Hoe kun je iemand het best helpen om van een alcoholverslaving af te komen?

Met name mensen die hun problemen "wegdrinken" en mensen die het drinken als normaal beschouwen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche

Het beste antwoord

Een alcohol verslaafd iemand kan alleen zich zelf helpen, deze persoon zal er eerst volledig achter moeten staan dat hij/zij wil stoppen, doet deze persoon dat niet dan kun jij met alle goedheid van de wereld wel willen maar vergeet het dan maar.
Je kunt er alleen maar zijn voor die persoon en deze persoon laten merken dat je er voor hem/haar bent en adviseren om professionele hulp te zoeken om van de alcool verslaving af te komen.
Er zijn tegenwoordig hele goede programma's in de professionele hulpverlening om van een alcohol verslaving af te komen, echter alles valt of staat met de wil van de alcohol verslaafde, wil diegene niet dan valt er ook niks te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of zoals dr. Phil altijd zegt: 'You can't change what you don't acknowledge' oftewel 'Je kan niet veranderen wat je niet erkend.'
Wat je wel kan doen is vertellen wat het met jezelf doet. Bv. zeggen (als iemand nuchter is) : 'Ik voel me verdrietig en machteloos als ik zie dat je weer gaat drinken' . ' Ik zou het zo fijn vinden als we eens naar een andere oplossing zou kunnen zoeken'.
Wie weet gaat iemand dan toch eens een beetje meer nadenken over zijn drankgebruik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
net als bij iedere andere verslaving, kun je iemand alleen helpen, als diegene ook zelf ermee wil stoppen +

Andere antwoorden (3)

Deze personen kun jij niet helpen, ze hebben professionele begeleiding nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op het moment dat je het gevoel krijgt dat iemand hulp zoekt om van zijn alcoholverslaving af te komen: de AA (zie link) Op de site is ook info te vinden voor bijvoorbeeld partners van Alcoholisten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan zelf een stelling innemen dat je iemand niet onder invloed van drank in je omgeving wilt hebben, niet accepteren.