Ben ik autistisch?

Aangezien er super lange wachtlijsten zijn bij de diagnose-centra's wil ik mijn verhaal en vraag hier even kwijt...

ik ben 25 jaar en ik kamp al bijna heel mijn leven met een probleem, namelijk dat ik heel stil ben...

Bijvoorbeeld in een groep of in een klaslokaal, bij een feest of een party, tijdens een familie of vrienden bezoek, enzovoort... Bij zo'n gelegenheden schiet er gewoon niks in mijn hoofd en meestal weet ik niet waarover ik moet spreken. Dom ben ik nu ook niet maar ik kamp er wel mee =(

Ik voel mij beter als ik alleen ben maar of ik daar gelukkig mee ben is ook niet juist want eigenlijk ben ik niet graag alleen.

Ik voel me enorm oncomfortabel bij grote(re) bijeenkomsten of gewoon bij vrienden in een groep omdat er gewoonweg weinig tot niks in mijn hoofd schiet om over een onderwerp te spreken en te starten; Ik spreek/reageer meestal als er iets gevraagd wordt maar voor de rest ben ik een stille jongen die eigenlijk een beetje in zijn eigen wereldje leeft.

Mijn hobby's zijn vooral sporten, filmpjes bekijken, gamen, reizen enzovoort...

Contact maken met mensen vind ik zeer moeilijk aangezien ik introvert ben, afspreken met 1 iemand lukt soms wel maar bij meerdere personen heb ik meestal enorm moeite wegens mijn klachten... Mijn stilte stoort mezelf niet zo zeer maar het stoort me vooral bij meerdere personen omdat ik het gevoel krijg dat anderen daar niet mee kunnen opschieten en dan voel ik mij enorm ongelukkig =(

Klik op reacties...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
1.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb lang zitten denken of ik niet een vorm van autisme heb, of gewoon iets anders? Wie herkent zich hierin? En zijn dit autistische trekjes wat ik heb?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben ook stil en herken veel van je verhaal. Maar het is niet in me opgekomen dat ik autistisch zou kunnen zijn. En was ik het wel - dan lost dat niets op denk ik.
Amadea
11 jaar geleden
Waarop baseer jij jouw conclusie, franeker? Heb jij psychologie gestudeerd? Of is het een kenmerk van autisme dat je makkelijk oordeelt over anderen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als iedereen die stil was en introvert autisme had, dan zaten de wachtkamers bij de psychologen overvol! En aan vraagsteller: ER is NIETS mis met niet praten, of niet weten wt je te zeggen hebt. Zie het als een voordeel: je hoort tenminste wat de praters tussen de regels door zeggen. vraag je zelf eens af.. - Als iedereen praatte, wie was er dan om te luisteren?
- En als iedereen extravert was, wie hield dan de rust bij elkaar?
- En als iedereen naar drukke gelegenheden ging, waar zouden de rustige gelegenheden dan zijn?
- Als niemand meer met 1 persoon zou praten (maar alleen met meerdere), waar zouden onze geheimen dan blijven..?
- Als iedereen veel vrienden had, hoe zouden we dan de drukte ontvluchten... ? ofwel, kom op, maak je er niet druk om, jij bent jij, je bent niet iemand anders, laat je zelf niet in een hokje plaatsen. Ook al is er niks mis mee, maar als het niet nodig is... van mij mag je ene psycholoog bezoeken en je laten testen op autisme, maar ik denk zelf dat je last heb van je zelfvertrouwen en dat dat aardig opgekrikt moet worden... heden ten dage wordt er veelste gemakkelijk gezegd dat je iets psychisch mankeert. Ik zou dat zoooo ontzettend graag anders zien, maar helaas is dat maar gewoon mijn relaas die weinig mensen zullen lezen en ermee eens zijn. Kinderen moeten al zoveel en ze krijgen al zo'n stempel.... Zoals me eigen kind, op school lijkt hij adhd, te hebben, maar thuis merk ik er weinig van.... en ik weet toch echt hoe iemand is die adhd heeft... ik heb dit bij mezelf ook gemerkt, ik dacht ook heel lang dat ik veel vrienden moest hebben, socialer moest zijn, meer moest praten, totdat ik ontdekte dat ik het prima doe als iemand die een luisterend oor bied, waar je je rustig bij voelt en dat het heerlijk is om twee, drie vrienden te hebben. iedereen wordt al zo in een hokje gestopt, en als je normaal ben.... dan hoef je nog net niet naar een psycholoog omdat je buiten de boot valt, aangezien iederéén al in een hokje zit..
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
tja, naar aanleiding van je korte verhaal kunnen wij natuurlijk ook geen sluitende diagnose stellen. zou het niet gewoon verlegenheid kunnen zijn? een stukje assertiviteit dat je nu mist, maar die je wel aan kan leren? praat er eens over met je huisarts. huisarts heeft niet zulke lange wachtlijsten als de diagnose centra.
Ritsuka
11 jaar geleden
Klinkt meer als gewoon verlegen zoals je het hier omschrijft. Je zult toch echt een officiele diagnose moeten laten doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uit je beschrijving blijkt niet dat je autistisch bent maar een introvert persoon.
Google 'dsm IV autisme' en dan krijg je een lijst met criteria te zien wb autisme.
Als je dar veel in herkent zou het kunnen dat er sprake is van een aan autisme verwante stoornis. Om het zeker te weten zou je je moeten laten onderzoeken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
adrem> Er zijn wel mensen die problemen hebben met introvert gedrag. Maar de kunst is om te leren je daar niet druk over te maken.

