Hoe moet je reageren in een betrekking waarin veel communicatie met dubbele boodschap?

Het gaat om een betrekking waarin een partij het advies geeft en de andere het advies neemt. In de loop der tijd ontstaat een rolwisseling. Advies nemer geeft uitleg en verdedigd standpunten en zet zich door. Er ontstaat een behoefte om troost te geven aan de advies verlener. De advies verlener komt vaak niet uit zijn woorden waarop adviesvrager wil weten of er sprake is van affectie van zijn kant maar dat spreekt hij tegen. De adviesvrager weet niet goed wat hiermee aan. De boodschap is volstrekt dubbel maar elk gesprek hierover bloed dood ;worden niet verbale signalen ontkent. Wat zou een adviesvrager hiermee moeten als er al sprake van een hechting/betrekking is waarin vervaagd is wie wat voor wie doet? Van het een twee drie opbreken van de betrekking kan geen sprake zijn.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
1K

Antwoorden (1)

Janny, misschien spiegelt de adviesgever jouw eigen manier van uiten die ook erg onduidelijk is?

Ik heb de indruk dat het hier om een hulpverlener gaat, psychotherapie of zoiets, en een hulpvrager, jij.
De professionele relatie is ontwricht lijkt me zo.
Dat kan o.a. gebeuren omdat de adviesvráger persoonlijke vragen gaat stellen aan de hulpverlener die daardoor mogelijk lastig professioneel kan blijven.
Dat is zijn probleem, dat is zo.
Alleen, jij schiet er voor jezelf niets mee op om hem te confronteren, tenzij er de mogelijk is om over te stappen naar een andere hulpverlener.

Het beste is om jezelf voor te nemen dat je alleen daarover praat waar je voor komt en geen zijpaden opgaat die de adviesgever in de war brengt en voor jou geen zoden aan de dijk zetten. Ik vermoed dat jij persoonlijk wordt (je wilt zelfs troosten...) en dat de adviesgever daar niet juist op kan reageren omdat hij mogelijk wel een zwak voor je heeft maar toch professioneel dient te blijven.

Hij heeft gelijk dat hij ontkent, het is namelijk niet iets wat jou aangaat maar wat hem wel vaker zal overkomen als hij hulp verleent. Het is zijn les hoe hiermee om te gaan.

En jij, jij zou je kunnen beraden of je hem en zijn adviezen wel serieus genoeg neemt.

In ieder geval kom jij om professionele hulp vragen, begrijp ik uit je verhaal, ga daar dan ook voor. En blijf daarbij.

Ik lees ergens dat dit een hypothetische vraag is, ik voel het anders maar kan het natuurlijk mis hebben. Zoals ik het opvat is dit iets wat bij jou speelt.

Het is misschien gewoon moeilijk voor je om professionele adviezen op te volgen? Misschien heb je dan toch meer aan een hulpverlener met overwicht.
Kristal
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
Janny, het gaat er niet zo zeer om dat je signalen krijgt die je steeds moet negeren. Het gaat er mogelijk meer om dat deze stage begeleider misschien een zwak voor je heeft en daar gewoon niet met jou over wil praten omdat hij dat, terecht, niet professioneel vindt.
Op dit moment is het gewoon jouw zaak niet hoe hij innerlijk ten opzichte van jou staat.
Het is jouw zaak om te zien of je zijn werk-adviezen op wilt volgen of niet.
Meestal heeft de baas meestal wél gelijk, tenzij het om morele kwesties gaat en jij dingen opgedragen krijgt die tegen je geweten ingaan.
Zo niet, is het goed je gewoon neer te leggen bij zijn werkwensen, of met betere oplossingen te komen, of op te stappen. Uiteindelijk ben je een stagiaire en nog geen vaste werknemer die zich bewezen heeft in haar werk en daardoor met commentaar kan komen. Affectie behoort er niet te zijn tussen jullie, tenzij jullie daar van beide kanten voor open staan. Maar dat geloof ik niet zo erg. Als ik heel eerlijk ben heb ik het gevoel dat jij je vrouwelijke machtsspelletje aan het spelen bent en hem in de war brengt.
Dat is geen professionele houding op je werk.
En voor hem is het de les hiermee om te leren gaan, ik respecteer dat hij niet met jou hierover in gesprek wil gaan.
Dat zou ook erg heel onprofessioneel zijn. Weet je, het feit dat je veel aanvoelt van de ander geeft jou niet het recht om die ander daar ongevraagd op aan te spreken.
Dat heb ik ook moeten leren.
Tenzij er natuurlijk sprake is van seksuele intimidatie etc, maar dan hebben we het over iets heel anders dan dat hier gaande is volgens mij.
Het feit dat je veel aanvoelt geeft je de mogelijkheid om ruim op tijd alert te zijn als dat nodig is. Het getuigt van integriteit om bij anderen dingen aan te voelen zonder daarmee gelijk die ander te confronteren, omdat je je gelijk bevestigd wilt zien.
Zie dat wat je invoelt als informatie waar je in wezen voorlopig niets meer mee hoeft dan het opslaan en, mocht het nodig zijn, die informatie naar boven te halen om bijvoorbeeld iets te verhelderen. Het kan zelfs zijn dat je dingen aanvoelt die de persoon in kwestie zelf nog niet eens bewust heeft,
respecteer dat de ander zijn eigen proces in zijn eigen tempo heeft te doen. Take it easy ;-)
Kristal
11 jaar geleden
***nee ik ben me er niet van bewust wel van een grote onzekerheid over emoties en dat er behoefte aan duidelijkheid is.*** Hoe bedoel je dat Janny? Gaat het nu over zijn emoties of de jouwe? Heeft hij behoefte aan duidelijkheid of jij?
Kristal
11 jaar geleden
Mijn sympathie heb je ook hoor Janny :-) Eerlijk gezegd voel ik mijn reactie niet als heftig, meer als oprecht.
Ik neem de meeste vragen op GV , die ik wil beantwoorden, overigens wel serieu. Ik beantwoord jou dus niet met in mijn achterhoofd het idee: het is maar een vraag op goeie vraag.
Als iemand een vraag stelt ga ik ervan uit dat die een serieus antwoord wilt en niet wat oppervlakkige kreten.
Dus besteed ik daar tijd aan. Zodoende vraag ik mij nog steeds af over wie zijn emoties het gaat.
En waarom jij 2 x op het machtspelletje terug komt. Maar je hoeft er verder niet op in te gaan hoor,
het is prima zo ;-)
Kristal
11 jaar geleden
Fijn dat we even gepbt hebben, we begrijpen elkaar weer ;-)