Wanneer weet je zeker of je last hebt van verlatingsangst, en wanneer moet je hier iets aan gaan doen ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
tja, verlatingsangst heeft vele gezichten en vormen. Het hangt er helemaal vanaf in hoeverre jij er last van hebt (en/of je omgeving)
maar het feit dat je deze vraag stelt, het komt niet uit de lucht vallen lijkt mij, doet vermoeden dat je een reden hebt om dit te vragen.
Waarom denk je dat je weleens last kan hebben van verlatingsangst?!
Waar loop jij tegenaan?
Kun je iets meer vertellen ? wellicht misschien wat (concrete) voorbeelden geven waarom je dit denkt ?

Het beste antwoord

Je stelt deze vraag niet voor niks ik bedoel hiermee je vraagt het je af dat is opzich al een heel goed punt !

Je moet of kunt er iets aan gaan doen ,als je diegene doorwie je je verlaten voelt een obsessie voor je is gaan worden.

maw die persoon op een voetstuk hebt geplaatst die eigenlijk geen reeel beeld is. niet de echte werkelijkheid .

jezelf dat ene speciale gaan geven wat die ene persoon bij jou boven brengt .

wanneer je je onafhankelijk kan voelen van die ene persoon die veel voor je betekend.dan heb je minder of geen verlatingsangst .

erg herkenbaar dit !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat is voor ieder persoonlijk, maar ik denk dat de belangrijkste maatgever is: als je er veel last van ondervindt in het dagelijks leven. Als je dingen, die je eigenlijk zou willen doen, niet meer doet.
Als de angst dus je leven beïnvloedt.
En dat bepaal jij!
Dan is het raadzaam naar je huisarts te gaan en dit te bespreken. Samen kan je dan bekijken, wat voor jou de eventueel best te zetten stappen zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
Precies, als die angst je leven beinvloedt! +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank!
Als je bijvoorbeeld verliefd bent en je bent heel erg jaloers als je vriendin zonder jou weggaat met haar vriendinnen, als je almaar bang bent dat zij door een andere jongen ingepikt gaat worden, als je 24 uur per dag dwangmatig bij haar (in de buurt) wilt zijn, als je almaar gestresst bent tijdens je verkering en niet echt kan genieten tenzij zij almaar heel sterk laat weten dat zij alleen maar bij jou wilt zijn, als je de liefde van je vriendin bijna verstikt door jou 50 smsjes per dag ( bijvoorbeeld he, ik zeg niet dat je dat doet) om te vragen waar ze is en met wie...
als je dat alles bij elkaar zo zou doen, dan zou je mogelijk van verlatingsangst kunnen spreken.

En ja, als het steeds je relatie(s) negatief beinvloedt omdat het lijkt of je haar niet vertrouwt, maar je dus eigenlijk bang bent dat ze jou wil verlaten terwijl ze juist veel van je houdt, ja dan zou ik er maar eens iets aan gaan doen.

Vooral omdat je op die manier veel plezier en vreugde mist in een relatie, en ook omdat je dan zélf in de hand werkt dat ze je inderdaad gaat verlaten omdat jij toch almaar denkt dat ze dat gaat doen en zij dus het gevoel heeft dat jij haar niet vertrouwt als zij zegt dat zij van je houdt en bij jou wil zijn en jouw geliefde wil zijn ook al gaat ze er weleens met anderen erop uit.

Dus als jij jullie relatie ermee verknoeit, ga er dan maar iets aan doen. Probeer eens te onderzoeken waar het vandaan komt en hoe je ermee om kan leren gaan.

Succes :-)
Kristal
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dit is mijns inziens wel een (erg) extreem voorbeeld hoor ...
verlatingsangst heeft vele vormen en gezichten.
Het kan (net als andere dingen) van mild tot heel erg zijn.
Kristal
11 jaar geleden
DLG, dat is natuurlijk zo, maar als iemand vraagt wat het is en zich afvraagt wanneer je er iets mee moet doen, dan schrijf ik niet over een milde vorm want dan hoef je er niet niets mee te doen.
Omdat je leven en/of relatie(s) daar niet ernstig onder lijdt.
Verlatingsangst is een pervasieve ontwikkelingsstoornis die zich ontwikkeld bij kinderen tussen de leeftijd van 7 en 18 jaar.

Het zou in ieder geval moeten gaan om ongepaste en overmatige angst.

Vaak echter is het gevoel van verlaten worden afkomstig uit een heel andere hoek dan uit de kindertijd en adolescentie.

In ieder geval is het zinvol om jezelf af te vragen: heb ik last van wat ik voel, belemmert het mij in mijn functioneren. Kun je deze vragen met 'Ja' beantwoorden neem dan contact op met een psycholoog. Die kan je verder helpen.