Los van waar het door komt (misschien heb je nog andere problemen) zou ik rustig aan beginnen.
Als je teveel wil doen, dan lukt het helemaal niet.
Als je zo passief bent, en je moet van jezelf heel veel gaan doen, dan zet je jezelf er nooit toe.

Ik zou rustig beginnen. Probeer te beginnen met activiteiten die je leuk vindt. Als het kan buiten, het is zomer, zoek het daglicht op!
Probeer te bedenken wat voor activiteit jou zou kunnen verleiden toch wat te gaan doen.
Plan dat in, dat je denkt: morgen om 11 uur (bijvoorbeeld!) ga ik dat doen. Plan niet teveel!! Ga dan om die tijd dat dan ook echt doen. Wees dan ook tevreden dat je dat gedaan hebt. Doe verder de dingen die je meestal doet.
En bouw het zo verder rustig op. Plan in wat je wilt doen, plan niet te veel, plan ook rust momenten (probeer dit af te wisselen, actief en passief). En als je eens weer passief bent, dan mag dat, als je je geplande activiteiten gedaan hebt...

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Kan op twee manieren:
1. Door iets te gaan DOEN, maakt niet uit wat, als je maar beweegt. Afwassen, boodschappen, stoeptegels tellen terwijl je erop loopt. Door iets te gaan doen doorbreek je de slome energie. Bel desnoods iemand op die je een schop onder je achterste geeft of en emmer water over je heen gooit.
2. Een omgekeerde interventie: leg jezelf op dat je de hele dag, nee, de hele WEEK absoluut NIETS mag doen. Je moet op die bank blijven liggen/zitten, zelfs tv kijken of de scheuren in het plafond tellen is verboden. Moet je kijken hoe snel je zin krijgt om wat te doen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Snuffel
12 jaar geleden
Goeie. Dank je wel.
Maak voor jezelf een lijst met daarop de dingen die je WILT doen. Niet moeten dus, maar willen!!! Dat is een groot verschil. Vergeet niet, om er ook leuke dingen om te doen op te zetten!
Zo'n lijstje maak je iedere dag. Zet erop wat haalbaar is voor je. Als je iets hebt gedaan, dan streep je dat door (geeft een lekker gevoeletje ;-))
Zorg ervoor, dat aan het eind van de dag alles is doorgestreept: vandaar dus niet teveel erop zetten, liever te weinig.
Wees niet te eisend voor jezelf: hou het gezellig.
Belangrijk is, dat je het ziet als een spelletje, wel serieus, maar niet als een dwang.
Het is een hulpje, om jezelf weer op de rails te krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zoals ik ook al lees in je verhaal,. je hebt misschien veel teveel dat je van alles moet van jezelf.
Misschien is de passiviteit dus een weerstand tegen al het moeten van jezelf. Als dit zo is dan is dit helemaal niet zo n rare reactie. Hoe actief ben je normaal gesproken? Het kan zijn dat de passiviteit waar je nu in zit dus een reactie is op het overactieve in je.
De grootste angel is bijna altijd het oordeel over je jezelf, je eigen gedrag.
Kijk hier ook naar. Geef je gewoon over aan passiviteit.
Beweging, actie komt juist dan.. wel weer..
Niet vanuit 'moeten'..

groet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stel voor jezelf een weekprogramma en hou je daar ook aan.
Neem wel voor alle dingen ruim de tijd.
Ga boodschappen per dag doen, ook sigaretten als je evt. rook.
Overdag niet slapen.
Wissel leuke met minder leuke dingen af.
Ga een nieuwe hobby zoeken.
Iedere dag minstens een half uur wandelen, dit het liefst na je ontbijt, doe je lekker veel energie van op.
Niet meer als 8 uur slapen, stel een wekker en ga er uit, hoeveel moeite dit ook kost.
Als het opstaan moeite kost vraag of iemand 's morgens even op de koffie kom.
Bedenk dat je dit zelf moet doen!!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat bedoel je precies met passiviteit?
En hoe voel je je eronder?
Vooral die laatste vraag is belangrijk, want daar ligt ook de kern van waar het vandaan komt.
Is het in de loop der tijd zo gegroeid dat je heel passief geworden bent, omdat het eigenlijk wel gemakkelijk was en er geen reden was anders te doen, dan is het een kwestie van gewoon weer gaan ondernemen. In plaats van dat je dan denkt..ach dat komt wel...ga je voor jezelf een lijstje maken met twee dingen die er gebeuren moeten of die je wil doen en die ga je diezelfde dag nog doen. Desnoods maak je voor jezelf een beloningssysteem dat als je het af hebt mag je jezelf trakteren op een ijsje.

