Wanneer is muggenangst een muggenfobie?

Mijn buurmeisje was hier gisteren, samen met haar vriendje. Ze zijn erg "netjes",op het maniakale af.
Nu vertelden ze dat ze nog een mug in hun slaapkamer hadden gehad, vreemd in dit seizoen toch? Haar vriend was helemaal beginnen flippen, kon niet slapen,deed het licht aan en had haar uit de slaap gehouden. "Ja" verweerde die vriend zich "maar ze steken ook altijd alleen maar mij. En (naam) lacht ermee, maar het prikt en doet pijn". Hij had inderdaad een beet van die mug (dat zei hij alleszins). Ik vroeg hem om deze eens te tonen, en dat zag er als een doodnormale muggenbeet uit. Helemaal niks bijzonders. En ik kan erover meespreken : mijn vriend heeft mierenzuurallergie en als die een mierenbeet krijgt heeft die grote etterende bulten.
Het buurmeisje zei dat haar vriend echt panisch werd bij de gedachte aan een mug, dat ze in de zomer bijna haar venster niet mocht open zetten of hij "krijgt" het omdat er dan wel eens muggen kunnen binnen komen (waarvan zij dan natuurlijk steeds de schuld krijgt), het meest romantische moment wordt helemaal vergald als er een mug in de kamer is etc.
Ik zei dat hij dan misschien voorzorgen kon nemen, zoals een muggenmachine of muggenmelk, maar mijn buurmeisje zei dat ze daar telkens zelf achter moest lopen, om een beetje rust te hebben, hijzelf deed het niet.
Volgens mij heeft die man een fobie voor muggen. Maar volgens mijn buurman is dat "gewoon reële angst voor die rotbeesten".
Is dit nu gewoon normale angst of fobie?

liveisgreat
12 jaar geleden
in: Psyche
7.2K

Het beste antwoord

Officieel spreken we van een fobie wanneer iemand een onredelijk en aanhoudende sterke angst heeft voor een welomschreven situatie of object, wanneer blootstelling eraan direct deze sterke angst oproept, wanneer iemand de situatie of prikkel mijdt, of confrontatie ermee met een intense angst doorstaat, én wanneer de angst of het vermijdingsgedrag iemand duidelijk beperken in het dagelijks functioneren, of aanzienlijk subjectief lijden veroorzaakt. En daarna moet nog uitgesloten worden dat het onderdeel is van een andere psychische stoornis.

In deze situatie is het meest lastige dat je buurman het irreële van zijn angst niet inziet. Dat is in de klinische praktijk namelijk een vereiste voor het stellen van de diagnose specifieke fobie. Bij jonge kinderen hoef je dit niet als een vereiste te zien, maar ik begrijp dat daar geen sprake van is. Maar feitelijk kunnen we hier natuurlijk niet vaststellen of hij het irreële van zijn angst inziet of niet, misschien zegt hij wel dat hij het reëel vindt omdat hij niet aan zijn omgeving wil toegeven dat hij een irreële angst heeft.

