yep dat kan, er zijn raakvlakken/overlappingen.

geen enkele autist is hetzelfde, dus soms zijn er hele duidelijke kenmerken van deze vorm van autisme, en soms zijn er geen kenmerken.

(zo heeft ook niet elke autist alle kenmerken die bij een bepaalde vorm van autisme kan horen)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hmmm interessant antwoord. Als ik de comorbiditeit ga bekijken op de door jou aangegeven website kom ik tot de conclusie dat die maar voor een zeer gering percentage aanwezig is en dan nog voor ASS spectrum. Hier wordt het klassieke Autisme niet in meegenomen. Dit is een variant die niet meer wordt gehanteerd vanwege de bijzonder 'gevaarlijke' implicaties van diagnose. De hersenstichting geeft aan dat 14% van de mensen die ASS hebben (en dat is 1% van de mensen) vallen onder de beschrijving klassiek autisme. https://www.hersenstichting.nl/alles-over-hersenen/hersenaandoeningen/klassiek-autisme.html Het is nogal wat, klassiek autisme als diagnose opgeplakt krijgen...... Een echte durfal die psychiater/psychotherapeut.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
denk dat de naam van het label niet altijd een lading dekt, maar dat is mijn gedachte hierbij. wat is bv het verschil tussen fiepen, en een hyperfocus of enorme interesse? het terugtrekken in een 'eigen wereldje' omdat men er geen bal met de buitenwereld zou kunnen, of omdat er gewoon teveel prikkels zijn uit de omgeving waar iemand (even, of op dát moment) niets mee kan. onlangs zijn de DSM criteria op dit gebied omgegooid omdat het eigenlijk helemaal niet zo duidelijk was. daarbij zijn er ook kinderen met autisme die bijzonder goed reageren op methylfenidaat om maar wat te noemen. wellicht vind je deze link ook wel boeiend.
http://www.kennislink.nl/publicaties/de-autismeparadox-wel-gevoelig-maar-niet-empathisch ik denk dat autisme meer is dan men aanneemt. autisten hebben vaak meer tijd nodig om te reageren, voelen heel veel maar weten het niet te 'vertalen' dus gaat men er maar vanuit dat een auti hier niets mee kan/niets van snapt. ik denk dat ze zo gevoelig zijn dat ze snel overprikkeld raken en hierdoor snel van hun pad zijn. zo heb ik een kennis die zwaar autist is en niets mee zou krijgen uit de omgeving. het gekke is dat als zijn moeder laag zit met haar suiker, en niemand dit doorheeft, de jongen zegt 'mama laag'. (lage bloedwaarde) ik vraag me dan af: hoe gedetailleerd kan iemand die niets mee zou krijgen waarnemen zonder hierop te letten, en hoe kunnen ook alle andere indrukken uit de omgeving waar anderen aan voorbij gaan een impact hebben op zo'n persoon. HSP is net zoiets wat overlapt met ADD of ADHD, en ook ouders van autisten vaak deze hooggevoeligheid of overgevoeligheid herkennen bij hun kinderen.
(zowel een ADHD/ADD-er als een autist staan 'op hun kop' van onverwachte dingen om maar even wat te noemen) ook dingen letterlijk nemen doen zowel auties als AD(H)D-ers, en zo zijn er nog veel meer raakvlakken. deze vond ik ook nog even snel door de woorden autisme en hoogevoeligheid op google los te laten. http://www.hooggevoelig.nl/drupal6/?q=node/238
ja dat kan want ik heb autisme pddnos en adhd
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wil je jezelf afvragen of jij representatief bent?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
of wil jij je dit afvragen Hanssppc? snap even helemaal niet waarom iemand zich dit zou af moeten vragen.
het antwoord lijkt me genoeg zeggen, of twijfel je aan de diagnose, het waarheidsgehalte, het verstandelijk vermogen van prive of is er iets anders wat je om een of andere reden niet zint? ik denk dat Prive een heel goed antwoord geeft a.d.h.v. een prima onderbouwing: kort maar krachtig. van mij een plus, OOK om de rare min te compenseren. (wie hem dan ook gegeven mag hebben)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dag Eucalypje, ik was geïrriteerd door het antwoord omdat de vraagsteller wil weten of het 'vaak' samen gaat. prive11 stelt dat het klopt omdat hij het zelf heeft. Dat is niet wat iemand11 wilde weten. Vandaar mijn kribbige reactie op zijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank je wel voor de uitleg. ik zie dat ik ook niet heb geantwoord op de vraag of het 'vaak' voorkomt. cijfers zijn er bij mijn weten niet van, en alsnog is het lastig om op zulke relatieve begrippen een antwoord te koppelen. werd zelf ook een beetje kribbig van de manier van reageren, maar waardeer het erg dat je desondanks uitleg hebt willen geven. :) mijn excuus voor de bitcherige reactie.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
je kan geen autisxme en pdd nos hebben want pdd nos is een vorm van autisme
Nee. Hiervoor is geen enkele wetenschappelijke onderbouwing beschikbaar. Attention Deficit Disorder with Hyperactivity is een op zichzelf staande neurologische afwijking. Autisme heeft een enorme bandbreedte met bewezen gerelateerde stoornissen zoals Asperger, Rett en PDD-NOS (alhoewel ik deze laatste meer een containerdiagnose vindt die gesteld wordt als men er niet meer uit komt). Deze bandbreedte maakt het makkelijk om iemand een diagnose AD(H)D te geven terwijl hij in comorbiditeit ook een mate van autisme heeft. Tweederde van de mensen met klassiek autisme heeft een IQ onder het gemiddelde. Het is inmiddels per definitie ongewenst om mensen met een laag IQ die problemen hebben om sociale contacten te leggen of afwijzend oogcontact te diagnosticeren met Autisme.

Gaan we er van uit dat een vaststaand percentage mensen ADD gediagnosticeerd kan krijgen dan is er een relatie te leggen met het percentage mensen dat binnen het Autismespectrum stoornis valt.

Wellicht worden de meeste mensen op AS V iets te subjectief beoordeeld ten gunste van een verband.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://participate-autisme.be/go/nl/leven_met_autisme/bijkomende_stoornissen_en_problemen.cfm http://www.stoornissen.nl/full/comorbiditeit.php zowel ADHD/ADD en autisme hebben blijkbaar een enorme bandbreedte (zijn het raakvlakken, overeenkomsten of kenmerken van hetzelfde in mindere of meerdere mate waar men een label aan kan hangen zodat het onder een bepaalde noemer valt en een lading zou dekken?)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ai..... had ik hier een antwoord op je vraag gegeven..... is dat antwoord ineens weg. De bandbreedte van ADD/AD(H)D is niet zo groot als wel eens verwacht wordt. In ieder geval niet zo groot als ASS. Daarom noemt met het ook een Spectrum. In de DSM V zal in ieder geval naar verwachting Asperger ook onder de Autisme noemer gaan vallen. Helaas naar mijn idee. De kans dat iemand een vorm van Autisme heeft (denk om as V classificatie!) is vele malen groter dan dat iemand AD(H)D gediagnosticeerd kan worden. Naar mijn beste weten is het dus mogelijk maar is er geen relatie te leggen anders dan vermeld op jouw comorbiditeit pagina: 'Ook stoornissen uit het autisme spectrum kunnen tezamen voorkomen met ADHD'. Omdat er geen kans aan te geven is dat ze samen zullen optreden heb ik 'Nee' in mijn antwoord gezet. Het gaat niet 'vaak' samen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ja 2/3 ongeveer van de autisten hebben ook adhd
en asperger en pdd nos zijn vormen van autisme