jij op dit moment zin in? Wat heb jij nodig? Waar zou jij nu een beter gevoel van krijgen, al is het maar een beetje? Je kan al best iets bereiken door naar je gevoel te luisteren en jezelf een positieve prikkel te geven, al is het maar een kleine. Het zijn korte termijn kickjes die geen oplossing zijn, maar je er wel even doorheen kunnen slepen tot je medicatie gaat werken of tot je over de top van je depressie heen bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is inderdaad moeilijk om hier iets over te zeggen.

Probeer in elk geval om niet in je bed te blijven liggen.
Maak een wandeling in de buitenlucht. Dat is altijd goed.
Als je dan toch aan de wandel bent, koop dat gezond eten.
Kijk tijdens de wandeling naar de wereld om je heen. Luister naar een vogel, kijk naar een kind dat iets schattigs doet enz.

Verder kun je proberen om iets te doen waardoor je even aan andere dingen denkt. Bijvoorbeeld grappige filmpjes op Youtube (hoef je niet zoveel voor te doen)

als je onder de dekens blijft, blijf je steeds maar in dezelfde gedachtenspiraal. Verder wordt je er loom van (heb ik al als ik een dag niets doe, ga ik me niet goed van voelen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sterkte, hoe ik je verhaal zo lees dan leef je meer in het verleden en ben je bang voor de toekomst. Probeer eens meer in het heden te leven. Dus blijf met je gedachten daar waarmee je bezig bent; dus denk aan je eten als je eet, aan douchen als je doucht, enz. Dat heet mindfulness.
Een hond kan je ook helpen in het heden te leven.
Zie ook: