Mijn broertje is erg depressief. Wat kan ik nog doen? (zie info)

Mijn broertje (18) is erg depressief. Hij is in het laatste jaar van havo redeloos gestopt met school. En hij wil zins dien niks meer doen. Hij slaapt tot 4 uur in de middag. En zit tot in de ochtend achter de computer. Hij verwaarloosd zichzelf.. hij wast zich niet meer.. en loopt\slaapt al maanden in de zelfde kleren. En heeft inmiddels een dikke baard. Al zijn vrienden heeft die afgesnauwd. Die komen niet meer langs. Hij verzet zich tegen alles en iedereen. En zeikt iedereen tot de grond toe af. Hij beweerd dat er niks met hem aan de hand is als je met hem in gesprek gaat. (terwijl die wel af en toe uitspraken heeft.. ach ik pleeg toch een keer zelfmoord). Mijn moeder kon het niet meer aan.. nadat hij de zoveelste maatschappelijk werker de deur uit heeft getrapt. Nu woont hij zins een half jaar bij mijn vader. En het word met de dag slechter. Hij gaat/wil niet eens meer naar buiten. Nu heeft mijn vader ook een maatschappelijk werker ingeschakeld. Alleen elke keer als er een gesprek plaats moet vinden loopt hij weg. Dit kan gewoon niet langer zo.. Voor zijn eigen gezondheid. Maar ook die van mijn ouders. Ik heb zelf van alles geprobeerd. Maar ik krijg niks uit hem. Hij wil niet eens iets leuks doen. En als ik langs kom doet hij net alsof het hem niks interesseert of ik er ben. En als ik zeg ik geef om jou.. Zegt hij.. Jij geeft niet om mij dat doet niemand. En er is geen tegenspraak mogelijk als hij dat zegt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
3.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een vervelende situatie voor jou, begrijpelijk. Maar het zal van zijn kant moeten komen hulp te accepteren en als hij de maatschappelijk werkers de deur uitschopt en alle hulp weigert kan je helaas weinig. Zorg er minimaal voor dat je zelf je leven blijft leven en hier niet ook aan onderdoor gaat. Je ouders zijn 1 zoon al helemaal kwijtgeraakt, zorg dat jij bij ze blijft, dat jij de dochter blijft die ze hebben gemaakt en opgevoed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat erg! maar zoek hulp van gespecialiseerde instellingen en geen maatschappelijk werkers! bel de huisarts en vraag naar het crissisteam of verwijzing naar het ggz
jullie zijn op het punt dat het klaar is met praten en er actie moet worden ondernomen. hij maakt duidelijk zichzelf en twee gezinnen kapot en ik denk dat daar niemand op zit te wachten! dus huisarts bellen ! actie en als ie niet goedschiks wil dan maar kwaadschiks! als ie op een kwade dag echt iets doed heeft iedereen spijt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
pffft DOET! sorry..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist andere hulp zoeken, snap niet dat de maatschappelijk werker dit niet heeft geregeld.
Begin evt bij de huisarts, maar je kan ook rechtstreeks naar het ggz voor advies.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn tig gesprekken geweest met de huisarts. En de maatschappelijk werkers zijn ook van een professionele instelling. Maar hun zeggen.. Als hij niet wil praten of mee wil werken kunnen wij niks doen. En hij liegt ook tegen hun. En zegt dat hij nergens last van heeft. Ze hebben vandaag gezegd tegen mijn vader dat hij zijn computer de deur uit moet schoppen achter zijn rug om. En mijn vader moet hem hard aanspreken. en harde regels stellen. Maar persoonlijk denk ik dat dit averechts gaat werken bij hem. En er juist nog meer afstand komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@evelientje90 - mijn broertje is precies zo. Op 17de huis uit geschopt door mijn vader, en bij ons terecht gekomen. Hier 1 nacht gebleven want de lucht was niet te horden. Toen tijdelijk onderdak geboden bij een hotel en toen verplicht op zoek naar baan. Geen pc, geen xbox, geen tv. Opstandig en onbeschoft? Zeker! Maar hij heeft nu wel een baantje, eigen geld en een vriendin. (22jr)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Snap niet dat er maatschappelijk werkers inschakelt zijn voor iemand die zwaar depressief is, voor zo iemand is psychologische hulp nodig.Hoe gespecialiseert ook, een maatschappelijkwerker is geen psycholoog of psychiater.
Maar ook die kunnen zonder medewerking van je broer niets zolang hij geen gevaar is voor zichzelf of de omgeving. Dus in hoeverre zijn zijn opmerkingen over de zelfmoord gemeend?
Je kan altijd, eventueel via de huisarts, contact opnemen met de crisis dienst van het GGZ. Wat die kunnen is, uitzoeken wat er is met je broer, heeft hij werkelijk de intentie tot zelfmoord dan kan hij opgenomen worden, heeft hij een depressie kan hij medicijnen krijgen via een psychiater.Behalve andere hulpverlening is het moeilijk advies te geven.
Misschien is hard aanpakken wel een oplossing, maar aan de andere kant, iemand die zwaar depressief is help je daar niet mee.
Wat misschien nog een idee is, iemand waar hij een goede band mee heeft maar net iets verder van hem af staat als jij en je ouders eens met hem laten praten, denk aan opa of oma, een goede kennis of de buurman. Soms kan zo'n gesprek iemands ogen openen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jaarlijks hebben 800,000 mensen last van deze depressie, Unipolaire depressie. Het is goed te behandelen, maar je moet wel naar de huisarts hiervoor. Het kan het beste met therapie, slaapdeprivatie, of alternatieve geneeswijze
Naar een psycholoog is geen optie , dit helpt niet en zeker geen maatschappelijk werker, (ik noem het patenten) over problemen praten wat er dan ook aan de hand is, maakt het alleen maar erger. De GGZ is ook geen optie, ik hielp een meisje van toen 20 jr. die best lang bij de GGz gelopen heeft, maar zonder resultaat .Als ze daar vandaan kwam "was ook alleen maar praten" was ze nog erger als toen ze er heen ging. Dan zei ze tegen me, ik wil dat gezeur niet meer,(dat ervaarde zij zo) ik schiet hier niets mee op. Kijk het beste is als hij een beetje mee wil werken ,maar dat is niet zo lees ik uit jou verhaal. Ik zeg niet dat ze niet goed zijn daar , maar mensen zoals je broer in een depressie zit , kun je hier helemaal niet tegen
Ik begrijpt dat jij hier erg mee zit, maar dit moet jou moeder en vader samen oplossen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@pijn Het GGZ heeft meer behandelingen dan alleen maar praten. Praten alleen zal idd niet helpen, maar kan, ook bij een depressie, nuttig zijn, maar niet als behandeling op zich. Behandeling van een depressie is nogal afhankelijk van de persoon.
Vind het te kort door de bocht om de hele GGZ uit zicht te laten bij het zoeken naar een oplossing.
Mijn ervaringen bij het GGZ, zijn zowel positief als negatief. Maar dat is met hulpverlening niet vreemd natuurlijk.

