Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Kan Antidepressiva na een aantal jaar wel werken?

Ik heb al verschillende antidepressiva geprobeert maar ze helpen niet. Kan het zo zijn dat als ik nu weer 1 probeer (die ik al gehad heb) na een aatal jaar wel aanslaat?

Toegevoegd na 6 uur:
Ik heb al jarenlang last van depressieve episodes, misschien een dysthyme stoornis. Ik heb de medicatie altijd volgens de boekjes gebruikt.

Weet jij het antwoord?

/2500

Dat is niet uitgesloten. Als er iets bij jou zelf (houding) is veranderd zou het kunnen.

Bij sommige vormen van depressie slaan antidepressiva niet aan. Het kan zijn dat therapie, in die gevallen, wel verlichting geeft. Pillen kunnen na verloop van tijd zijn werking verliezen. Overschakelen naar een ander middel kan dan een oplossing zijn. Na verloop van tijd kan de ongevoeligheid voor een bepaalde pil weer afnemen omdat de stof die door die pil in je lichaam komt wegebt. Na een aantal jaren kan dit middel dus weer werkzaam worden. De tip om niet te snel over te stappen naar een ander middel is waardevol. Antidepressiva hebben vaak een lange gewenningsperiode nodig. Enkele maanden is daarbij niet vreemd.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100