Hoe kan ik leren te kiezen?

Ik heb altijd problemen te kiezen. Als ik voor een keuze wordt neergezet, kan ik gaan wegen en voordelen en nadelen opnoemen en eindigen zonder keuze.

Een paar voorbeelden:

Profielkeuze: ik heb gekozen waar ik goed in ben bij mijn studie-/schoolprofiel, maar toen ik de vrije keuze over hield wist ik maar niet wat te kiezen, nu heb ik meerdere dingen tegelijk genomen.

Ik game veel, en bij de meeste games moet je aan het begin een keuze maken, met welk ras, of class, je speelt. Ik heb hier altijd problemen mee. ik begin dus vaak opnieuw met een andere class, of ga opeens switchen.

Zo is nog wel meer te noemen, maar ik denk dat je het idee wel krijgt. Tips? Hulp?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor call of duty zeker? Daar zou ik gewoon de classes kiezen die goed bij een wapen passen bij een sniper hoef je bv geen marathon te kiezen. En voor je profiel kies wat je leuk vind en waar je goed in bent, studie keuze komt later wel. Dus doe wat je leuk vindt en wat je denkt dat belangrijk is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
voor alles behalve call of duty, die game speel ik niet meer na erachter te zijn gekomen hoeveel kopieerwerk dat is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doe net als ik! Iet wiet wijd is eerlijk weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ha ha happylife ,dacht ik ook zo herkenbaar,ben zelf ook weegschaal altijd moeite met kiezen,de menu kaart is het ergst.... zo veel lekkere dingen haha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is het omdat je niet kan kiezen of omdat je andere opties ook uit wil proberen omdat het toch niet is wat je ervan dacht en het achteraf wil veranderen. vind een spelletje en aangegeven soort keuze opties wel herkenbaar, maar met keuzes in het dagelijkse leven heb ik het weer niet. misschischien zit hier ook wel een verschil in. (bv bij het kiezen van een opleiding: ben je dan ook zo veranderlijk?) belangrijke keuzes daar kom ik zelden op terug, maar de kleur die op mijn muur komt, en dat soort onbelangrijke dingen: man....... probeer ook alle opties uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@eucalypje Daar heb je opzich wel gelijk in. Als ik een studiekeuze maak, dan houd ik daar ook aan vast. Ik heb wat vakken genomen om nog alle kanten op te kunnen, maar die laat ik z.s.m. vallen, omdat ik nu zeker ben van wat ik wil, de keuze die ik in het begin maakte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor je reactie. weet je wel wat je wil (duidelijk doel) of ben je misschien onzeker van jezelf waardoor het maken van een juiste keuze zo lastig is? er zijn wellicht meer opties, maar als je weet waardoor het zo lastig is, dan is het makkelijker om gericht een oplossing te zoeken.

Het beste antwoord

Tja... kiezen noopt je ertoe een brede werkelijkheid te verminderen tot een kleine keuze. Wat betekent dat je niet alles kan willen, doen, zeggen, beleven... maar je me de beperkte tijd/ruimte/middelen enz... genoodzaakt bent om een keuze te maken.
Onderschat niet hoeveel keer je in de huidige maatschappij wordt aangezet tot kiezen. Vroeger was dit veel simpeler, met kleine en grote dingen. Bv. je huwde, deed vaak de job die je pa ook al deed (of werd huisvrouw), bleef zo wat hangen in dezelfde omgeving omdat de mobiliteit vrij gering was en had een vrij eenvoudig verenigingsleven waar je aan deelnam vanaf je jeugd tot aan je dood.
Maar in de huidige maatschappij is er zo een groot aanbod en zoveel mogelijkheden, dat je constant gedwongen wordt te kiezen
Hoe dan ook : op zich bestaat de perfecte keuze niet. Ook al wik en weeg je tot je een ons weegt, dan nog zal je moeten dealen met de nadelen van een keuze en tegelijk de voordelen verliezen die een andere keuze gehad zou hebben.
In de beschreven situaties gaat het om heel specifieke keuzes. BTW vind ik de beschreven voorbeelden helemaal niet problematisch. Zeker niet iets om je zorgen over te maken. Wees niet te streng op jezelf, maar bekijk het eens vanuit een andere hoek...
Profiel : Ik kan me voorstellen dat je heel veel dingen hebt waar je je in interesseert. Waarom zou je dan moeten kiezen als er de mogelijkheid is om meerdere dingen te nemen?
Gamen : ik ken eerlijk gezegd niets over gamen, maar misschien geraak je snel verveeld als je je moet beperken tot één class of ras en ga je vandaar switchen?
En hoe algemeen is dat "niet kunnen kiezen"?Kan je kiezen in grotere levenszaken? Bv. Welke studie je wil doen?
Ik kan me écht niet voorstellen dat je nooit of te nimmer kan kiezen. Als je je leven overloopt, zal je allicht merken dat je in sommige situaties makkelijker kan kiezen dan in andere. Neem ook dit in ogenschouw.
Bronnen:
liveisgreat
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Hallo,

