Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Hoe kun je je denken soms stop zetten?

Soms lukt het me niet om te stoppen met denken, dit kan zelfs overgaan in heel erg malen. Hoe kan je dit stop leren zetten?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja dat kan wel, maar voor de meeste mensen vereist dat wel behoorlijk wat oefening. Mediteren kun je leren. Het is heel heilzaam om regelmatig te mediteren, zelfs al doen je het iedere dag maar even. Je kan een eenvoudige meditatie doen om de geest te kalmeren en hem te bevrijden van het normale gekakel.... o.a. door de ademhaling bewust te volgen. Ga op je gemak zitten, rustige plek, zet telefoon en deurbel uit. Desnoods een kaarsje, om je te helpen concentreren. De eerste keer dat ik het deed had ik het gevoel voor gek te zitten, maar er was toch niemand die het zag…. Concentreren op iets. Volg je lichaam. Begin bij je grote teen en dan heel bewust ieder deeltje van je lichaam volgen en een beetje bewegen. Wat ik tegenwoordig doe: ademhaling volgen en iedere ademhaling tellen. Tot tien tellen. Niet verder dan tien, anders ga je gedachteloos tellen. Iedere gedachte mag even langs komen en is dan hup weer weg. Je moet wel een poos oefenen hoor. Nog een: Denk dat je Niels Holgersson bent en op de rug van een gans over bergen en rivieren vliegt.........geen geluid, alleen water en groen. Nog een: Denk dat je op een luchtbed ligt op een groot water. Je deint zachtjes. Voel de deining. Bronnen: maitreya.nl/programma-meditatie.htm

Ken je 'mindfulness'? Heel nuttig om je gedachten stop te zetten. Zijn heel veel boeken over te vinden en je kunt ook oefeningen downloaden.

Of, heel simpel gezegd, denk na bij wat je doet. Beweeg je vinger op en neer: 'ik beweeg mijn vinger omhoog, omlaag, omhoog, omlaag'. Ademhaling: 'Ik adem nu in. Welke spieren bewegen er? Waar gaan ze heen?'. Zo leid je jezelf af van waar je over nadacht, en na een paar minuten kun je het loslaten. Het werkt voor mij, misschien werkt het ook voor jou.

sporten of muziek maken of dansen helpt bij mij altijd erg goed. dan ben je alleen maar met de muziek bezig, of met sporten. op dat moment vergeet je alles om je heen even, alleen datgene waar je op dat moment mee bezig bent. werkt erg goed bij mij

Als het gaat over het denken op zich....hierover bestaat er een groot misverstand bij de "hoe-word-ik-zen"-fans. Het misverstand dat een mens hoort te leren stoppen met denken, om ooit uit te groeien tot iemand met een zekere mate van spirituele wijsheid. Dat maakt dat mensen die bv. beginnen met mediteren regelrecht tegen het "denken" gaan vechten. "Ik mag niet denken, oei ik denk wel, shit zeg waarom kan ik niet stoppen met denken. Ohm Ohm... waar zou Jan nou zitten? verdomme, ik denk weer" enz... Dat is natuurlijk het tegenovergestelde van een "zen"- toestand. Als je minder wil denken is een mogelijke weg - aanvaarden dat je denkt. je bent als mens nu eenmaal een denkend wezen. - je gedachten toelaten, maar zoals voorbijvliegende wolken. Je ziet ze, je accepteert ze, maar je doet er nu even niks mee. (dus als je denk "waar zou Jan nou zitten", registreer je gewoon "ah ik denk aan Jan" en je ontspant je erbij. En je doet er voor de rest helemaal niks mee; niet bedenken waar hij zit, je niet schuldig voelen over het denken enz...) - meditatie kan helpen, maar niet iedereen is hetzelfde. dus niet voor iedereen is meditatie (of pilates, mindfulness, yoga etc) een goede manier om even de knop om te draaien. even heilzaam kan het zijn activiteiten te doen die je echt "meenemen", je geluk brengen, waar je zodanig in opgaat dat je bijna één bent met wat je doet. ik beschouw dit als een actieve vorm van meditatie. Het kan natuurlijk zijn dat je niet zozeer wil stoppen met denken, maar steeds weer aan BEPAALDE dingen blijft denken. Dit heeft zijn reden. Bedenk dat onze hersenen niet statisch zijn. In onze hersenen worden constant verbindingen gemaakt. Deze verbindingen bepalen hoe we op dit moment zijn, hoe we denken enz... Punt is dat, als je steeds aan hetzelfde denkt, dit op de lange duur een stevige verbinding wordt. En je dus bijna automatisch telkens weer aan hetzelfde denkt. Hier kan je eigenlijk dezelfde trucs toepassen als voor denken in het algemeen. Voel je niet schuldig, laat het voorbij vliegen als een wolk enz.... Wat bij mij bij dit denken ook helpt is een toepassing van "de wolk-methode", nl. "uitgesteld denken". ik leg dan op voorhand een tijdstip vast waarop ik over iets bepaalds mag denken. Bv. als ik 's nachts om 4u wakker wordt met de gedachte "waar zou Jan nou zitten", zeg ik "ik kan er even goed morgen om 7 uur over piekeren dan nu". Dat helpt vaak om te stoppen met malen en terug in te slapen. En traint je hersenen een beetje.

De stop oefening. Zeg hardop 'stop' en ga vervolgens iets anders doen. Dit moet wel wennen is eerst best gek om te doen. In de link staat een betere uitleg. Bij mij werkte het een keer zo goed dat ik me ging afvragen waar ik over aan het nadenken was....

Bronnen:
http://educatie.ntr.nl/beterslapen/article...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100