Een psychose is een toestand waarbij door verstoring van de waarneming het denken of het gedrag het contact met de omringende werkelijkheid (ten dele) verloren gaat. Wanneer de waarneming verstoord is, is iets dat waargenomen wordt niet perse waarheid.

Met psychotisch gedrag wordt onbegrijpelijk, vreemd gedrag bedoeld. Bijvoorbeeld: alleen maar achteruit lopen; gedrag dat voor de betrokkene een betekenis lijkt te hebben die de andere mensen ontgaat.

Kortdurende psychotische momenten kunnen optreden onder invloed van hevige stress. Maar iemand met een psychotische persoonlijkheidsstructuur is heel kwetsbaar. Ook wanneer er geen psychotische symptomen zijn kan bij zo'n persoon sprake zijn van ongewone overtuigingen, waarnemingen, ervaringen en gedragingen die het dagelijks persoonlijke en sociale functioneren beperken.
Amadea