Wat moet je doen als het je allemaal te veel wordt?

Ik ben een scholier op atheneum-niveau en naast school schrijf ik ook voor enkele websites en ben ik moderator op een paar kleine fora. Het dreigt nu allemaal een beetje te veel te worden en ik merk dat ik dan bijvoorbeeld niet aan een verplichting kan voldoen zonder lang door te werken achter de pc en veel stress te hebben. Ik wil wel graag doorgaan met mijn hobby, ik kan het gewoon niet opgeven... Wat kan ik doen als ik dreig te bezwijken onder de druk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche

Het beste antwoord

Prioriteiten stellen.
Wat wil je zeker blijven doen en waar kan je eventueel mee stoppen.

Ook kan je een tijdslimiet aangeven voor bepaalde zaken die je doet, dus niet langer dan 10 uur per week aan een bepaald forum werken bijvoorbeeld.

Je kan wel alles willen blijven doen, maar een dag heeft maar 24 uur waarvan je er toch echt 8 moet slapen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+

Andere antwoorden (12)

Burn out. Veel meer schade dan... Probeer part-time te werken of beter je tijd in te delen. Max x aantal uren per dag en niet meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef een paar dingen op, stop met de kleine fora's. Je moet van je 'hobbys' geen werk maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het beter is om toch een paar fora of websites af te zeggen. Doe bijv. de helft van wat je nu doet. Persoonlijk vind ik dat school wel voor gaat. Dan kun je wel nog steeds je hobby houden, maar het wel wat rustiger hebben, stel voor jezelf een grens en durf ook nee te zeggen. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kiezen of delen. Of je zorgt dat je minder taken hebt (dus laat enkele dingen tijdelijk vallen), of je werkt jezelf over de kop waarna je ook geen puf meer hebt voor die dingen en je school in de prut loopt.
Alles is leuk, maar alles kan teveel worden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
prioriteiten stellen.
Bekijk van alle websites en fora welke je echt leuk vndt om te doen, en de rest, helaas ..die mag n ander doen. Leer nee te zeggen, want ze zullen je natuurlijk zeggen dat ze niemand kunnen vinden die het zo goed kan als jij. Leuk voor je ego, maar slecht voor je stresspeil.
En pas ook op dat je niet weer ander werk aanneemt "omdat je nu toch tijd over hebt, nu je die dingen hebt laten schieten"
sterkte ermee
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Zo te lezen ben je een slim en actief persoon. Het enige dat je kan doen om niet aan de druk te bezwijken is wat taken verminderen. Jezelf coachen en feeling houden met je belastbaarheid kan je nu goed leren en daar heb je de rest van je leven wat aan.
Wanneer je burn-out raakt heeft dit vervelende consequenties voor je en het is de vraag of je daarna ooit weer op je oude nivo kan functioneren.

Dus kijk dus wat je leuk vindt en energie geeft maar overdrijf dat niet (niet overeten uit de snoeptrommel). Leer jezelf kennen in belastbaarheid en hou dit in balans. Hier ga je nog veel jaar plezier van hebben!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Fabian,
Het klinkt alsof je teveel hooi op je vork hebt nu. Het is ook nogal wat wat je allemaal doet naast je schoolwerk en wat je van jezelf verwacht. Ik weet ook niet of je erg perfectionistisch bent en ook nog eens van jezelf verwacht dat je het allemaal ook nog eens op hoog niveau en erg goed doet? Dat maakt het nog moeilijker mocht dat zo zijn. Je kunt jezelf enorm gaan uitputten als je zo doorgaat en dan kun je straks helemaal niks meer misschien omdat je er helemaal doorheen zit. De enige optie lijkt mij, is toch een aantal dingen te schrappen van je to-do lijstje. Zet al je taken onder elkaar op een rijtje en geef ze een cijfer wat betreft belangrijkheid. Dus heb je 6 dingen, van 1 tot 6 met school op 1 lijkt me. Daar streep je er bv 2 van weg. Dus geef je moderatorschap op van een forum bv, je kunt wel lid blijven daar natuurlijk. Ze snappen het echt wel hoor, als je het te druk hebt!!! Dus een tussenweg tussen school en hobby. Hobby moet geen must worden en zorgen dat je eraan onderdoor gaat, toch?! Het moet wel leuk blijven! Succes, ik hoop dat je er wat aan hebt en als je nog vragen, reacties hebt, kom maar op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wow, toen ik mn reactie ging schrijven, waren er nog 0 reacties ;P zie je hoe snel t gaat haha maarja iedereen zegt zo'n beetje hetzelfde dus zo te zien!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
reactie=antwoord
keuzes maken en prioriteiten stellen.

niet van alles naar niets gaan, maar laten vallen wat naast je opleiding de meeste tijd en energie vreet/kost

de kunst is om je niet schuldig te voelen, maar om voor jezelf te kiezen. even die super-human-cape aan de wilgen hangen en zorgen dat het voor jou ook leuk blijft.

succes!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"super-human-cape" hahahaha, leuk gevonden ;-)) +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hihi (beelddenken he)
die van mij hangt al even aan de wilgen en sterker nog... hij hangt beter dan dat ie te dragen is :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+, heel mooi antwoord
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je :)
Je bent misschien te perfect ... ? Moet het of mag het?
Niet teveel op de computer blijven plakken.
Gezond eten, beetje bewegen of sporten en regelmatig slapen en dan heb je terug energie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kiezen!

Je kan beter één ding perfect doen, dan vele dingen slecht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap wat je bedoelt. Maar zeg je soms wel nee tegen sommige dingen dat is misschien beter voor je. En ik heb van een vriendin gehoord schrijf het van je af. En als je het van je af hebt geschreven versnipper het en gooi het door het raam dan ben je er een beetje van af en dan voel je je een stuk beter. En als het echt te veel wordt stop met een paar dingen. Je bent nog een kind geniet van het leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Fabian,

fijn date je overal voor inzet maar bedenk wat het belangrijkste is voor je toekomst....je moderatietaken in ieder geval niet, hier verdien je helemaal niets mee terwijl je je er een groot deel van de dag voor inzet.

Door je opleiding met goed gevolg af te ronden wordt je uiteindelijk wel beloond met een mooie baan later waar je weer wel verdiend aan de tijd die je erin steekt.

Die uren die je gratis voor die sites werkt krijg je (behalve complimenten en respectjes) helemaal niets...zonde van je tijd die je beter aan je huiswerk en vrienden kan uitbesteden.

Misschien is genieten van andere dingen in real life wel ontspannender dan een online leven, dit verklaard misschien dat het je teveel wordt...teveel spanningen.

Stop met overbodige dingen en werk aan je toekomst.

Je toekomst/opleiding moet niet te lijden krijgen onder je overbodige hobby's op internet!