Kun je een negatief lichaamsbeeld van jezelf hebben dat klopt?

Je hoort wel 's dat mensen een verkeerd/negatief beeld van hun lichaam hebben, terwijl ze er "goed/normaal" uitzien. Waarom zien ze zichzelf niet zoals anderen diegene zien?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1.6K

Antwoorden (8)

Ooit las ik daar iets over, dat we ons eigen lichaam een (aantal) centimeter langer of groter zien dan wanneer een ander naar ons lichaam kijkt. Weet niet meer precies hoe het zag, maar je hersenen kunnen delen van je lichaam 'dikker' maken dan ze werkelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt geen negatief lichaamsbeeld hebben dat klopt. Dan is het namelijk niet negatief, maar realistisch.
Een van de klassieke voorbeelden van een negatief/verstoord lichaamsbeeld, treedt op bij anorexia. Zelfs als iemand met anorexia al broodmager is, blijft z/hij zichzelf ervaren en zijn/haar lichaam zien als 'veel te dik'.
Waarom dat zo is, is niet helemaal duidelijk - ergens gaat er iets mis met het verwerken van die lichaamsbeleving en die beelden van het lichaam, maar waar is nog de vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je zelfbeeld altijd afwijkend is dan het beeld dat anderen van je hebben.
Vooral onzekere mensen zullen zichzelf dikwijls negatiever zien dat ze in werkelijkheid zijn. Vaak geloven ze het niet als je zegt dat ze er goed uit zien. Zelfs een spiegel kan hen daar niet van overuigen.
Ze zien zichzelf anders door hun onzekerheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De mensen die je beschrijft leiden aan bdd. Body dismorphic disorder. Dit is een officiele psychische aandoening en valt onder de angststoornissen. Deze mensen zien er volkomen normaal uit, maar zelf zien ze dat anders en denken ze dat iedereen hen als lelijk ziet. Ze vergroten iets kleins. Daardoor zijn ze bang om afgewezen te worden en kunnen ze problemen krijgen in sociale contacten.
Er is goede behandeling voor.

Er bestaan ook wel mensen met een kloppend negatief zelfbeeld. Sommige mensen weten dat ze lelijk zijn, of mismaakt en voelen zich daar misschien klote onder. Voor andere mensen kan hun uiterlijk ook een probleem zijn, maar gelukkig zijn er ook mensen die naar t innerlijk kijken. En dan misschien de buitenkant niet eens meer zien...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
ik zag pas een programma twee vrouwen. De één had een enorn mismaakt gezicht met een vreemde huid, de ander was naar onze westerse maatstaven mooi. Ze vertelden elkaar over zichzelf.
De mooie vrouw was zichzelf steeds aan het "renoveren", vond steeds minpunten in haar gezicht. De mismaakte vrouw vond zichzelf goed zoals ze eruitzag, sterker, ze vond zichzelf mooi en zou geen plastische chirurgie willen... Dus andersom kan ook, en dat vond ik heel bijzonder om te zien want je zag dat de mismaakte vrouw het meende: een mooie rust in haar ogen. Ze zag met verdriet toe hoe de mooie vrouw alweer een operatie onderging om nog mooier te worden...
Ja dat kan als je jezelf bijvoorbeeld negatief vind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat kan zeker, ik persoonlijk kan daar jammer genoeg van mee spreken.
Ik denk dat het met complexen te maken heeft, voel ik zelf zo aan...
Mensen zeggen tegen mij: Je ziet er goed uit, maar in mijn achterhoofd denk ik, jaja dat zal wél...
Met negatief lichaamsbeeld heb je meer kans op een depressie...
Tevens speelt de media een belangrijke rol bij de vorming van een persoonlijk ideaalbeeld waarmee mensen zich (onbewust) vergelijken.
Tenslotte bepalen verschillen in opvoeding, ervaring en genen in belangrijke mate hoe je jezelf waardeert...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een negatief zelfbeeld beoordeel je "jezelf" als negatief; en je veroordeelt jezelf bijvoorbeeld op grond van gemaakte fouten; of op je lichaam wat niet zo is als je vindt dat het zou moeten zijn; of je opleiding die je niet genoeg vindt; of je carriere in je leven enz..

Wanneer je dit als gewoonte blijft doen, blijf je leven in een negatief zelfbeeld en hierdoor ook in een subtiele vaak onbewuste negativiteit.

Je hoofdvraag, is praktisch niet te beantwoorden. Op het moment dat jij namelijk een negatief zelfbeeld zou hebben, en een ander denkt nét zo over jou, kan die persoon natuurlijk je negatieve zelfbeeld conformeren.
Dat zal echter nooit iemand doen natuurlijk. (tenzij je niet spoort of je vind het leuk om andere mensen de grond in te stampen) dus laten we even uitgaan van de "normale" mens hier.

Wat nodig is, is te komen tot een helder inzicht in het ontstaan van het negatieve zelfbeeld, en tot het besef te komen dat men ook o.k. kan zijn compleet met al je gemaakte fouten en onveranderbare eigenschappen, of tekortkomingen.

Totale zelfaanvaarding is voor iedere mens een voorwaarde om vrij en onbevangen te kunnen genieten van zijn of haar leven.

Hier staan nog meer interessante weetjes;
http://www.mensinwereld.nl/Zelfbeeld__ego_en_negatief_zel/zelfbeeld__ego_en_negatief_zel.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is "goed/normaal" ? Veel mensen vergelijken zich zelf met mannequins en fotomodellen, en dan zien ze een negatief beeld. Wat ze zijn te klein, te groot, te dik, te mager, hebben pukkels, ... whatever.