Ik denk dat zoiets in je zit. Ik denk ook niet dat je er zo snel vanaf kunt komen. Heb je vaak verkeerde keuzes gemaakt, waardoor je nu weer bang bent een verkeerde keuze te maken? Ik kan je dan alleen zeggen, dat je daar niet bang voor moet zijn. Verkeerde keuze's maken, hoort bij het leven, en geloof me, ik maak ze keer op keer. Ik denk dat je het belang van het juiste kiezen iets minder letterlijk moet nemen, je moet jezelf niet een al te grote druk opleggen. Ik weet natuurlijk dat dit erg moeilijk voor je kan zijn, maar probeer is blij te zijn met een gemaakte keuze en probeer achter je beslissing te staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij 'kleine' dingen domweg prikken: dit neem/doe ik. Het is de moeite niet waard zolang bezig te zijn met kiezen - dat gaat allemaal van de tijd af die je wilt spenderen aan dat wat je uiteindelijk gaat doen.
Bij grotere dingen: zet de voors en tegens naast elkaar op papier. Neem daar hooguit een half uur de tijd voor (liever nog een kwartier) - je hoeft niet ALLES te bedenken, maar in korte tijd heb je de belangrijkste voor- en nadelen wel te pakken. Is één kant (voor of tegen) langer dan de andere? Dan weet je wat te doen.
Kom je er nog niet uit? Stel je voor dat je een vriend adviseert, soms maakt dat het makkelijker.

Daarnaast kun je 'omdenken': jij bent heel goed in het aan alle kanten bekijken van dingen, en ongetwijfeld ook in 'wat als'-scenario's (als ik nu naar de winkel ga, kan ik gelijk even dit en dat, maar als ik straks ga is het misschien warmer, en wat als ik nou vanavond ga).
Je hebt een brede blik.
Als je je besluitvaardigheid wat kunt opkrikken, en die brede blik op zich houdt, kun je daar veel voordeel van hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zit voor een dilemma. Het niet weten wat te kiezen. Ik denk te zien dat je kiest met vooral gedachten. Je zit ermee in jouw hoofd en denkt misschien ook dat je jouw ouders niet wil teleurstellen in wat je kiest. Je wilt het echt goed doen. Dat is lastig.
e beste keuze maak je niet met jouw hoofd maar met jouw hart. Welke van de twee mogelijkheden geeft je de meeste blijdschap en sluit voor jouw gevoel het best aan op jouw talenten? Kijk daar eens naar. Het in twijfel blijven is heftig vermoeiend en vaak is een keuze maken een echte opluchting. Dan komt de rust terug. Overdenk enkele dagen jouw keuze en als het echt goed voelt, dan maak je het bekend en leg je het vast. Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk hoor jij bij de mensen, die zich niet willen beperken in een keuze; die alle mogelijkheden open willen laten. Als je kiest voor het een, dan kan het andere niet meer, zoiets.
Kiezen kan voor jou dan een beperking zijn en niet een optie om iets uit te proberen met als mogelijk resultaat, dat je niet of niet van harte kiest. Maar werkt het ene niet, dan kan je meestal toch wel de andere optie nemen.
Switchen, wat je doet bij games, is toch ook helemaal geen punt eigenlijk? Dat is ook kiezen, en dan weer voor iets anders.
Een keuze hoeft niet definitief te zijn. Je hebt daarna altijd weer de mogelijkheid tot kiezen. Misschien helpt je die gedachtengang?
M.i. kan je trouwens prima kiezen als ik je tekst lees!