Komt wantrouwen altijd voort uit onzekerheid, of zijn er ook andere oorzaken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche

Het beste antwoord

Wantrouwen kan ook ontstaan als iemand lang en/of vaak onbetrouwbare mensen is tegengekomen. Als je bijvoorbeeld als kind al omgeven wordt door mensen die niet te vertrouwen zijn, zul je veel wantrouwender in het leven staan dan mensen die juist veel positieve ervaringen op dat punt hebben. Dan is hun wantrouwen dus gewoon een reactie op hun werkelijkheid.
Ik denk wel dat het omgekeerde geldt: het zou me niks verbazen als mensen die vaak teleurgesteld zijn in hun vertrouwen een stuk onzekerder zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee hoor, ook uit luisteren naar je intuïtie.
Soms heb je al bij de eerste kennismaking al het idee dat er iets niet klopt.