Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Hoe word ik sociaal sterk?

Ik ben 17 jaar oud en ik weet niet waarom maar als ik al 40 seconde moet voorlezen in de klas begint mijn hart sneller te kloppen moet ik slikken en wordt ik rood in de klas. Ook als ik met iemand in gesprek ben die ik niet ken kan ik rood worden of beginnen mijn handen te trillen. Ik heb binnenkort een presentatie en ik ben bang dat ik weer ga slikken en heel zenuwachtig wordt. Daarnaast ben ik sociaal niet de sterkste althans ik ben best rustig en ik kan, als ik je niet goed ken, geen goed gesprek met je aangaan. Over het algemeen ben ik een heel gevoelig iemand die zich door iedereen gek laat maken en wat er ook gezegd wordt.. ik neem het serieus op. Kortom, ik wil mijn sociaalheid verbeteren, minder zenuwachtiger worden, en wat zelfverzekerder worden. Maar hoe kan dit? Help me alstjeblieft want ik heb me wel eens zo erg aan mezelf geeergt en verkeerd nagedacht over wat ik zou doen. Is er iets te eten? Te drinken? Of wat dan ook om de hiervoor genoemde dingen te overwinnen ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Begin ermee je niets aan te trekken van de meningen van mensen in je omgeving. Koester de dingen die je leuk vindt. Je hobby's en alles waar je goed in bent. Praat ook over je hobby's en je leuke dingen. Dat praat makkelijk en maakt je zelf automatisch enthousiast. Op jouw leeftijd is wat onzekerheid heel normaal en wat trillingen en beven hoort daarbij. Haal heel rustig adem door je neus (uitademen door je mond) want dat ontspant. Blijf gewoon jezelf en maak je niet druk over wat er misschien kan gebeuren. De werkelijkheid blijkt achteraf toch steeds anders te zijn dan wat je tevoren had bedacht.

Ik had hetzelfde probleem als jij, werd altijd zeer zenuwachtig, zeer zware trillingen bij mij trilde zelfs m'n benen. Wat ik heb gedaan klinkt misschien cliché, maar het werkte wel voor mij namelijk: Ademhalingstechnieken toepassen (even door je neus inademen en vervolgens uit je mond uitblazen 3-5x). Ook heb ik geleerd om mezelf te accepteren en fouten maken hoort daarbij, want niet alles kan goed gaan. Dus als het even misgaat niet opgeven, maar weer oppakken! Verder helpt het om te gaan sporten zoals hardlopen of krachttraining, dit hielp mij. Dit zorgt ervoor dat je brein weer leeg wordt van al die gedachtes. Bovendien moet jij beseffen dat jij niet zo belangrijk bent voor iedereen. Wat ik hiermee bedoel is dat mensen vooral met zichzelf bezig zijn. Meestal ben jezelf degene die denkt dat alles 10x slechter gaat. Meestal denken je medeklasgenoten niet zo erg over een foutje. Maar jij wel, niet doen! En als laatste tip is het gewoon doen, want oefening baart kunst. Hopelijk helpen deze tips. Trouwens je moet jezelf ook niet met anderen vergelijken nooit doen! Kijk naar je eigen progressie. In het begin wordt het zwaar, maar dat hoort erbij. Je komt er wel niet opgeven!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100