Het beste antwoord

Ik heb pdd-nos en ik weet heel goed wat het is als je autistisch ben: je kan niet goed tegen harde geluiden, veel mensen om je heen, gesprekken kan je lastig volgen (soms zelfs bijna niet), contact maken gaat niet verder dan hoi en een algemeen praatje, je hebt moeite met gezichtsuitdrukkingen en emoties tonen, praat vaak monotoon, je zegt het één maar je komt zó (vaak niet zoals je het bedoeld heb) over... en als je boos ben dan gaan alle remmen los, en heeft ontzettend veel structuur en regelmaat nodig, komt over als een pietjeprecies, maar dat is omdat hij alles zeker wilt weten, en is "veel weten over een bepaald onderwerp" een vaak voorkomend verschijnsel.

Ofwel, een vreemde eend in de bijt.

En dat herken ik niet echt in je verhaal. Ik lees vooral dat je stil ben en graag wat socialer zou willen zijn.

Ik ben geen psycholoog, maar ik zou je wel aanraden er eentje te raadplegen (autisme kan altijd), of op zijn minst aan jezelf te gaan werken qua zelfvertrouwen, gezien het feit dat je zegt dat je er ongelukkig van wordt.

Een autist (welke vorm dan ook) is constant zichzelf eraan aan het herinneren bij de eerste stap die hij zet naast zijn bed, tot het moment dat hij zijn dekens weer over zich heen trekt, dat hij het zo en zo en zo gaat doen de hele dag, moet overal bij nadenken, een constant gevecht met zichzelf en speelt (als ie redelijk zelfbewust is) een aardig staaltje toneel zodat anderen er geen last van hebben.

Jij daarentegen komt op mij over als een onzeker persoontje, die graag wat extraverter wilt zijn, wat socialer en vooral spraakzamer.

Ik zeg altijd: er zijn twee soorten mensen. Zij die gemakkelijk praten.... en zij die graag luisteren naar wat er (tussen de regels) gezegd wordt en geeft af en toe zijn of haar mening.

2 soorten mensen: mensen die veel mensen om zich heen willen, en mensen die liever een paar mensen om zich heen willen, en van rust houden.

En natuurlijk zij die er tussen in zitten.... of buiten de boot vallen.

Je bent wie je bent! Wees je zelf, er is niks mis mee. Zoals ik al zei, een psycholoog is altijd goed, en jezelf laten onderzoeken is helemaal niks mis mee, als je dat wilt doen, vooral doen.

Tegenwoordig worden al zoveel mensen in hokjes gestopt. Als je stil ben, ben je autistisch, als je druk ben, heb je adhad, als je chaotisch ben, heb je add, als je stil én chaotisch en vreemd reageert, heb je pdd-nos.