Komt het omdat je je heel depressief voelt, dan is het verstandig om profesionele hulp in te schakellen die jou uit je stemming kan helpen, waardoor je vanzelf weer zin krijgt in het doen van dingen. En weer interesse krijgt in de dingen om je heen.

Is het omdat je bang bent dat je faalt als je iets doet of dat het nooit goed genoeg is, bedenk dan voor jezelf dat alles wat je niet doet, bij voorbaat is mislukt en wat je wel doet en misgaat je altijd kennis opleverd voor de volgende keer. Al doende leert men, en daar is niets mis mee.

Hele leuke zin die ik ooit hoorde:
Je kunt beter spijt hebben van wat je wel hebt gedaan dan van wat je niet hebt gedaan.

Tijd draai je namelijk niet meer terug.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Snuffel
12 jaar geleden
In plaats van te doen wat ik wil, geef ik me over aan mijn verslavingen. Het lijkt wel faalangst. Hoewel ik ook al heb gehoord dat het slaag/succesangst is. Ik voel me er doodongelukkig onder en voel me schuldig. Eigenlijk voel ik me meestal ontevreden over mijn prestaties. Het is nooit goed genoeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Snuffel: kan het prefectionisme zijn?
Beste Snuffel

Het zeer belangrijk om een duidelijke structuur te houden in je leven. Dit zorgt voor vastheid den duidelijkheid.

Sporten zou daar inderdaad een goede invulling voor kunnen zijn. Sporten zorgt voor aanmaak van stofjes in je hersenen die je "vrolijker"kunnen maken.

Wat in jouw geval wellicht echt belangrijk is is op onderzoek gaan naar de oorzaak van je passiviteit.
Heeft het te maken met zaken die je hebt meegemaakt en wellicht niet verwerkt? Loop je vaak tegen dezelfde dingen aan?
Ga eens op onderzoek uit naar waar jij denkt dat je problemen vandaan komen. Probeer in contact te komen met je onderbewuste.

Daarnaast zou je ook eens kunnen kijken of je wellicht met externe hulp je hersenen kan trainen om op een ander niveau te functioneren. Er zijn namelijk 5 verschillende hersenstaten wil je daar meer over lezen dan kan je googlen op " rust & focus "

Verander je hersenstaat van passief naar actief of verander gewoon je gevoel............. het klinkt makkelijk en dat is het ook.......... ja echt waar lees maar even verder.

Ik kan me zo voorstellen dat je je niet vaak goed voelt is het wel?

Je bent de dirigent van je eigen gevoel .................. wil je meer weten over hoe je je eigen gevoel kan bepalen??????
Zoek dan contact met een NLP praktijk in je buurt die kunnen je daar meer over vertellen cq laten ervaren.

Veel succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Snuffel
12 jaar geleden
Hoi, Bedankt voor je antwoord. Ik ben wel benieuwd naar de verschillende hersenstaten. Ik ben nu een boek aan het lezen over hoe je je eigen gevoel kunt bepalen. Door positief denken en je vocabulaire aan te passen (positieve woorden gebruiken en dergelijke). Het vergt heel wat oefenen en lukt niet in een keer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Snuffel als je daar meer over zou willen lezen wil ik je graag doorverwijzen naar mijn website daar zijn de verschillende staten in te lezen. Je bent al goed op weg door het positieveren van je leven. Schrap voor de komende dagen het woordje "niet " maar eens en je zult zien dat je vorderingen maakt.