Er zou dus sprake kunnen zijn van een fobie in deze situatie, hoewel het lijden en de beperking in het dagelijks leven niet echt vast te stellen is. Wanneer iemand een irreële angst heeft en het veroorzaakt geen beperkingen of lijden, dan spreken we niet meer van een fobie, maar van een onredelijk sterke angst. De mate van de angst maakt daar geen verschil in, het gaat om de mate van lijden of beperkingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
liveisgreat
12 jaar geleden
hij vermijdt idd alle situaties waar er eventueel muggen kunnen zitten, bv. camping etc. En speurt angstvallig naar spotjes op het behang om te zien of het geen mug is.
Volgens hem is de angst echt niet onredelijk, vermits hij een muggenbeet als "lijden" ondervindt. Als ik echter hoor wat zijn "lijden" is denk ik : nou. Jeuk, prikken, wat branden... dat is toch bij iedereen zo? En kan prima verholpen worden door verzachtende middeltjes...?
Maar hij wordt bijna razend, zei mn buurvrouw, als hij een mug ziet...of vermoed dat er ergens muggen zouden kunnen zijn. Wat voor mij toch wat op een fobie wijst (ik zie dit ook bij vriendinnen met spinnenfobie, die paniek).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klinkt best extreem ja. Het zou goed een fobie kunnen zijn, maar dat is niet echt vast te stellen via deze weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toevoeging: een fobie is doorgaans prima te behandelen.
liveisgreat
12 jaar geleden
maar dan moet hij natuurlijk eerst beseffen dat het een probleem is. nu lijdt zijn relatie eronder, die vriendin is nu al bang voor als het opnieuw zomer komt. Temeer daar hij ook geen "zon" wil... (hij is bruingetint en wil er niet uitzien als een vreemdeling (!!!). wat toch ook wat een racistische ondertoon heeft als je het mij vraagt). En daar moet ze dan allemaal rekening mee houden, want anders wordt hij boos. Dus die man zal nooit hulp zoeken, hij heeft geen problemen het probleem ligt bij haar want door haar "onvoorzichtige houding" komen er muggen binnen en zij "begrijpt nu eenmaal niet"dat hij niet van zon houdt etc... Moeilijke kerel als je het mij vraagt, en zij is zo een mooie lieve vrouw, die zou toch wel iemand anders kunnen vinden...

Andere antwoorden (1)

Dit klinkt als overdreven angst.

Of je deze overdreven angst een fobie kunt noemen, hangt ervan af waar je de grens wilt leggen. Bij mijn weten is er geen harde scheidslijn tussen een zware angst en een fobie.

(Mijn persoonlijke mening is dat je van een fobie kunt spreken, aangezien het zijn leven en het leven van anderen erg beïnvloedt. Maar, zoals gezegd, ligt het er maar aan waar je de grens legt.)

Ik denk dat je het beste zijn angst kunt accepteren. Dat maakt het voor hem al een stuk minder strijd-achtig. En ja, hij heeft in zoverre gelijk dat het inderdaad strontvervelende rotbeesten zijn, die muggen - aan de andere kant, een muggenbult is wat lastig, maar meer dan een tikje hinderlijk is het niet.

Maar goed, ik denk dat een klamboe een goede oplossing zou zijn. Dan kan het raam gewoon open, hoef je niet de slaapkamer af te speuren naar muggen, en heb je geen rare bestrijdingsmiddelen nodig. Een goede en mooie klamboe staat ook nog eens heel romantisch.

Onder de klamboe kunnen vriend en vriendin dan weer heel gewoon slapen en/of romantische momenten beleven, zonder te worden gehinderd door vliegende zoembeesten.
Cryofiel
12 jaar geleden
liveisgreat
12 jaar geleden
okee, leuk idee. Ik doe mn buren een klamboe cadeau bij het eerstvolgende feestje, nuttig en mooi!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doe dan wel een klamboe die geimpregneerd is. Dat helpt veel beter dan een gewone klamboe. Als die namelijk een beetje scheef hangt komen er alsnog muggen binnen. Bij een geimpregneerde klamboe durven ze nauwelijks nog de kamer binnen.
--- Ik slaap al JAREN met vriendlief onder een klamboe. Ook in deze tijd van het jaar, want die krengen komen nog steeds binnen vliegen.
liveisgreat
12 jaar geleden
waar vind ik zo een geïmpregneerde klamboe? nog nooit over gehoord....Outdoor/survivalshop?
liveisgreat
12 jaar geleden
Nu bedenk ik me... de buurvrouw zei dat hij zelfs gek wordt als hij muggen aan de buitenkant van het raam ziet zitten. dat hij er ook anderzijds naar speurt...dus om te zien of er muggen tevergeefs willen binnnenkomen....
Dan zegt hij "ze willen binnen komen, zie...", en wordt er heel onrustig door . Ze krijgen sowieso een klamboe, maar ik hoop dat de rust dan ook echt terugkeert.