Wat zijn goede tips om iemand uit te leggen/ laten onthouden wat links en rechts is.

Bijvoorbeeld bij dyslexie.

13 jaar geleden
in: Psyche
4.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De rechterhand is -als je 'm plat op tafel legt- waar de duim links zit :-)

Het beste antwoord

Ik had een ring om mijn rechterringvinger. Als ik dan ergens stond en ik moest links of rechts aanduiden dan voelde ik even met mijn duim waar mijn ring zat. Met een bandje moet je echt heel expliciet kijken en dat is niet altijd handig (als je vriendinnetjes het wel weten bijvoorbeeld). Ik heb jarenlang nog onbewust gevoeld als ik links of rechts aan moest duiden terwijl ik het inmiddels wel had onthouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat doe ik ook altijd. +

Andere antwoorden (12)

Maakeen L met je hand, en je ziet direct dat de juiste L links zit. Of schrijf links en recht op de hand.
Of als ze een armbandje hebben ofzo, leg ze uit dat die aan de linker of rechter hand zit, zo weten ze direct dat de andere kant de andere kant is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedereen weet dat je eerst naar links moet kijken op de weg, daarvoor hoef je het woord niet te kennen.

Ezelsbruggetje: Het is heel LINKs om op de weg eerst RECHTS te kijken.

Je gebruikt eerst het woord LINK, wat aangeeft datje eert links moet kijken. Het kind weet al welke kant links is, en zal het woord dus snel aan de kant linken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik had het geleerd door dat mijn ma dan naast mij stond en ik moest zeggen waar ze stond links recht zo regelmatig oefenen. met een armbandje gaat ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste mensen dragen bijvoorbeeld het horloge altijd aan dezelfde arm. Je kan dus de link maken tussen het horloge en linkerarm. Je hebt je horloge altijd links (of rechts natuurlijk). Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld een ring.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heel veel oefenen, dus bij alles wat je doet aangeeft etc erg vaak benoemen of dat links of rechts is.

verder zou je het kunnen proberen met 2 armbandjes Links doe je dan bLauw en Rechts doe je dan Rood.
13 jaar geleden
sterredag
13 jaar geleden
zat ik ook aan te denken, alleen dan is het kleur verschil minder groot.
sterredag
13 jaar geleden
O ja, ik weet ook dat dyslectie vaakt voorkomt bij kinderen die visueel zijn ingesteld. Dat betekend dat het voor hun makkelijker is te leren op basis van dingen die ze kunnen zien, kleuren is daar een hele goede tool bij.
hoi
zoek een vast kenmerk op gezicht bv moedervlek linker wang
waar de vlek zit is links
ook kun je een een ring om 1 vinger doen
een brosch op trui enz
Echter een vast kenmerk kun je nooit vergeten
suxses
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De hand waarmee je schrijft is rechts of links. licht er natuurlijk aan welke hand hij/zij gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet alleen bij diselectie trouwens.
Er zijn zoveel trucks die helpen onthouden wat R of L is. Zelf heb ik mijn levenlang al moeite met links en rechts en ben er achter dat al die trucks niet helpen.
In mijn lesauto had ik een L en een R op het dashboard. Het hielp wel wat maar het blijft mijn leven lang een drama.
Het is ontstaan toen ik vroeger rechts moest schrijven terwijl ik volledig linkshandig ben
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
Ik dacht eerst dat je het over vrachtwagens had, truckers!
als je rechtshandig bent: rechts is aan de kant van de hand waar je mee schrijft, links is de andere kant.

en andersom als je links bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Annswers;

Een subtiel lettertje L resp. R op de desbetreffende hand zetten met een merkstift lijkt me afdoende. Hoeft dus niet eens op beide handen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Links is de hand waar je duim rechts zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De beL zit Links