Ik heb altijd last van angst. Wat moet ik doen?

Er is totaal geen reden voor, mij toch voel ik mij altijd angstig. Nu staat er in een Chinees astrologie boek dat kinder varkens (Ik ben varken) alles voor zoete koek nemen. Ook staat er dat de angst die deze varkens hebben behandelt moeten worden door een bekwame pedeloge. Nu ben ik daar nog niet zo aan toe, ik wil eerst zelf proberen om die angst weg te laten vloeien.

Maar hoe doe ik dat?

Toegevoegd na 4 uur:
Wat ik er nog wel bij kan voegen, is dat als ik een indrukkwekkende film kijk, dat ik mij dan enorm inleef. Dat boezemt soms ook angst in. Dan denk ik bijvoorbeeld dat de film nep is, of praat ik erover met andere mensen. Ze zeggen dan bijvoorbeeld dat de film 'erg onrealistisch' is, en dat kwikt mij dan ook weer op.

Een voorbeeldje.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche

Het beste antwoord

Angstig zijn betekent, dat je niet zeker bent/twijfelt aan jezelf en dat ontstaat vaak al in de vroege jeugd.
Gevolgen kunnen zijn:
- onzekerheid,
- perfectionisme,
- faalangst

Je kunt proberen zeker(der) van jezelf worden door:

- alles op te schrijven waar je bang voor bent en waarom en ga na, of wat je hebt geschreven eigenlijk wel klopt/logisch is.
- alles opschrijven waar je goed in bent en waar dit uit blijkt. Wedden, dat je meer kunt/doet dan je denkt! Bekijk deze lijst vaak en vul hem aan met je kleine en grote successen.
- als je bang bent wat anderen van je vinden: stoppen daarmee. Je kunt, net zomin als wie dan ook in de wereld, gedachten lezen ;-))
- op je houding te letten. Loop rechtop, koppie op, schouders ontspannen, assertief en draag kleding waarin jij je lekker voelt.
- doen waar je bang voor bent, in kleine stapjes, stel doelen die haalbaar zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan!

Andere antwoorden (4)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De eerst stap om je angsten te overwinnen is door ze te herkennen en vooral te erkennen. Door te erkennen dat ze er zijn kun je ze ook accepteren als onderdeel van jou.
Zo kan je je angsten beter en makkelijker onder ogen nemen.
Als je angsten ontwijk krijgen ze vorm en substantie. En zo geef je ze ook kracht.
Als onderdeel van je zelf heb jij de macht over je angsten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Er zijn veel mensen( ik zelf ook) die in meer of mindere mate een angststoornis hebben.
Als het echt te zwaar wordt om mee te leven is professionele hulp echt wel aan te raden hoor.
Ik ben zelf ook onder behandeling bij een psycholoog( en een psychiater,ik heb ook een eetstoornis)
Ik heb ook medicatie tegen die angstgevoelens.
Maar misschien is het bij jou niet zo ernstig.

