Wat moet ik doen met een betalingsachterstand en mijn angststoornissen?

Hallo iedereen?
Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Ik heb vandaag een brief binnen gekregen dat ik in juni dit jaar een negatieve loon heb ontvangen en dat ik dat bedrag terug moet storten.
Op dit moment ben ik werkloos en niet in staat om het bedrag over te maken.
Ik kamp op dit moment met een depressie. Proberen te werken heb ik al gedaan. Ik heb in deze 3 maanden meerdere baantjes gehad waarbij ik na 4 dagen ontslag heb genomen omdat ik paniek aanvallen kreeg. Sinds het verliezen van mijn moeder kan ik nergens vreugde uit halen. Ik heb niks meer om voor te leven.
Ik ben hiervoor niet naar de dokter geweest omdat dat mij zelf angst geeft.
Heeft er iemand advies over wat ik nu het beste kan doen?
Ik ben 24 jaar. Ik zat er aan te denken om thuiswerk te doen alleen geven de trainingen die je moet volgen mij angst.
Hoe zien de trainingen met de GGD lijn thuiswerk eruit ?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Psyche
1.2K
jc54
2 jaar geleden
Van welke instantie komt die brief over negatief loon?
tinus1969
2 jaar geleden
"Ik ben hiervoor niet naar de dokter geweest omdat dat mij zelf angst geeft."
Toch naar de huisarts (hoe moeilijk dat ook is) voordat je door die angst aanvallen nog meer schulden krijgt.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Van een baan waar ik destijds heb gewerkt.
jc54
2 jaar geleden
Als ik het goed begrijp heb je dus een voorschot gehad, dat achteraf meer blijkt te zijn dan wat je verdiend zou hebben door voortijdig ontslag te nemen. In dat geval heeft de ex-werkgever het recht om het teveel betaalde terug te vragen (eisen).
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Oke en als ik het geld niet heb? Wat moet ik dan ? Kan je mij daarmee helpen?
Abcde
2 jaar geleden
Als het klopt dat je een bedrag hebt ontvangen waar je geen recht op had, neem dan contact op met de oud-werkgever. Vertel dat je dit bedrag op dit moment niet kunt betalen en stel, indien mogelijk, een betalingsregeling voor.
tinus1969
2 jaar geleden
Hoe kom je nu aan geld? Mbt "Oke en als ik het geld niet heb? Wat moet ik dan ? Kan je mij daarmee helpen?"
De huisarts kan je helpen.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Ik zou contact opnemen met een gemeentelijke instantie, zoals bijvoorbeeld schuldhulpverlening. Zij kunnen je in elk geval adviseren. Ben zelf vorig jaar doorverwezen naar een vrijwilligersorganisatie. Of zelf iets regelen met een maandelijks bedrag.
Belangrijk dat je hulp krijgt bij je angsten. Die kunnen deels ook lichamelijk zijn. Zorg je bijvoorbeeld voor de juiste voeding? Tegenwoordig heb je steeds vaker een online omgeving voor patiënten bij de huisartsenpraktijk, waar je een vraag kan stellen.

Antwoorden (1)

Wat je moet doen lijkt mij heel duidelijk, maar is precies wat je niet wilt horen.
Maar kijk zelf eens hoe je er nu bij zit. Alles waar je iets voor moet doen geeft je angst. Alles waarvoor je de deur uit moet geeft je paniekaanvallen.
Wil je nou echt je hele leven binnen zitten en een thuisbaantje doen?
Wat je moet doen is de telefoon pakken en de huisarts bellen en dit uitleggen, en gewoon eerlijk zeggen dat ook langskomen je heel veel angst geeft. Misschien is het zelfs mogelijk dat de huisarts bij je op huisbezoek komt. Die gaat je dan hopelijk helpen van de angsten af te komen.
Wat betreft het bedrag dat je moet betalen is met de info die je nu geeft geen goed antwoord te geven hoe je dat moet regelen. Maar ook daar geldt: pak de telefoon, bel ze op en leg uit dat je nu in een situatie zonder inkomen zit en of er een afbetalingsregeling mogelijk is.

Mensen bijten niet, en door de telefoon kunnen ze je helemaal niks doen. Het is vast heel eng, maar denk gewoon goed: niemand kan mij iets doen als ik aan de andere kant van de telefoon zit.

Sterkte
2 jaar geleden
Abcde
2 jaar geleden
+ Goed advies, vooral het idee de huisarts te vragen thuis te komen als dat mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Prachtig advies! Bedankt ik heb een afspraak gemaakt.
Ik had zo’n advies nodig. Ik ben je erg dankbaar!!