Hoe verbeter je je zelfvertrouwen?

In tegenstelling tot de meeste mensen heb ik maar weinig zelfvertrouwen. Omdat ik bang ben voor conflicten cijfer ik mezelf steeds weg. Mensen lopen letterlijk over me heen, botsen tegen me op. Op de fiets rijden ze tegen me aan terwijl ik voorrang heb. Hoe kan ik mijn uitstraling veranderen zodat dit soort dingen niet meer gebeuren? Ik zit recht op op de fiets ik loop rechtop kijk met een open blik om me heen. Wat kan ik nog meer doen?

5 jaar geleden
in: Psyche
1.7K
paulus811
5 jaar geleden
Het is lastig om voor een ander te bedenken wat kan helpen tegen een tekort aan zelfvertrouwen, maar heb je er al eens aan gedacht om op een vechtsport te gaan? Sporten is sowieso goed en dat helpt om zelfvertrouwen te kweken. Overigens denk je dat 'de meeste mensen' blaken van het zelfvertrouwen, maar iedereen heeft wel zijn of haar zwakke punten. Probeer om niet in dit jezelf aangeprate probleem te zwelgen.
fremar
5 jaar geleden
https://sochicken.nl/zelfvertrouwen-vergroten
Ritsuka
5 jaar geleden
"In tegenstelling tot de meeste mensen heb ik maar weinig zelfvertrouwen"
Dit klopt niet, bijna iedereen is onzeker. Veel mensen doen alsof.

Antwoorden (2)

Met het volgen van een assertiviteitscursus kan je veel bereiken. Probeer er een te vinden met veel praktijkoefeningen. Dat lijkt mij voor jou het beste.
...
Waarschijnlijk kan je huisarts je adviseren over de keuze van een geschikte cursus of training.
Toegevoegd op 24 november 2018 16:44: tekst
5 jaar geleden
Zonnebloem1977
5 jaar geleden
Dank voor jullie reacties. Heb ik nog een vraag. Hoe voelt het om zelfvertrouwen te brengen. Voel je je vrolijker, energieker? Ik kan me hier echt moeilijk een voorstelling van maken. Komen mensen ook sneller naar je toe voor een praatje? Hoe voelt dat?
Antoni
5 jaar geleden
Ik vermoed dat de meeste mensen die zelfverzekerd zijn die toestand van hen als normaal ervaren. Waarschijnlijk kunnen zij zich moeilijk een voorstelling maken van hoe mensen zich voelen met weinig zelfvertrouwen.
Zelfvertrouwen ... Het belangrijkste misverstand is misschien wel dat je het niet kunt leren: je wordt ermee geboren of niet. Gelukkig is dat niet waar.
-----
De meeste mensen verhullen hun gebrek aan zelfvertrouwen. Wanneer zij er last van ondervinden, iets willen doen of in hun jeugd door ouders gestimuleerd worden kan dit op verschillende manieren.

Geef een kind een goede basis door het continu de hemel in te prijzen : je kùnt het en prima, wat ben jij goed!
en/of
Laat een kind een teamsport beoefenen -team work-
en vrijwilligerswerk doen, onbetaald dus, dat verantwoordelijkheidsgevoel vergroot.
-----
Volwassenen
Paar opties : ga sporten, kies iets wat je leuk vindt, dan houd je het langer vol. Echter bv badminton is leuk, meer niet. Beter is een vechtsport , nee , een verdedigingssport als karate of judo. Hier leer je hoe iemand af te weren door bepaalde handelingen die niet aanvallend zijn. Nee, juist verdedigend. Je kunt daarmee sterker worden, fysiek, maar ook mentaal.
-----
Ervaring leert dat een sport als deze werkt, maar je kunt natuurlijk ook beginnen tips als in de bron te volgen zoals

#Ken je eigen kernwaarden
#Besluit niet zelf te hoeven veranderen, maar je context
...Einstein zei ooit: "Als je een vis afrekent op zijn vermogen om een boom in te klimmen, zal de vis zijn hele leven denken dat hij stom is," ... en toch is dat precies wat we vaak met onszelf doen. We zetten onszelf in een situatie (bijvoorbeeld een baan, of een relatie, of een vereniging) waarvan we denken dat het zo hoort, of dat het van ons wordt verwacht. Zelfs als we ons daar helemaal niet thuis voelen.
# Kies een grotere missie buiten jezelf
#Vertel jezelf een verhaal waar je wat aan hebt
#Doe het gewoon
...De beste tip is de laatste. Als je maar met één advies over zelfvertrouwen aan de slag gaat, neem dan deze: doe het gewoon. Wacht niet tot je voldoende zelfvertrouwen hebt voordat je gaat beginnen, want misschien begin je dan nooit. Het doet er simpelweg niet toe of je denkt dat je het kunt. Doe het eerst en zie dan verder.

...Echte moed is de bereidheid om bang te zijn - en het dan tóch te doen. De trots die je dan voelt, leidt tot een veel dieper zelfvertrouwen dan je ooit op een andere manier krijgt.
Succes!
---
Vergeet ik de assertiviteitstraining die veel kan doen.
Assertiviteit : in staat zijn om op een rustige en zelfverzekerde wijze voor jezelf op te komen en daarbij de ander in zijn waarde te laten en niet nodeloos te kwetsen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Zonnebloem1977
5 jaar geleden
Dank je Jodokus52 voor je tips. Hier ga ik zeker mee aan de slag. Wat ik me af vraag: kan het zo zijn dat mensen die hun gebrek aan zelfvertrouwen verhullen dit direct bij mij herkennen en hierdoor zich meer dominant gaan opstellen tegen over mij?
Daarnaast vraag ik me af: 2 mensen lopen recht op met zelfverzekerde tred op straat. Allebei kijken ze met een open blik rond. Er is een verschil: de een heeft meer zelfvertrouwen dan de ander. Kun je dat zien? Zo ja waar aan? Kun je duidelijk zien dat degene met minder zelfvertrouwen meer "acteert" dan de ander?