Je bent wie je bent. Je MOET niet iets hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zegt: "Ik heb pdd-nos en ik weet heel goed wat het is als je autistisch ben: je kan niet goed tegen harde geluiden, veel mensen om je heen, gesprekken kan je lastig volgen (soms zelfs bijna niet), contact maken gaat niet verder dan hoi en een algemeen praatje, je hebt moeite met gezichtsuitdrukkingen en emoties tonen, praat vaak monotoon, je zegt het één maar je komt zó (vaak niet zoals je het bedoeld heb) over… en als je boos ben dan gaan alle remmen los, en heeft ontzettend veel structuur en regelmaat nodig, komt over als een pietjeprecies, maar dat is omdat hij alles zeker wilt weten, en is "veel weten over een bepaald onderwerp" een vaak voorkomend verschijnsel." Ik moet zeggen dat ik mezelf hierin herken :( Ik kan de laatste jaren ook niet meer tegen harde geluiden, maar dat is omdat ik tinnitus en hyperacusis heb gekregen (oorsuizingen), gesprekken moeilijk volgen en contact maken dat niet verder gaat dan hoi en algemeen praatje herken ik mezelf ook perfect erin. Over monotoon gesprekjes uitvoeren en al wat je daarna geschreven hebt heb ik ook :( Je zegt: "Een autist (welke vorm dan ook) is constant zichzelf eraan aan het herinneren bij de eerste stap die hij zet naast zijn bed, tot het moment dat hij zijn dekens weer over zich heen trekt, dat hij het zo en zo en zo gaat doen de hele dag, moet overal bij nadenken, een constant gevecht met zichzelf en speelt (als ie redelijk zelfbewust is) een aardig staaltje toneel zodat anderen er geen last van hebben." Ook dit herken ik perfect in mezelf! Als er bijvoorbeeld familiebezoek is schiet ik in paniek en begin ik in mijn eigen al op voorhand dingen voor te bereiden hoe ik mij moet gedragen en wat ik moet zeggen :( En meestal loopt het ook fout en dat doet heel erg pijn... Alleen om die reden heb ik besloten om weinig contact te hebben met mijn familie omdat ik anders ben dan hen en het gevoel heb om niet begrepen zal worden... Ik zou graag verder geholpen willen worden maar er zijn zo'n lange wachtlijsten, ik zal beter eerst beginnen met een gewone psycholoog of psychiater te raadplegen? :(
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb geen idee waar jij woont, maar i kben naar ggz delfland geweest en was binnen twee maanden geholpen, conclusie pddnos en was klaar. Ik zou zeggen, zoek eeen ggz bij jou in de buurt, ga naar de huisarts met je verhaal, zorg voor een verwijsbrief voor de ggz (die heb je wel nodig) en laat jezelf onderzoeken. Het scheelt je een hoop gedoe en je weet meteen waar je aan toe bent, en je kan in elk geval een boel verklaren! De ggz is hier erg goed in en ik raad het je van harte aan! Ben blij dat je veel van mij in jou eigen karakter herkent. Het is vrij algemeen wat ik heb opgenoemd, en er zijn vele verschillende soorten autisme, onthou dat wel heel goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En zie het niet als iets negatiefs, een vorm van autisme hebben heeft juist ook veel voordelen!! Kijk maar naar deze afbeelding :D http://www.pgb-hulpverlening.nl/img/autisme_sterkekanten.jpg En hier een link voor naar de ggz, kan je gelijk zoeken naar een instelling bij jou in de buurt http://www.ggznederland.nl/informatiecentrum/zoek-een-ggz-instelling.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hey, nogmaals ontzettend bedankt voor je reacties, ik woon in België, enig idee waar ik hier terecht kan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ooh uhhh hm, nee, dat zou ik niet weten!! (maar daar is deze site natuurlijk wel heel handig voor om zo'n vraag te stellen ;)

Andere antwoorden (5)

Ik kan je niet helpen ofzo maar het lijkt me vreselijk om zo lang te wachten. Ook omdat je zelf dan ook niet meer weet waar je aan toe ben en als jij gelukkig ben in je eigen wereld en met je familie of de vrienden die je hebt dan zou ik het zo laten, tenzij je zelf er zo erg mee zit. Ik kan je een adres aanraden: zoek op google maar eens naar de viersprong, centrum voor persoonlijkheidsproblematiek. Misschien hebben die geen lange wachtrij of irritant lange onderzoeken.
Succes!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niemand op GV kan jou hier een deskundig antwoord op geven. Alleen een psychiater kan je, na verschillende testen, een diagnose geven.
Om die diagnose te krijgen moet je aan veel kenmerken voldoen. Wat informatie hierover vind je in onderstaande link.
http://www.autsider.net/spectrum/dsmiv.htm

Het krijgen van de diagnose maakt jou niet opeens anders. Jij bent die je bent, met je eigen eigen-aardigheden ;-)
Stel: je zou ASS hebben: dan leer je jezelf beter begrijpen, dan is er een naam voor en misschien kan je makkelijker/ gerichter deskundige hulp krijgen.
Maar jij blijft je eigen unieke jij, de enige op deze hele wereld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ ik had het niet beter kunnen zeggen WendyH. Wellicht een aanvulling voor de vraagsteller: 'voor wat betreft de genoemde website is het verstandig om die te bekijken maar geen conclusies te trekken. Psychologen en Psychiaters hebben lang op de DSM IV moeten studeren om hem goed te kunnen interpreteren. Laat dat aan hen over'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je.
Ben het helemaal eens met je aanvulling!!!
De meeste dingen die jij noemt in je verhaal, zijn ook op mij van toepassing.
Mijzelf heb ik het labeltje "verlegen" (en "sociaal angstig") opgeplakt, hoewel ik er in de loop van de tijd wel achter gekomen ben dat dit een vrij breed begrip is.
Van autisme weet ik niet heel veel; maar in wat ik er wel eens over gelezen heb, herken ik mijzelf niet echt.
Voor zover ik heb begrepen, heeft iemand met autisme moeite om zich te verplaatsen in een ander.
Iemand die verlegen is, heeft dat niet.
Sommige dingen komen wel overeen, maar veel ook niet.
De overlap zit in de moeite met het omgaan met andere mensen. Maar de oorzaak is anders.

