Is de linker-hersenhelft helemaal gezond bij autisme?

Ik heb in verschillende artikelen gelezen dat bij autisme de hersenen niet goed gerijpt zijn, en dat de rechter-hersenhelft duidelijk minder ontwikkeld is dan de linker. Dat kun je ook wel merken aan de dingen waar auti's moeite mee hebben. Maar nu is mijn vraag: heeft de linker-hersenhelft ook afwijkingen of is het alleen de rechter?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1.1K

Het beste antwoord

Nee, dat hoeft zeker niet. Een voorbeeld: Het is denkbaar dat bij sommige kinderen met autisme of PDD-NOS vooral de linkerhersenhelft minder actief is en dus als het ware overspoeld wordt met tal van waargenomen prikkels en, als een soort van zelfbescherming, sluit hij zich daarvoor als het ware (biochemisch) af en ontstaat de 'klassieke' PDD-NOS

Toegevoegd na 1 minuut:
PDD-NOS is een vorm van autisme.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja weet ik dat dat een vorm van autisme is, ik heb zelf ook PDD-NOS. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:-))