Antwoorden (4)

Het is heel hard, maar jij kunt niets doen. Niet meer dan het aankaarten bij maatschappelijk werk, en dat is al gebeurd.
Het is heel erg om te zien wat er met je broer gebeurt, maar hoe het ook gaat lopen, of als het niet gaat lopen: het is nooit jouw schuld.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is idd nooit jou schuld!
Hoe moeilijk probeer toch iets te doen, probeerde hem te praten, blijf volhouden anders neem je je het zelf altijd kwalijk als het toch fout gaat. Natuurlijk met praten lukt het jouw vermoedelijk niet maar misschien lukt het je (misschien met anderen ) wel hem in contact te brengen met professionele hulpverleners. En eh: pyscholoog lijkt me beter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien is de juiste aanpak dat je hem gewoon positieve aandacht geeft en er niet over praat. Je bent er dus dan wel voor hem. Hij is het waarschijnlijk zat dat mensen er over hebben. Pas er over praten wanneer hij er zelf over begint. Laat hem maar je uitschelden en weet dat hij het niet meent. Hij wilt nu zien wie hem wel en wie hem niet in de steek laat. Ik heb dit zelf ook meegemaakt namelijk (ik ben ook heel erg depressief)

Als hij bijv. aan het gamen is vraag hoe hij dat doet, of ie je het wil leren, wees positief geïnteresseerd en blijf quality tijd aan hem geven.

Zegt ie dat het hem niet interesseert dat jij er bent zeg je na ja dat is dan maar zo, maar ik blijf alsnog... Een soort van bord voor je hoofd houden.
Maar zorg er echt voor dat jij er niet aan onderdoor gaat.
Blijf met je beide benen op de grond staan. Het zal heel zwaar worden. Maar hij is het nodig dat jij zijn verwachting doorbreekt.Niemand wil alleen zijn maar onbewust is hij bezig met kijken wie er wel voor hem blijven. Desnoods zit je in de kamer bij hem en zeg je niks... Ga je een boek lezen en blijf je waar hij is. Volg je hem waar hij is en zegt niks. En als hij vraagt waarom jij dat doet zeg je dat je bij hem wilt zijn al is het wel of niet gezellig...

Toegevoegd na 4 minuten:
Als je deze dingen probeert dan heb je er nooit spijt van dat jij niks hebt gedaan. Je bent een dappere meid dat je dit op je wilt nemen. Maar als er wat gebeurd is dit niet jouw schuld. Wees voorzichtig met je zelf... Als je het echt niet meer aan kan moet je er ook mee stoppen. Je kan niet er altijd voor hem zijn.

Wat misschien ook wel goed is, is om zelf iemand in de hand te nemen als maatschappelijk werker, die jou begeleid. Die jou tips en dingen geeft om met hem te doen waardoor hij misschien geholpen kan worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij heeft rust nodig... een hutje in het bos, ff helemaal weg. helemaal niets hoeven, helemaal geen mensen dioe willen "helpen", geen papierzooi, geen dingen die moeten. Hij wil geen hulp. Hij wil tot zichzelf komen. geef hem alleen hulp als hij erom vraagt. Er is nogal wat gaande in de wereld momenteel. het zou misschien weleens kunnen dat hij dat zich heel erg aantrekt omdat hij daar erg gevoelig voor is? heb je hem weleens gevraagd waarom hij zich zo voelt? Mocht hij open staan voor vragen stel dan eens open vragen... Maar ook niet teveel. Maar beste is hem zoveel mogelijk met rust te laten nu. Als hij goed opgevangen zou worden zou ik een opname aanraden maar momenteel zou ik dat ten zeerste afraden, zou dat in zijn geval waarschijnlijhk averechts werken. Een vakantie in zijn uppie is een beter idee... eentje waar ie een week voor zichzelf moet zorgen en het liefst nog een zonder zomputer.