Ik kan je aanraden eens een kijkje te nemen op de website en het forum van de Vereniging van Verlegen Mensen (VVM).
Zelf ben ik al een tijd bezig met een cursus sociale vaardigheden die ze daar geven. Er blijken wel manieren te zijn om o.a. het "nooit weten wat je moet zeggen" te doorbreken.
Mocht je er meer ver willen weten, stuur dan een maar even een bericht.

Verder kan ik je het boek "Verlegen, Nou En!", van Bernardo Carducci aanraden.

En deze website is ook wel handig: (vooral het stukje over Smalltalk)
http://www.leren.nl/cursus/sociale-vaardigheden/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou je willen bedanken voor je uitgebreide antwoord maar ik ben nog maar niveau 1 en kan helaas geen punten geven :) Dat boek en die tips zal ik zeker in het oog houden, heel erg bedankt ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen punt hoor, dat ik geen punt krijg ;-)
Ik zie zie sowieso het nut van punten niet zo :-) Als ik je andere reacties op berichten lees, denk ik dat je misschien toch in een wat andere hoek moet zoeken dan ik dacht. Hoewel je misschien wel wat zou kunnen hebben aan sommige oefeningen m.b.t. spreekvaardigheden. Niet weten wat je moet zeggen blijft volgens mij niet weten wat je moet zeggen; of de oorzaak daarvan nou verlegenheid, autisme of wat dan ook is. Wat spreekvaardigheden (of eigenlijk, gek genoeg, luistervaardigheden...) die ik geleerd heb en die mij vaak wel helpen zijn o.a.:
- Heel goed luisteren naar wat een ander zegt. Je aandacht daar echt op richten.
- (Open) vragen stellen aan iemand.
- Dingen die ik zelf meemaak onthouden Mogelijk kun jij er ook wat mee.
Dag, ik ben psycholoog maar niet gespecialiseerd in autisme, hoewel ik wel een tijd een autismeproject heb gedaan. Ik lees uit jouw verhaal ook weinig aanknopingspunten dat je autisme zou hebben. Naast de moeite om een gesprek aan te gaan, heb je nog andere klachten?

Durf je geen gesprek aan te knopen of lukt/wil het je gewoon niet? Beide kan gewoon een kenmerk zijn van introversie of sociale verlegenheid. Een goed boek hierbij vind ik Small Talk van Debra Fine. Misschien heb je daar ook iets aan?

Een andere tip die ik je kan meegeven is de volgende: bij een autisme onderzoek hoort ook een "heteroanamnese" (een moeilijk woord voor een onderzoek bij mensen die je goed kennen, zoals je ouders). Een hoop jonge kinderen hebben namelijk ook moeite met oogcontact maken en leren dat zich later zelf aan (ze kopieren het "normale gedrag" van anderen.) Misschien kun je dat eens aan je ouders vragen?

Goed dat je hier zo eerlijk over bent, en nog veel succes verder!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou je willen bedanken voor je uitgebreide antwoord maar ik ben nog maar niveau 1 en kan helaas geen punten geven :) Dat wat betreft oogcontact; enkele jaren geleden had ik daar ontzettend veel moeite mee, tot er iemand mij vertelde dat ik meer in de ogen van de mensen moet kijken. Verschillende keren heeft hij mij op een vriendelijke manier gewaarschuwd daaromtrent, nu nog steeds heb ik er last van maar niet zo hevig als vroeger... Je vraagt -> Naast de moeite om een gesprek aan te gaan, heb je nog andere klachten? Durf je geen gesprek aan te knopen of lukt/wil het je gewoon niet? Het lukt mij gewoon niet omdat ik op zo'n momenten blokkeer en weinig tot niks te zeggen heb... Niet dat ik verlegen ben maar er schiet gewoon niks in mijn hoofd, het is precies alsof ik weinig interesses heb en snel makkelijk verveel... Ik geraak er niet aan uit :) :S
Lijkt mij niet.
Want autisten zijn graag alleen maar jij vind bij groepen leuk.