Hoewel ik en psychiatrische test heb gehad waaruit geen persoonlijkheidsstoornis komt, kan ik i.v.m. angsten niet of nauwelijks functioneren.

Ik ben een vrouw van 49-jarige leeftijd en heb een verleden van geestelijke mishandeling en emotionele verwaarlozing achter de rug. Ik heb hiervoor diverse therapieën gevolgd, maar op de een of andere manier komen bepaalde problemen steeds weer aan de orde.
Ik ben erg sociaal en ben graag onder de mensen, maar ben altijd op mijn hoede. Als men te dichtbij komt, word ik bang. Ik ben altijd bang dat ik niet goed genoeg ben. Ik heb al 26 jaar een lieve partner en 2 lieve vrienden maar laat andere mensen bijna niet toe en onderneem veel alleen. Contact met collega's gaat ogenschijnlijk goed, maar kost me veel moeite, terwijl iedereen mij zo sponaan vindt.
Ik ben niet impulsief, agressief, asociaal of extreem afhankelijk. Wel heb ik een erg laag zelfbeeld. Wat is er in godsnaam met mij aan de hand?
Als ik mensen tegenkom die mij aan mijn moeder doen denken, raak ik volkomen in paniek en krijg huilbuien. Iemand enig idee?
Alvast bedankt voor jullie reacties.

Angela.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pffffffff........... Heb je geen enkele diagnose gehad? Ook geen PTSS?????
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sowieso veel sterkte gewenst met het probleem. Wat ik me alleen afvraag is waar jij de link legt met persoonlijkheidsstoornissen? Persoonlijk zie ik (niet gehinderd door enige vakkennis) eerder een verband met fobieën, angststoornissen, misschien zelfs PTSS zoals WendyH hierboven zegt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De link met een persoonlijkheidsstoornis is gesteld door een psycholoog die mij destijds heeft gehertraumatiseerd. Ze herhaalde het gedrag van mijn moeder en schreeuwde zelfs tegen me en stuurde me uiteindelijk weg zonder doorverwijzing. Mijn ARBO-arts heeft een klacht ingediend en uiteindelijk is deze psycholoog ontslagen. Ik gedroeg me in die periode wel vreemd. Ik was door de gelijkenis met mijn moeder doodsbang voor haar. Door mijn verwarde gedrag en heftige reacties dacht ze aan een persoonlijkheidsstoornis. De psychiatrische test heeft het tegendeel uitgewezen. Wel werd de aanwezigheid van trauma's vermeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik hoop in ieder geval dat je er weer bovenop komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel erg bedankt voor jullie reacties. Ik ga het morgen nogmaals met mijn psycholoog bespreken hoop snel over te kunnen gaan op EMDR.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lieve mensen, Ik ben vandaag bij mijn psycholoog geweest en ook zij kan er de vinger niet op leggen wat er aan de hand is. Volgens haar is er wel sprake van een intimiteitstoornis en parentificatie.

Antwoorden (7)

Ik ben een stuk jonger, maar herken me er zeker in! Heb bij denk ik iedereen en alles gelopen, maar er is altijd iets over gebleven wat nooit 'opgelost' is. Ik denk dat er ook altijd iets overblijft wat nooit verdwijnt (spreek ik uit eigen ervaring) of vrede mee krijgt, maar ik denk dat we zelf moeten leren er mee om te gaan. Wat ik heb geleerd is dat we gelukkig met ons zelf moeten zijn en je zegt maar 2 echte vrienden te hebben ik had er heel veel en heb er maar 1 overgehouden dus veel vrienden hebben is lang niet alles. Wat ik denk ik wil zeggen en denk ook nogmaals weer tegen me zelf is dat we er mee moeten leren leven en er leren mee om te gaan.
Weet niet of je der wat aan hebt, maar voelde goed om het op te schrijven.

Groetjes Astrid
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Begrijp ik hieruit dat het met je moeder te maken heeft?

Dit lijkt namelijk erg op een posttraumatisch stress syndroom.

Als therapieën niet werken wordt het tijd dat je het zelf gaat oplossen. Het kan werken door degene op te zoeken die verantwoordelijk is voor jouw probleem. Je gevoelens te uiten en de persoon in kwestie te vergeven.

Jij refereert waarschijnlijk te veel aan het verleden waardoor je je heden laat verpesten. Vergeef iedereen en alles, maar vooral ook jezelf. Zet een punt achter de dingen die gebeurd zijn en ga met een schone lei verder. Leef en beleef het nu!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je komt over als iemand die behoorlijk getraumatiseerd is. En dat is waarschijnlijk ook niet zo verwonderlijk als je veel akeligs hebt meegemaakt in je jeugd. Het lijkt wel een beetje op PTSS (posttraumatisch stress stoornis). Helemaal omdat je beschrijft dat je in paniek raakt als je mensen tegenkomt die je aan je moeder doet denken.

