Wat is de betekenis van een bipolaire stoornis?

Ik vind het lastig om een bipolaire stoornis te definiëren. Het is niet hetzelfde als schizofrenie, maar beiden kenmerken zich wel door stoornissen. Waarin verschillen de symptomen van een bipolaire stoornis met die van schizofrenie en welke behandeling en medicatie horen daarbij?

3 jaar geleden
in: Psyche
1.3K

Het beste antwoord

Bij een bipolaire stoornis is er sprake van hevige stemmingswisselingen, van extreem manisc tot extreem depressief. De behandeling is meestal met medicijnen die de stemmign stabiliseren, vroeger vooral lithium(carbonaat), tegenwoordig zijn er ook andere middelen beschikbaar als lamotrigine, valproïnezuur en carbamazepine.
Het grote verschil met schizofrenie is, dat er bij schizofrenie sprake is van psychoses/wanen en hallucinaties, van een verstoord contact met de werkelijkheid.
Extreem gesimplificeerd: iemand die manisch depressief is, weet heel goed wat er om hem heen gebeurd - hij reageert er alleen te sterk op. Iemand met schizofrenie daarentegen reageert op stemmen in zijn hoofd en andere dingen die er niet zijn.