Hoe heet dit geestelijke probleem?

ben aan het zoeken wat dit kan zijn.
ik ga het proberen uit te leggen.
als ik met een vriendin praat over iets wat zij moeilijk vind dan lijkt het wel of ze vertrekt naar een andere wereld, ze gaat staren en reageert niet meer en kijkt dwars door je heen. soms gaat ze sneller ademen, ze hoort soms wel alles wat je zegt, maar soms niet. ze reageert er iig nooit op. in het ergste geval duurt dit langer dan een uur. maar ook wel eens een paar minuten.
ik kan niets vinden wat erop lijkt.
soms is ze ineens weer normaal, maar soms moet je haar eruit trekken. maar het kan lang duren voor ze terug is. wat kan het toch zijn?

Toegevoegd na 3 minuten:
het lijkt indd wel alsof ze in trance is. maar ze gebruikt niets.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je heel zeker dat dit niets met aandacht te maken heeft? Ik heb meer jonge meisjes meegemaakt die gedrag vertoonden dat hierop leek. (als jongerenwerker)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee want ze wil het niet, plus dat ik haar nu negeer. en dan zou de lol er al lang af moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Asteenb: Zou als jongerenwerker, maar ook als je dat niet meer bent, onderstaande link van emforever over dissociatie eens grondig doornemen. En je daar wat meer in verdiepen. Valt heel wat over te vinden overigens op het internet.
Er kan heel wat anders en ernstigers aan de hand zijn dan 'aandacht', waarbij ik ervan uit ga dat je 'aandacht zoeken' bedoelt. Dat wordt niet helemaal helder uit je reactie.
Juist een jongerenwerker zou daarop bedacht moeten zijn. Want is het dissociatie dan is er vaak sprake (geweest) van verwaarlozing, mishandeling of misbruik. Laat dat bij jonge meisjes (en helaas trouwens ook bij jongens maar die hebben vaak andere copingmechanismes) nou veel vaker voorkomen dan vermoed wordt of aan gedacht.
'Aandacht zoeken' is een te makkelijk antwoord vaak op zaken die alleen maar onverklaarbaar lijken en dat wel zijn, als je verder durft en wilt kijken. Je kunt er jongeren enorm mee helpen als je het kunt onderkennen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Al is het aandacht vragen, ook dat is een signaal dat er iets niet helemaal klopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Widar: daar heb je helemaal gelijk in!

Het beste antwoord

Misschien dissociatie. Zie mijn bron voor meer informatie erover.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ziet er aannemelijk uit. ze heeft indd een ptss +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aangezien ze ook nog eens PTSS heeft is de kans groot dat het dissociatie is. Alhoewel, dat kan ik natuurlijk niet met zekerheid zeggen. Ik neem aan dat je zelf al verder op internet hebt rond gekeken, of zou ik er nog wat linkjes over sturen? Ik zat namelijk niet op de computer toen ik het antwoord gaf, nu wel. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hi. Ik heb inmiddelds via mijn inbox nog goeie links gekregen. Dank.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+

Andere antwoorden (4)

Ze is in een soort van trance.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is wel iets wat bij mensen met borderline voorkomt
Ze dissociëren ernstig. Dan hebben ze het gevoel er niet meer bij te zijn en als het ware weg te raken. Soms weten ze dan niet meer precies wat er gebeurd is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit klinkt toch als een soort trance of geestelijke afwezigheid.

Omgekeerd kan het ook (en dat vinden mensen vaak makkelijker te volgen en te begrijpen). Iemand die verschrikkelijk verliefd is en dolgelukkig: als je daar een gesprekje mee aanknoopt en je vraagt iets over de aanbedene, zie je ze vaak ook helemaal wegdromen in dit geval, ze zijn even niet meer van deze wereld en na een tijdje zeggen ze: eh oeps wat vroeg je ook al weer.

Bij problemen kan volgens mij iets vergelijkbaars optreden. Confronteer je iemand met iets dat hij moeilijk vindt gaat het malen in zijn hoofd en bij sommige mensen zo erg dat het alles overstemt, dan komen er dus geen signalen van buiten meer binnen. Het is volgens mij een vorm van zelfsbescherming maar kan natuurlijk fout uitpakken omdat je iemand ook eigenlijk niet meer kunt bereiken.

Een uur is wel erg lang trouwens maar ik denk dus dat dit een soort trance of onbewuste zelfhypnose is
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
dit is duidelijk dissocieren .

Dan is je vriendin zoals ze het het noemen binnen de psychiatrie ... even weg uit haar hoofd .
uit de realiteit .

dit gebeurd uit een soort zelfbescherming wanneer iets moeilijks vertellen te heftig is om mee om te gaan opdat moment.

mn complimenten dat jij je hierover zorgen maakt of afvraagt wat dit is .!
Wees en blijf er maar voor je vriendin dat heeft ze hard nodig .

.