Je zegt dat je al allerlei therapieen hebt gevolgd. Je omschrijft verder niet welke therapieen dat waren. Ben je al eens bij een psychiater geweest? Het is misschien een rigoureuze stap, maar je zou kunnen overwegen om medicatie te vragen. Die halen de scherpe kantjes van de angst weg en zouden je kunnen helpen om in combinatie met gedragstherapie je leven weer wat aangenamer te maken.

Ik denk zelf dat een cognitieve gedragstherapie wellicht goed voor jou zou kunnen werken. Maar nogmaals, ik weet niet wat je al gevolgd hebt en dat is vanaf een afstand ook moeilijk te beoordelen. Je moet vooral doen wat goed bij je past.

Sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel mensen denken dat een psycholoog/psychiater problemen van mensen kunnen oplossen, en dat men er daarna geen last meer van heeft, maar dit is niet waar.
Ten eerste is het hun taak om men in te laten zien wat hun problemen zijn, en hoe ze hier mee om kunnen gaan. Denk dus niet dat je na een paar testresultaten er van af bent.

Uit je verhaal merk ik op dat je veel spanning/angst ervaart wanneer het gaat om sociaal contact of wanneer je je onder mensen bevindt. Denk niet dat dit abnormaal is, gezien je verleden, want dat is het totaal niet. Ook zeg je zelf dat je een laag zelfbeeld hebt, wat ervoor kan zorgen dat je zo af en toe niet lekker in je vel zit.

Wat ik als eerstejaars Psychologiestudent als advies mee kan geven is het volgende:
-Een laag zelfbeeld zorgt voor angst, depressies en een negatief beeld van jezelf. Probeer bepaalde doelen voor jezelf te zetten, en hier aan te voldoen. Want, hoe dichter jij met je zelfbeeld tot het actuele beeld zit, des te beter jij je zal voelen.
-Probeer stapsgewijs sociaal contact te leggen met anderen. Een gesloten houding richting anderen is niet per se slecht, maar probeer je steeds meer open te stellen. Als je klein begint, zal je zien dat je steeds
minder angst zal ervaren bij anderen in de buurt. (de angst zal dan stapsgewijs afnemen.)

Als laatste wil ik er even bij vermelden dat ik zo goed
mogelijk advies heb proberen te geven. Ik ben 19 jaar, eerstejaars Psychologiestudent en heb over dit onderwerp al enige studie gehad. Maar ik ben geen Psycholoog (althans nog niet..) en dus kan ik niet garanderen dat dit werkt. Ik snap hoe moeilijk je het hebt, en ik hoop dat ik iets heb kunnen bijdragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed van je Robin, die laatste alinea!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo Robin, Ik hoorde vandaag dat ik inderdaad veel trauma's heb en verder had mijn therapeut het over een intemitietstoornis en parentificatie. Weet je daar ook eits van?
Het klinkt als een Post Traumatische Stress Stoornis. Zelf lijdt ik ook aan PTSS en ben al 10 jaar onder behandeling bij een gespecialiseerd trauma centrum. Ik zal nooit meer volledig kunnen functioneren. In combinatie met mijn persoonlijkheidstructuur hebben de trauma's teveel kapot gemaakt. Waarschijnlijk hebben zich ook veranderingen in mijn hersenstructuur voorgedaan, waardoor ik getriggerd blijf worden, terwijl ik rationeel alles wel op een rij heb. Ik kan echter al 100x beter functioneren dan in het begin. Toen was ik supersuicidaal en angstig. Nu ben ik nog angstig maar kan ik thuis en in vertrouwde, voorspelbare omgeving weer functioneren.
Ga op zoek naar een gespecialiseerd traumacentrum. Echt, er zijn mogelijkheden om 'beter' te worden. En met 'beter' bedoel ik dat je leert beter te functioneren dan je nu doet. Nu dat je geneest en als volledig gezond mens de wereld tegemoet kan gaan. Ga aub niet naar coaches of counsellors, die weten vaak niet eens hoe erg PTSS is. Dat is een serieuze stoornis waar heel zorgvuldig mee dient te worden omgegaan. Sterkte!!
(google; traumacentra)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo Jamal, Ik weet inmiddels dat ik een intimiteitsstoornis heb en parentificatie. Toch heeft mijn therapeut het steeds over trauma's. Ongeveer 3 jaar geleden ben ik dusdanig getriggerd dat mijn trauma's me overspoelden.
(hertraumatisering) Ik ben toen behoorlijk verward geweest en had zelfs last van depersonalisatie. Hoort dat ook bij PTSS? Ik vond het doodeng en heb nog nooit zo veel emoties tegelijk gevoeld. Is dat herkenbaar? Ik dacht echt dat ik gek werd van angst.
Angela, ik kan me voorstellen, dat het je duizelt voor je ogen door de hoeveelheid verschillende ideeen en adviezen. Je bent niet alleen hierin, dat is duidelijk!
Je hebt therapieen gevolgd schrijf je, maar niet welke, en ik lees hieruit ook, dat je nu geen therapie meer volgt?
Zo niet: blijf er niet alleen mee rondlopen maar zoek hulp. Dat ben je waard!!
Naast alle andere ideeen heb ik er nog 1 voor je: EMDR.