Astrologie,heeft hier niks mee te maken hoor.Er liggen tientallen van dat soort boekjes in de winkel en die beweren allemaal weer wat anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, ik denk dat het bij mij nog niet zó erg is. Ik denk dat het angsten zijn die ik moet kunnen overwinnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gelukkig maar dat het voor jou niet zo ernstig is.^_^
Ik kwam er alleen echt niet uit.
Bij was het soms zo erg,dan was ik alleen thuis en dan was ik zo doodsbang dat ik in paniek mijn moeder belde of ze naar huis wilde komen omdat ik echt niet alleen thuis durfde te zijn.
En dan moest mijn moeder van haar werk naar huis komen.
Ik weet nog steeds niet waar al die angsten vandaan komen.
Mijn moeder heeft me echt van arts naar arts gesleept( vooral psychiatrische behandelingen ed)
Ik heb wel de diagnoses Borderline en Anorexia Nervosa gekregen, dus ik ben wel een probleem geval)
Hopelijk is het voor jou allemaal wat makkelijker op te lossen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, als ik eerlijk moet zijn, heb ik een keer een heftige paniekaanval gehad, ook omdat ik zo heftig op een film reageerde, en toen ben ik onder de douche gegaan en het gaan accepteren dat ik mij zo paniekerig voelde. Maar misschien kan ik uitvogelen hoe deze angst ontstaat. Deze uitspraak heeft mij ook veel geholpen: 'De rivier gaat altijd anders stromen.'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En hoe gaat het nu dan, met jou?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die angst heb ik nu aardig onder controle.Ik heb nu een hele aardige therapeute die me hele goede ademhalingsoefeningen heeft geleerd om me te ontspannen en rustig te worden.Dat helpt best goed als ik paniekaanvallen voel opkomen.Ik wil niet de hele tijd kalmeringsmiddelen slikken.
Ik wil ook Yoga gaan proberen,dat schijnt echt goed te helpen.
Misschien ook iets voor jou?
Verder moet ik behandeld worden voor mijn eetstoornis omdat ik nog maar 39 kilo weeg.Dat is ook vreselijk hoor,ik wens het niemand toe.
Jammer dat het leven soms zo moeilijk moet zijn..:'-(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Minimouse: ben jij bekend met de 5 G's?
Gebeurtenis, gedachten, gevoel, gedrag, gevolg? Soms noemen ze het ook de 4 G's, dan laten ze de laatste weg.
Er gebeurt iets (gebeurtenis, bijvoorbeeld kijken naar een akelige film), daarover ga je denken (bij angsten bijvoorbeeld nare gedachten), daardoor ga je je rot voelen, dat beïnvloedt je gedrag en dat heeft weer gevolgen.
Dit betekent, dat je voelen (je angstig voelen/bang zijn) voortkomt uit je denken. En je denken kan je bewust beïnvloeden. Misschien een idee om te googelen?
En misschien heb je ook iets aan de volgende uitspraak: gedachten zijn als wolken: ze drijven binnen en drijven weer weg ;-) @Laurena: super, dat je er zo hard mee aan het werk bent!!! Dat getuigt van heel veel moed en kracht.
Je bent geen probleemgeval, je hebt problemen: da's een heel groot verschil ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@laurena: Ik HEB aan yoga gedaan! nou een uurtje was ik volledig ontspannen, maarja, yoga doen we nu alleen in de winter... en ik weet de oefeningen niet meer omdat dat de eerste sessie (yoga) was.
Wat ik mij nu opeens herriner, is dat mijn yogalerares zei: ''Als je maar vaak genoeg oefent om te leren ontspannen, gaat het steeds beter.''
Ach, en weet je laurena, de rivier gaat toch altijd anders stromen. Ik wens je veel sterkte! @WendyH: Hmm.. de 5 G's, ik ga eens kijken. En al weer bedankt voor die goede uitspraak!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-) Veel succes!!!!!!!!!
Met de 4 G's wordt gewerkt in de Cognitieve therapie. Wat linken: http://www.performanceconsultancy.nl/artikelen/ZelfhulpG-denken.pdf http://nl.wikipedia.org/wiki/Cognitieve_gedragstherapie
Alleen al leugenboeken lezen over horoscopen en astrologie kan je angst reeds voeden.
Stopt ermee zou ik zeggen en beperkt je tot de waarheid.

Miljoenen mensen hebben baat gehad met de volgende goede raad om 'vrede des geestes te verwerven'! :

Verheugt U altijd in [de] Heer.
Nogmaals zal ik zeggen: Verheugt U! 5 Laat UW redelijkheid aan alle mensen bekend worden. De Heer is nabij. 6 Weest over niets bezorgd, maar laat in alles door gebed en smeking te zamen met dankzegging UW smeekbeden bij God bekend worden; 7 en de vrede van God, die alle gedachte te boven gaat, zal UW hart en UW geestelijke vermogens behoeden door bemiddeling van Christus Jezus.
8 Ten slotte, broeders, al wat waar is, al wat van ernstig belang is, al wat rechtvaardig is, al wat eerbaar is, al wat lieflijk is, alles waarover gunstig wordt gesproken, welke deugd er ook is en al wat lof verdient, blijft deze dingen bedenken. 9 De dingen die GIJ zowel geleerd als aanvaard hebt en die GIJ in verband met mij gehoord en gezien hebt, brengt die in praktijk, en de God van vrede zal met U zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Draaf jij niet een beetje door 'aimeeTJE'?
Die boekjes zijn flauwekul,nu maak jij ze juist belangrijker dan ze zijn.
En jou waarheid is niet per definitie die van een ander.
En zeker geen oplossing bij dergelijke problemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is uw mening. Mijn mening is een beproefde mening ,die al eeuwen standhoud,en is ook deze van vele miljoenen mensen,die het beste met elkaar voor hebben ,welke je kan vertrouwen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat leest als 'reclame' maken voor een 'artikel' die een ander misschien helemaal niet aanspreekt.. is het 'significant' bewezen? ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zal het best goed bedoelen aimeeTJE,maar je helpt mensen nu eenmaal niet door ze met bijbelteksten om de oren te slaan.Daar is echt nog nooit iemand beter van geworden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Welkom38 ,dat zal minimouse wel uitmaken. @Laurena, ik ben er mee geholpen.En ik doe aan anderen wat ik graag heb dat ze aan mij doen.
Voor mij is het geen flauwekul ,maar superieure wijsheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerlijk gezegd geloof ik niet in God, maar bedankt in ieder geval, aimee, dat je me wil helpen. Dat waardeer ik.