Wordt een zwaar getraumatiseerd persoon soms geholpen door het bewustzijn te verlagen?

Bijv. als een gesprek geen zin heeft of het juist erger maakt.

Toegevoegd na 1 minuut:
En zo ja, hoe dan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
1.9K

Antwoorden (4)

In zekere zin wordt een getraumatiseerd persoon geholpen door er niet aan te denken of over te praten. Het is nog te zwaar en te vers in het geheugen ligt. Het is moeilijk mee om te gaan. Dat moet je soms stapje voor stapje de tijd voor nemen.
Soms doet een persoon dat vanzelf als afweermechanisme. We noemen dat dan dissociatie. Dissociatie, een term uit de psychologie en psychiatrie, is een geestesgesteldheid waarin bepaalde gedachten, emoties, waarnemingen of herinneringen buiten het bewustzijn worden geplaatst, tijdelijk niet 'oproepbaar' zijn of minder samenhang vertonen.
Zeker bij een zwaar trauma kan dat voorkomen om de situatie aan te kunnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Soms is het zinvol om getraumatiseerde mensen te behandelen met hypnotherapie. Op die manier kunnen zij op een ander bewustzijnsniveau geholpen worden om te komen tot de verwerking van het trauma.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of met EMDR, dat is trauma verwerking door piepjes/vingerbewegingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mee eens, het was echter niet de vraag.
Uit onderzoek is gebleken dat personen die een traumatische ervaring hebben meegemaakt op de korte termijn even de tijd nodig hebben om alles te verwerken. Soms gebeurd het automatisch dat men met anderen praat bij wijze van verwerking, terwijl anderen de gebeurtenis meer voor zichzelf houden. Wanneer er na twee maanden nog steeds angstklachten zijn (waaronder schrikreacties, herbelevingen, nachtmerries en prikkelbaarheid) spreekt men van een PTSS, een Posttraumatische Stressstoornis. Deze kan verholpen worden met EMDR. Hierbij wordt tegelijkertijd afleidende stimuli zoals oogbewegingen, piepjes of klopjes op de schouder aangebracht zodat het trauma alsnog op een adequate wijze wordt opgeslagen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat doen ze inderdaad met EMDR. Niet dat het uiteindelijk helpt, omdat mensen met een groot trauma door EMDR steeds weer terugvallen na een poos, maar het helpt tijdelijk :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ Saph In sommige gevallen is EMDR misschien tijdelijk maar in de meeste gevallen blijven mensen langdurig of zelfs voor altijd onder het klinische niveau van PTSS. Het ligt ook aan de ernst van het trauma en hoe vaak het heeft plaats gevonden. Toch heeft EMDR tot nu toe de beste resultaten en is het de aangewezen methode bij deze problematiek.
Ik vraag me af of het verstandig is om het bewustzijn bewust te verlagen. Als dit letterlijk zo bedoeld is dan verlaag je het bewustzijn ook voor alle andere prikkels om die persoon heen. Dat geeft risico's op allertheid want de wereld draait door. In de andere antwoorden staan wel mogelijkheden die juist ervoor zorgen dat de effecten van het trauma worden aangepakt. De kunst is om te kijken wat helpend is. Mensen zelf hebben vaak in mindere of meerdere mate een ingebouwde reflex op het trauma. Ook die is persoonlijk. Mogelijk zit daar een mechanisme bij die zorgt dat de getraumatiseerde zelf zijn bewustzijn verlaagd zoals het flauwvallen na een acuut traumatisch voorval