http://www.emdr.nl

Mischien heb je er iets aan. Het is momenteel een hype: mocht je besluiten dat dit iets voor je is: consulteer een therapeut van bovengenoemde vereniging en laat je doorverwijzen door de huisarts.
Ik wens je enorm veel sterkte en succes!!

Toegevoegd na 1 uur:
Ik heb je reactie onder je vraag geleden en bij het antwoord van Loenie....pffffffff..... je hebt wel enorm veel pech gehad zeg.... zacht uitgedrukt....
Maar je hebt nu dus 2 maanden therapie van een therapeut die je vertrouwt en misschien ga je, als je sterker bent, EMDR doen. Hartstikke fijn allemaal!!!

Je kunt alvast op de site kijken die ik noem, dan weet je wat er gebeurt tijdens een sessie, wat de bedoeling is en er zijn ook video's te zien.
Ik hoop, dat je therapeut je een goede diagnose geeft waar je verder mee kunt.

Toegevoegd na 1 uur:
#geleden# = gelezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo Wendy, Bedankt voor je advies. Ik heb even op de site gekeken en mijn therapeut staat daar ook geregistreerd. Na mijn vorige therapeut ben ik nogal achterdochtig geworden. Zij deed bv. ook EMDR (niet bij mij) maar staat niet geregistreerd. Ik wil wel iemand die weet waar ze mee bezig is. Het is ook goed te weten wat het precies
inhoudt en wat ik kan verwachten.
Ik houd jullie op de hoogte. Angela.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hai, Super, dat je therapeut geregistreerd is!!! Dat geeft toch een extra prettig gevoel!
Ja, logisch dat je achterdochtig bent; dat KAN ook bijna niet anders na je ervaringen. Te gek voor woorden allemaal!!!!!
Ik las, dat je morgen weer een sessie hebt: heeeeeeeel veel succes en sterkte!
Hartstikke leuk als je me (ons) op de hoogte houdt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi Wendy, Ik heb vandaag een geweldige sessie gehad. Mijn psycholoog weet nog steeds niet wat er precies is en kan ook geen diagnose stellen. Wel benoemt ze trauma's en volgens haar heb ik een intimiteitstoornis en last van parentificatie. Ik heb even op Internet gekeken en het voelt echt als thuiskomen. Zo herkenbaar. EMDR is nog steeds te heftig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Angela, wat GEWELDIG!!!!!!
Ik las elders, dat je ook heel veel vertrouwen hebt in haar. Dat is al een enorm goed uitgangspunt, zeker gezien je verleden. Knap dat je dat kunt!!!
Ik heb ook effies gegoogled en las, dat therapie goed kan werken. Hartstikke fijn voor je allemaal.
EMDR is zeker zwaar, eerst rustig jezelf opbouwen. Komt allemaal wel en misschien heb je het ook helemaal niet nodig in de toekomst.
Ben heel blij voor je!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je. Wat ontzettend lief.
Je psychologische test is zoals ik uit je reactie lees echt niet goed gegaan. Ik zou dan ook niet veel waarde hechten aan het resultaat van die test.
Is het een idee om ergens anders opnieuw een psychologische test te maken zodat je in ieder geval dan een duidelijker beeld krijgt op welke onderdelen je hulp nodig zou kunnen hebben.
Dat is aan de hand van zo`n test, mits goed uitgevoerd, makkelijker te bepalen.
Je hebt dan meer zicht op wat nou echt de grootste problemen zijn en je kunt dan gericht kijken naar welke hulp je nodig hebt om deze problemen om te lossen.